Thread: Motor tuning
View Single Post
Old 20-11-2003, 15:03
RaceFan's Avatar
RaceFan RaceFan is offline
De Paddock Rookie

Beste Bodi,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik wil je in het kort mijn situatie schetsen;
Lotus Elise 1800 standaard 120pk

getuned:
motor:verstevigde cylinder bussen, - drijfstangen, - pistons. - aandrijfriem, bewerkte cylinder kop (kanalen vergroot, ingaande en uitgaande kleppen vergroot) scherpere nokkenassen, DTHB's, airbox, PiperX luchtfilter, Emerald ECU, Oil-water cooler, 4-1 spaghetti uitlaatcollector, sportuitlaat

diversen: instelbare anti-roll bar, - sportophanging, stalen remleidingen, andere remschijven en - blokken
alles splinternieuw materiaal gemonteerd door "Mecanic".
Alles is prima verlopen en ik ben naar de UK geweest om de ECU bij Emerald te mappen.
Resultaat 180pk (het koppel weet ik niet uit mijn hoofd)

nadelen: Koud starten is elke keer een spannend moment. Backfires

eindbeoordeling:
in het begin denk je van WHAAAUW, ik heb nogal een mashien...nu rij ik niet alleen in de bochten de meesten naar huis, maar ook op het rechte stuk zijn er weinigen die kunnen volgen (vb: Z3M moest er onheroepelijk af, die kerel zag groen toen we aan het volgend rood licht stonden)
prijskaartje: +/- 17.000€
na verloop van tijd geraak je gewoon aan die power en wil je opnieuw meer. Kortere verhoudingen vd versnellingsbak?

besluit: veel geld kwijt en je geraakt eraan gewoon + maak je de wagen beduidend minder betrouwbaar voor dagelijks gebruik.
Ik sta nu zelfs open voor elk degelijk bod voor mijn tuning en zou ik geen enkel probleem hebben om terug standaard te rijden. Die brute kracht/gewichtsverhouding geraak je moe of kan je überhaupt niet gebruiken op de openbare weg.
Je kan dit geld beter besteden aan een occasie raceklare wagen om je op de Eran dagen uit te leven.

greetz!
Gert
Reply With Quote