Deze 44ste Omloop van Vlaanderen startte in mineur. Net voor de shake down gaf Patrick Snijers forfait. De Limburger raakte niet akkoord met tuner First. En ook KP 1 werd afgelast omdat er niet voldoende veiligheidsposten kwamen opdagen.
Tsjoen kreeg dezelfde opdracht als in de Wallonie: geen foutjes maken en winnen... Net als in Namen hield Pieter er een strak ritme op na, kwestie van geconcentreerd te blijven. Hij verdient een 10 op 10 want hij draaide alle scratchen van de eerste dag. Achter de Oost-Vlaming ontspon zich een interessante strijd voor de tweede plaats tussen Tim Van Parijs en Bernard Munster. Beide rijders kregen hun deel van de pech. Bernard Munster vertrok naar eigen zeggen iets te traag, maakte een paar foutjes en moest Van Parijs voor laten. Maar dan deed de versnellingsbak van de Mitsubishi moeilijk. Eerst viel de tweede versnelling uit en toen ook de derde versnelling wegviel besloot men de bak te wisselen. Na deze ingreep begon de turbo tekenen van verzwakking te vertonen, vandaar dat de leider in het D2 kampioenschap na de eerste dag nu een achterstand van 20 seconden telt op Munster.
In de S1600 wijkt het scenario van deze Omloop niet af van dit van de vorige wedstrijden dit seizoen. Larry Cols pakte meteen de leiding en liet zich slechts in één KP de scratch afsnoepen door Pascal Gaban die aanvankeleijkk meekon met de Fiat rijder. Een kapotte bougie en een sortie in de derde ronde duwden hem echter ver terug in het klassement. Door de lekke band van Casier in de eerste Kp, de sortie van Bragard en de problemen van Gaban ligt Ollivier Collard ook dit keer op vinkenslag. Hij heeft echter duidelijk moeite om het ritme van de Fiat te volgen, die op gebied van wegligging duidelijk een voorsprong heeft genomen op zijn concurrenten.
En ook in de GpN was het aanvankelijk spannend. Bob Colsoul bleef dicht in de buurt van Bouche tot de derde ronde. Bob moest even de rol lossen en tijdens de slot KP’s moest de Landenaar heel wat tijd toegeven na problemen met de ontsteking.
In de top-10 noteren wij ook uitstekende prestaties van Yannick Bodson, 4de algemeen met de Audi S2, van Davy Vanneste die met zijn Saxo Kit Car 8ste algemeen staat (net achter Collard) en van Andy Lefevere (10de) die de show steelt met zijn achterwielaangedreven BMW.
Vanhuysse-Degandt domineren de Challenge Saxo. Verrassend bezetten de Luxemburgers Schammel en Wagner, die een race in de race rijden, de plaatsen 2 en 3 met een exact gelijke tijd. Genten en Petitjean volgen op respectievelijk 6 en 7 seconden. Spanning troef! Challenge leider Marnick Van Lancker kreeg zijn deel van de pech en kwam nooit in zijn gewone ritme.
In de Focus Tour leidt plaatselijk piloot Ferdi Perneel voor Verloo en Jardon, in het begin sukkelend met electriciteitsproblemen.
Na de eerste dag blijven van de 79 gestartte teams nog 63 in de wedstrijd.
Stand na de eerste dag (zonder bestraffingen) :
1. Tsjoen-Chavallier,Toyota Corolla WRC in 1u 01’01” 2.Munster-Caesemaeker, Subaru Impreza op 2’ 54” 3. Van Parijs-Peyskens, Mitsubishi Lancer op 3’14” 4.Bodson-Delmelle, Audi S2 op 4’51” 5.Cols Goddé, Punto S1600, op 4’55” 6.Bouche-Bourguignon, Mitsubishi Evo7, op 5’03” 7.Collard-Toubon, Saxo S1600 op 5’36” 8.Vanneste-Squedin, Saxo Kit Car op 5’38” 9.Lefevere-Messelis, BMW 325i op 5’56” 10.Colsoul-Colsoul, Misubishi Evo7 op 6’08”
|