Quote:
Originally posted by Steven
ik heb nog een vraagje, welke soort lijm gebruik jij om uw ruiten te plakken, en hoe neem jij ze vast zonder veel vlekken te maken, ik heb daar altijd problemen mee, vooral van de focus.
en gebruik jij ook soms maskol (van humbrol, zo een paars gedoe)?
steven
|
Ik gebruik meestal secondenlijm van Pattex. Voor ruiten is dat wel zeer delicaat aangezien secondenlijm een "witte uitbloei" op je ruiten teweegbrengt. Daarom gebruik ik witte houtlijm als het enigszins kan voor ruiten, of 2-componentenlijm, of vernis.
Maar de ruiten van deze Focus werden toch met secondenlijm gekleefd omdat de lijmoppervlakken zo klein zijn. Om de uitbloei te vermijden gebruik ik zo absoluut weinig lijm als mogelijk. Dit gaat als volgt : de carosserie wordt ondersteboven gelegd, de vooruit wordt op zijn plaats gezet en met wat tape ter plaatse gehouden, en dan doe ik een heel klein beetje secondenlijm aan een tandenstoker. Hiermee laat een een minuscuul beetje lijm tussen de binnenzijde van het dak en de ruit lopen. En verder nog eens hetzelfde tussen de binnenzijde van de motorkap en de ruit. Indien nodig nog eens aan de 2 zijstijlen ook en klaar is kees. Je ruit zal niet meer gaan lopen. Eventuele minimale uitbloei kan nog weggeveegd worden met een met thinner bevochtigde doek.
Maskol gebruik ik tegenwoordig niet meer, vroeger wel. Maar ik gebruikte het verkeerd. Ik dacht dat dat diende om af te plakken delen mee af te dekken (wat ook zo is) maar dan moet je nog steeds de rechte rand afplakken met tape, en de Maskol alleen gebruiken om wat achter de tape komt (grote delen dus) mee af te dekken. Maar dat doe ik gewoon met brede tape.