Quote:
Originally posted by TiBo
De MP4-19 beschikt over een sterk uitgesproken "Coke-Bottle" vormgeving. De motor moet enorm compact zijn, wat het makkelijker maakt om de andere vitale onderdelen zoals oa. de radiatoren en het oliereservoir te positioneren. De motor heeft daarbij blijkbaar ook weinig koeling nodig (kleine airbox, kleine sidepods en compacte plaatsing. Maar: grotere uitlaten achteraan). Uiteraard komt deze vormgeving de aerodynamica en het centrum van het zwaartepunt ten goede.
|
Ik denk dat de motor niet uitzonderlijk meer compact is dan die van vorig jaar, vooral omdat die nu een volledig weekend moet meedraaien. (Hij heeft wel een lager zwaartepunt) Wat wel een feit is, is dat de brandstoftank van de 19 kleiner is dan vorig jaar. Immers, door de nieuwe reglementen vanaf 2003 waarbij de laatste quali in race-trim gereden wordt, rijden bijna alle teams alle wedstrijden op 2 of 3 stops. 1 stoppers komen praktisch niet meer voor, dus is een grote brandstoftank niet meer noodzakelijk.
Ik denk dat vooral die vrijgekomen ruimte de oorzaak is van de uitgesproken coke-bottle. Ik verwacht dan ook van de andere teams dat ze op hun nieuwe wagens een meer uitgesproken wespentaille zullen bouwen.