Quote:
Ik wil hier niet de pret bederven...
|
Maar nee, een beetje gezonde skepsis kan nooit kwaad...
Ik heb wel een beetje onderzoek gedaan naar dit type motor.
Ondanks zijn vele gebreken en zwakheden zoals onder andere overgevoeligheid aan "join-de-culasse"

, temperatuurproblemen ( vermogenverlies bij warm weer ) en knappen van de aandrijfriem (dat blijkt statistisch om de 60000 km voor te komen

) ...
is deze motor vrij uniek in die zin dat zonder VTEC-achtige technologie ( variable kleppen en nokkenassen ) een vrij hoog vermogen gehaald wordt. In alle andere landen 124 kW ( 167 pk ) , in Belgie 120 kW ( 163 pk, fiscale redenen

) .
De motor is de volgende generatie van de Mi16 die gebruikt werd in de 205 GTI.
Deze motor is veel beter dan de huidige motoren in de 206 GTI ( 138 pk ) en zelfs de 206 RC ( 177 pk ) . Maar huidige motoren moeten meer en meer gemaakt worden met emissienormen in het achterhoofd. Deze ouwe blok haalt in de verste verte de nieuwe emissievereisten ( van de huidige motoren ) niet maar potentieel vermogen heeft ie wel.
De standaard componenten kunnen revven tot 8000 RPM. In de huidige configuratie geraakt ze buiten adem bij 7200 toeren (geen lucht genoeg) .
Bepaalde race-configuraties halen 300 pk uit deze blok, weliswaar met verstevigde bottom-end, tegen 9000 RPM met een koppel rond de 250 Nm. Niet slecht voor een 2 liter atmosferisch.

( ik refereer naar de 306 en Xsara kit cars, bij velen niet bekend maar deze wagens zetten hun WRC broertjes serieus in 't zak op asfalt )
220 pk en 225-230 Nm ( dit is juister dan 220 Nm ) en 7800 RPM maximum toeren is volgens de mensen die ik gesproken heb ( in de UK en hier ) geen utopie. Moeilijk, maar geen utopie. Alleen enorme wachtlijsten voor Peugeot enhousiasten

. Bovendien is het probleem het afregelen van een goed engine management systeem: vele mechaniciens kennen wel het metaal maar hebben geen kaas gegeten van de electronica...
De BE3-6 versnellingsbak verteert maar tot +/- 250 Nm.
BTW, ik ben bereid een volledige revisie te laten doen...