RaceFan,
Een eerlijk verhaal en juiste
constataties die ik zelf ook al gemaakt had.
De meest zinnige oplossing is inderdaad de peugeot te verkopen en me rustig iets krachtiger uit te zoeken. Ik had zelfs al gedacht aan een Dodge Stealth of iets dergelijks. Een ( bi ) - turbo biedt zoveel meer mogelijkheden en is standaard al een snel machien.
Een atmosferische wagen tunen is zoveel moeilijker en de mogelijke vermogenswinst is uiteindelijk zoveel minder. Ook een feit is dat de tuning van een kleine cilinderinhoud bijna evenveel kost als die van een grote cylinderinhoud en het rendement ( maximum vermogen ) kleiner is.
De power geraak je gewoon. Juist, maar betrouwbaarheid inboeten hoeft volgens mij niet.
De lotus elise is een ongelooflijk goeie wagen, met een bijna ongeevenaarde baanligging. Zijn enige zwak punt is evenwel - inderdaad - de motor. Ook lotus weet dit, vandaar dat ze met een turbo variant op de markt komen ( natuurlijk ook omdat Opel hun eigen chassis concurrentie aandoet ) .
De XU10JRS motor is intrinsiek wel beter ( en wel makkelijker tunebaar ) maar een goed motormanagement blijft het grootste probleem en met 220 pk zal ik nog steeds niet in staat zijn je Elise ( misschien zelfs een standaard Elise ) te volgen.
Maar alle logica ten spijt - of is het nu omdat de meeste snelle betaalbare wagens geen karakter hebben, geef ik toch de voorkeur aan mijn Peugeoke met 190 pk in vergelijking met een of andere jap met 300 pk. Ik geef toe dat het een ongelooflijke kik geeft om met mijn goudgeelkleurig bakske een 911 voorbij te steken, al kan ik dat dan alleen als het pijpestelen giet en die kerel schrik heeft zijn Porsche tegen de muur te parkeren...
Enfin, ik moet er nog eens - nog eens - goed over nadenken maar ratio en gevoel staan recht tegenover elkaar.
Bovendien zou ik dan mijn website moeten veranderen.
Cheers!