Quote:
Originally posted by Gilles
De piloot speelt in het geval van Ferrari wel een hoofdrol. Want zonder hem stonden ze niet waar ze nu staan. Die Duitser heeft daar veel mensen naartoegebracht die rond hem stonden bij Benetton.
...
Het lijkt mij dus dat de piloot wel een héééél groot deel uitmaakt van het team, en zeker een sleutelrol inneemt.
|
Als Todt neen gezegd had tegen Schumis vraag om Ross en Rory weg te halen bij Benetton hadden ze er bij Ferrari niets van gebakken. Maar Todt was slim genoeg om ze wél binnen te halen en structuur in de Italiaanse chaos te brengen én de interne politieke spelletjes te ontmijnen. Als beide techneuten een 'slechte Ferrari' bouwen, mag Schumi nog zo veel testen als ie wil en nog zo snel zijn als ie wil, dan komt ie er niet. Kijk maar naar McLaren nu. Interne problemen, een dijk van een piloot, maar in het middenveld is het resultaat.
En over de veiligheid dan terug: Wat er gezegd wordt over 1994 klopt wel, toen dacht iedereen "lekker veilig", maar sedertdien is er zoveel veranderd, crashtest enz. dat ik denk dat er qua passieve veiligheid niet veel meer te vinden zal zijn. Een manier om de bolides wat trager te maken is idd. aerodynamica, vleugels verkleinen, maar geen standaardspul. Slicks zullen enkel een averechts effekt hebben. Ook kan evt. de cylinderinhoud naar beneden bijv. naar 2.5l - voorwaarde is dan wel dat de lagere klasses ook met de cylinderinhoud naar beneden moeten.
Maar waar hebben we het over als er andere collega's zijn - en toch ook geen zondagsrijders - die heel die snelheidsdiscussie maar 'bullshit' vinden