Ik moet zeggen dat ik MV geen geslaagde film vind.
Ik moet wel zeggen dat ik nooit een Vaillant strip heb vast gehad en het dus enkel maar kan bekijken vanuit het standpunt van een buitenstaander.
- geen enkel personnage in de film wordt degelijk uitgewerkt. Het draait allemaal rond Michel, .... en om eerlijk te zijn "draagt" zijn personnage de film niet eens.
- hoewel op de (race-)photografie weinig aan te merken valt, gaat het toch al te vaak weer om "just racing": Vaillant in een WRC, Vaillant tijdens testritten, Vaillant tijdens de 24 van Le Mans. Weinig uitdieping van het verhaal.
- vele scenes zijn echt wel er over en het gaat allemaal o zo makkelijk. Dat rondje Le Mans met de ogen dicht (met perfecte stop voor de lijn), toch maar net die 3 sec. boven het ronderecord, ... . Ik weet het, een verfilming van een stripreeks, ... al vrees ik dat je al een 'Die Hard' moet zijn om dit echt mega te vinden.
- het voelt ook allemaal zo onrealistisch aan. Het hele Le Mans en Rally gedoe is zeer realistisch, maar verliest aan waarde door de vers opgeboende Leader en Vaillant wagens.
- de dubbing was echt wel mega slecht. Je kon het Frans zo van de lippen aflezen!
Wat mij betreft is dit voor de 'niet-Vaillant'-fans geen aanrader.
Mensen die echte autosport willen zien houden het beter bij Grand Prix (1966) of bij Le Mans (1971). Ook Driven (2001) komt wat mij betreft beter weg dan MV.
Ik kan MV dan ook niet meer dan een 6.5/10 geven.
PS: als je echt wil zien hoe autosport geregisseerd moet worden, kijk dan maar eens naar de films van de onlangs overleden John Frankenheimer. Hij bewees het in 1966 met Grand Prix en deed het in 1998 nog eens fijntjes over met Ronin!
Last edited by TiBo; 20-11-2003 at 23:48.
|