Donderdag 6 mei, vrije-trainings-dag ( the original )
Na een zwakke voormiddag met slechts een tiental motoren waren de vooruitzichten voor de namiddag niet echt rooskleurig. Zelfs de altijd aanwezige Zolder watchers lieten ditmaal verstek gaan. Waarschijnlijk hebben ze zich laten misleiden door het ontbreken van een Belcar of Touring Cup wedstrijd in de eerst volgende weken. Maar zoals altijd hadden de afwezige weer ongelijk.
Het meeste kabaal werd vandaag gemaakt door een 720pk sterke EuroBOSS formule wagen. Joachim Ryschka stuurde zijn G Force Indy-Car van 2001 (powered by a Chevrolet V8 and runs on methanol) in een ijltempo het circuit rond. Recht van “The brickyard” geplukt en alleen de ophanging aangepast voor onze Europese circuits wist eigenaar, mechanieker en vrachtwagen chauffeur ons te vertellen.
Ook niet verlegen om de geproduceerde dB was Bert Longin met de GLPK Viper (Hydraulische vering) en de G&A Racing BMW (62) met Guino Kenis achter het stuur. De Porsche van S&P Racing (40) met Steve Metior en Oosterlinck Racing (31) met Hans Thiers daarentegen deden het iets minder luidruchtig.
Belgium Racing liet de Ultima thuis maar was present met de beide zwarte ex Belcar E36 BMW’s. De twee aanwezige Markant Racing Porsches deden dienst als Taxi, iets waar ook Peter Vanaudenhove met zijn Porsche (ex Longin) en Peter Degroote met de VW Golf zich aan bezondigde. Mini taxi’s met Philip Daelemans, Roland Hermans en Cuyvers terwijl Laurent Van Moerkerke met de 2003 Belcar Porsche reclame maakte voor zijn race project.
Uit Duitsland het Dieselspeed BMW team met Steiner/Schieben en Baumgartner/Waser.
Opluda met zijn Ford Fiesta Cup, Stüber met de VW Scirocco en het Balu Racing team met de Youngtimers Trophy BMW.
David Hauser en het Racing Experience team deden wat afstelwerk aan de gloednieuwe F Renault 1600. Terwijl Hommerson waarschijnlijk een al niet veel oudere Ferrari het circuit rond stuurde.
Show time met Michael De Keersmaeker die zijn Rallycross Honda Civic nog even de sporen gaf. Hoog in de toeren lekker dwars door de eerste linkse en idem voor de rest van de Zolder bochten.
Crash-boom-bang voor de nieuwe Longin Siemens Porsche. Als Roger Dejaeghere om iets na 15u de chicane instuurt breekt de Porsche waarschijnlijk door een technisch defect plots achteraan onhoudbaar uit. Onmiddellijk gevolg door een behoorlijk onzachte kennismaking met de Limburgse betonmuur, gelukkig eerst afgeremd door de bandenstapels. Piloot Ok, maar zijn passagier moest voor de veiligheid toch even de dokter passeren. Het nieuw speelgoed van Longin zit vooraan en links volledig in elkaar. Motor en versnellingbak bleken na een kleine inspectie ook beschadigd door de harde impact.
Bij leven en welzijn, tot volgende week.
FOTO's
Ronald Janssens
www.RJ-online.be
Welkom in ... Thema Cafe WHEELS Circuit Zolder.
www.wheelscafe.be