Martin Withmars gaf idd aan dat het verkleine van de benzinetank flink wat voordelen heeft opgeleverd. Verder vermelde hij in datzelfde intervieuw op f1live.com dat de 19 flink wat verbeteringen bevat die voortvloeien uit de ervaringen opgedaan tijdens met de 17D en het 18 ontwikkelproject. De achterkant is toch wel te dramatisch gemodifieerd om van een simpele "rebadging" van 18 naar 19 te spreken.
Andere interessante info is dat ze de wagen zo ontworpen hebben om snel en makkelijk een motor te kunnen wisselen. Volgende jaar mag er maar met 1 motor gereden worden, dus dat klinkt onlogisch. Echter als de rijder om een of andere reden de T-car moet nemen, is het snel wisselen van een motor van extreem groot belang. Wordt nog interessant volgend jaar om te zien hoe de verschillende teams dat voor elkaar gaan krijgen.
De vorm van de airbox is ook een belangrijke verandering. Ik las enkele jaren geleden eens een artikel waarin de ideale vorm hiervan werd uitgelegd. Dat zou een compromis moeten zijn tussen een cirkel en een driehoek. Je ziet dan ook bij de teams een afgeronde driehoek of eerder een cirkelvorm. Dat McLaren terugkeert naar de meer driehoekige variant stemt mij content. De 13 en 14 hadden een gelijkaardige vorm en lijken garant te staan voor de beste lucht/druk toevoer naar de motor. (zou het artikel weer eens moeten opsnorren om de exacte uitleg terug te vinden)
Last edited by Guido; 30-11-2003 at 12:13.
|