Quote:
33. Elke piloot die aan het kampioenschap deelneemt in de Divisies GT en Toerisme kan punten scoren op voorwaarde dat hij tenminste 25% van de duur van een wedstrijd heeft gereden, tenzij anders vermeld door middel van een schriftelijke nota van de Koersdirecteur en de Sportcommissie. SPORTREGLEMENT 2003 www.belcar.com
|
Een pitstop of reparatie in de pits is naar mijn mening een onderdeel van een wedstrijd. Het voorbeeld dat Qvick op autosport.be is in dat kader een zeer treffend voorbeeld. Rijder 1 rijdt 75% van de wedstrijd, rijder 2 neemt over en wordt vlak voor de finish gefronteerd met een langdurige pitstop. Op deze manier kan hij dus niet aan zijn 25% komen, wordt deze wagen dan uit de uitslag gehaald? Een lichtelijk kromme redenering, een team bestraffen om te finishen. Let wel, de wagen moet 70% van de afstand hebben afgelegd van de winnaar in zijn klasse.
Laat ik een ander voorbeeld geven wat nooit te controleren is. Stel een rijder valt stil met pech langs de baan, de onfortuinlijke piloot weet na langdurige knutselen zijn wagen aan de praat te krijgen en wederom te vertrekken. Nooit en te nimmer is de exacte stilstand tijd te bepalen, je kunt hoogtens een indicatie geven van de stiltandtijd in die ene ronde aan de hand van de tijdregistratie. In het extreme geval kun je dus nooit bepalen of het 24.9% of 25.1% was.
Zoals Qvick op autosport.be stelt, het is een regel in het sportreglement die op verschillende manieren te begrijpen is. Helemaal eenduidig is de regel niet, oftewel mocht je advocate zijn dan zou je hier een zaak van kunnen maken. Volgens mij leest een (aantrekkelijk vrouwelijk) persoon in toga weleens dit forum
Voordat ik wordt afgeschoten, het is MIJN opvatting van het sportreglement. Het kan best zijn dat ik ernaast zit, maar vindt het wel leuk om hier over na te denken. Heren van de sportcommissie van de Belcar, fijne vergaderingen toegewenst voor het Sportreglement 2004