View Single Post
Old 29-10-2003, 15:02
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Waargebeurde ongeval aangifte van een bedrijfsongeval van een metselaar in 1999 :

"In antwoord van uw schrijven geef ik u hierbij mijn uitleg over de toedracht van dit accident. Zoals u weet is mijn beroep metselaar. Op de dag van het ongeval was ik aan het werk in een gebouw op de vijfde verdieping. Bij het beeindigen lag er nog 250 kg stenen die naar beneden moesten. In plaats van deze met de trap naar beneden te dragen besloot ik de katrol te gebruiken met daaraan een ton. De Katrol was bevestigd op het zesde verdiep. Ik maakte het touw eerst vast op de grond en ging daarna weer naar boven waar ik de ton vulde met de 250 kg stenen. Daarna ging ik terug naar beneden waar ik het touw voorzichtig losmaakte opdat de lading met stenen zachtjes naar beneden zou komen. Tot mijn grote verbazing schoot ik meteen omhoog omdat ik het touw vergat los te laten. Aangezien ik lichter was dan de stenen schoot ik snel omhoog. In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton tegen. Dit verklaart mijn hoofdwonde en het gebroken sleutelbeen. Ik schoot dus verder omhoog tot de ton de grond raakte. Door de slag viel de bodem uit de ton en zonder stenen waagt de ton slechts 20 kilo. Ik begon dus aan een snelle afzink naar beneden. In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton weer tegen. Dit verklaart de gebroken enkels en de kwetsuren aan mijn onderlichaam. De ontmoeting met de ton brak gedeeltelijk mijn val. Toen ik op de hoop stenen terecht kwam brak ik dan de twee wervels. Ik liet het touw los en hierdoor kwam de ton weer naar beneden. Deze landde op mijn benen waardoor ik deze ook brak. Ik hoop u hiermede voldoende informatie te hebben verstrekt over de wijze waarop het accident zich heeft voorgedaan."

verschenen in verzekeringsmagazine "de plus" in Nederland in 1999