Thread: Motor tuning
View Single Post
Old 19-11-2003, 20:43
BODI's Avatar
BODI BODI is offline
De Paddock Rookie

Ja, daarom geen throttle bodies maar enkel gepolijste luchtinlaat-manifold, cylinderkop- en kleppenbewerking en andere nokkenassen. Die veranderingen zijn zo goed als onzichtbaar, trompetten van throttlebodies zien er een beetje verdacht uit...
Mijn remmen (andere remschijven) hebben al een onzichtbare upgrade gekregen.
De uitlaat (magnex) ook - die is nog volkomen legaal en dus nog steeds met catalysator.
Eigenlijk is mijn wagen behalve de herprogrammering ( herafstelling - chiptuning ) van de ECU nog steeds volkomen belgisch reglementair.
Probleem is dat deze 8-bit CPU Magnetti Marelli 1AP10 ECU meer doorgedreven wijzigingen niet goed verdraagt. Naar mijn bescheiden mening is dus een upgrade naar een 16 of 32-bit ECU ( Motec ? EFI ? Emerald ? ) aangewezen.

Ondanks het feit dat met dit type wagen ( Peugeot GTI ) redelijk wat geraced werd en wordt, is het niet makkelijk een betrouwbare en goeie atmosferische tuning te vinden ( behalve in de UK dan ) , elke hulp of raad is dan ook welkom.

De wagen is nog steeds voor gewoon weggebruik ( dus geen agressieve reacties bij lager toerental ) , alleen voor track days kan ik wel wat meer vermogen gebruiken ( >= 220pk en +-220Nm koppel wat volgens geraadpleegde bronnen doenbaar is ) maar dit wordt typisch enkel geleverd met voorbedachte rade tussen de 4500 en 7500 toeren.

Het is natuurlijk wat anders dan "gewoon aan de turbo vijzen" zoals zoveel gebeurt. Geef mij toch maar atmosferische power van een high-revverrrrr...

Ik zou het bijzonder jammer vinden de wagen te moeten verkopen en in te ruilen voor een krachtiger exemplaar, ik ben er nogal aan verknocht.
Reply With Quote