Quote:
Originally posted by JPMontoya
Opvallend vind ik, dat men de laatste jaren, terug grijpt naar de volledig aflopende neus, begin jaren 90 had men ook een aflopende neus, half jaren 90 evolueren naar een spitste neus, en nu terug naar een aflopende neus.
Heeft iemand daar misschien een verklaring voor ?
|
Ben absoluut geen specialist ter zake, maar mij lijkt het logisch dat je met een veel sterker duikende neus die laag bij de grond zit, de lucht beter kan snijden om zo over de auto naar de achterkant te lijden. Ik denk zelfs dat de McLarens met lage neus succesvollere designs zijn gebleken dan die met hogere neus. Kan toeval zijn natuurlijk, maar McLaren was ook een van de laatste om over te schakelen naar een push-rod systeem bij de voorophanging (MP4/6 in 1990). Verder weet ik dat ze bij de MP4/12 in 1997 ernstig overwogen hebben om terug te keren naar het pull-rod systeem, maar enkele belangrijke parameters in de windtunnel spraken dat tegen. De MP4/12 en 13 waren het gevolg met de gekende resultaten. Afgaande op de neus, denk ik dat ze hun werk goed gedaan hebben voor volgend jaar.