Na het zien van de eerste foto's van de nieuwe Maserati voor het FIA GT kampioenschap sta ik in dubio. Moeten we nu blij zijn met zo'n wagen of is dit het begin van het einde. Op een bepaalde manier krijg ik hele nare herinneringen aan het seizoen eind ' 96, seizoen 1997. In de jaren '94-'95-'96 was het BPR Endurance een prachtig kampioenschap, echter met de komst van de Porsche GT1 en de Mercedes CLK GTR werd dit kampioenschap in enkele maanden de nek omgedraaid. In 1998 reden we nog rond met 6 of 8 GT1-wagens.............. Deze wagens waren zo dominant t.o.v. de andere voormalige GT-1 deelnemers zoals de McLaren's, Viper's, Lotussen, Porsche's en Ferrari F40's dat deze vanaf 1997 aan de kant bleven staan wegens geen kans te hebben om een platte prijs te rijden.
Weg prachtkampioenschap, uithuilen en heel langzaam opnieuw beginnen. Nu 8 jaar later kunnen we in een situatie terechtkomen die gelijk is aan eind '96, begin '97. Stel dat de nieuwe Maserati zo dominant gaat worden als dat ie eruit ziet dan heb je geen zin meer om je 1 jaar oude 575 GTC of Saleen in te zetten voor 2005. Over Vipers, Listers en Pagani's durf ik al helemaal niet te denken. Het mag duidelijk zijn dat het ontwerp van de Maserati een maatje meer is als de rest wat we nu zien.
Is het nu allemaal hel en ellende dat ik schrijf? Nee er zijn signalen te lezen dat de Maserati niet dominant "mag" worden, is dat wel het geval dan zal er worden ingegrepen. Of een en ander daawerkelijk wordt uitgevoerd zoals het wordt gezegd is de volgende vraag.
Ben ik de enigste die bezorgd is over de toekomst van de GT-racerij in Europa? Nee, er staat kritisch stuk over deze kwestie in de Autosport van afgelopen week, middels enkele quotes zal ik de grote lijnen van dat verhaal hier weergeven.
Het BPR - Porsche GT1 Mercedes CLK GTR verhaal in een notedop:
Quote:
It is,unfortunately,an all too familiarscenario. “It’s like Brands Hatch 1996 all overagain,”says stalwart sportscar team boss Dave Price. “We won that race,but we didn’t win it.”
One of Price’s McLaren F1 GTRs actually finished second in that Global Endurance GT Series race seven and a halfyears ago. Ahead of the Harrods-backed car was the brand new and very controversial Porsche 911GT1. The Stuttgart marque’s parts-bin special had been allowed into the championship and, although not racing for points to try to avoid further furore in its first year, it moved the goalposts irrevocably.
Within six months Mercedes had appeared with the CLK-GTR and GT racing was on a downward spiral that almost resulted in its demise. The FIA GTChampionship,which took over from the Global series at the end of 1996, went from grids of well over20 top-class orGT1 cars to single figures within a year.
|
De nieuwe Supercars zullen binnen het FIA GT wel onder een andere klasse vallen die veel meer beperkingen is opgelegd als de deelnemers van de GT-klasse. De Saleen S7R was de eerste wagen die onder die regels viel. Was de Saleen S7R dit jaar betrouwbaarder geweest en had men geen gebruik moeten maken van verscheidene pay-drivers dan was het seizoen 2003 heel anders verlopen. Anders gezegd, de 550's van BMS hadden dan zeker niet zoveel gewonnen.............
Klein probleem van deze strenge Supercar regels is dat er een behoorlijk groot gat zit in de regelgeving. Deze klasse mag net zoveel modificaties ondergaan als de N-GT wagens. N-GT mag op aero-gebied bijv. meer veranderen als de GT's, dit om het verschil kleiner te maken. De Supercars krijgen dus exra voordelen in de schoot geworpen die niet nodig zijn.
Enige gerustellende woorden uit de mond van Ratel doen de onrust enigzins wegnemen:
Quote:
FIA GT organiserStephane Ratel,though,has no concerns that Maserati will be allowed to run away with his championship. He insists there will be no repetition of past mistakes. “I am certain – and if I have the support of [FIA] president Max Mosley on anything, it is on this point – that we will not allowa repeat ofthe 1997scenario,”says the Frenchman. “It is our intention to
balance the performance ofthe different types ofcar.”
|
Laten we hopen dat Ratel en Mosley hun woorden waar maken, dan krijgen we de komende jaren prachtige autosport. Anders is het binnen een jaar het feest weer voorbij.
Ratel ziet trouwens niet alleen de Supercars als the way to go voor het FIA GT, bepaalde modellen van BMW (6 serie coupe), Toyota, Nissan moeten volgens hem ook in staat worden geacht om met de Maserati te strijden voor ere-metaal. Indien een wagen niet competitief zou zijn dan moeten de reglementen voor de desbetreffende wagen dusdaning worden aangepast dat deze kans hebben op bloemen en bekers. Zoiets zal Ratel niet uit zijn duim zuigen, waarschijnlijk hebben bepaalde merken al een vislijntje uitgeworpen naar Ratel en zijn organisatie...............