View Single Post
  #2  
Old 30-09-2008, 07:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post


Enkel Zaibatsu Racing maakte een foutje door de 40e plaats op te geven als behaalde resultaat, voor de rest volgde iedereen een foutloos parcours, wat opmerkelijk is gezien de hoge moeilijkheidsgraad.
Hierop kregen we een antwoord van Zaibatsu Racing waarin hij de reden opgeeft van zijn afwijkend antwoord: "Ik dacht het niet: je vraagt wat het behaalde resultaat is van deze wagen. Opzoeking leerde mij dat Stewart/Hill in 1965 verschillende startnummers gebruikten voor de kwalificaties en de race. In de race hadden ze nr. 31 en behaalden ze een 10e plaats. In de kwalificaties reden ze met het nr. 35 en behaalden ze een 40ste plaats. Als je de foto in de vraag goed bekijkt dan zie je op de deur duidelijk de bovenste streep van de 5 staan. Dus heb ik de foto geïnterpreteerd als zijnde tijdens de kwalificaties en zo kom ik aan mijn 40."

Natuurlijk hebben we dit opgezocht. Wat het racenummer op de deur betreft heeft ZR 100% gelijk: het gaat inderdaad om het nr 35 en niet om nr 31. De foto is dus niet genomen tijdens de race. Dit hadden we zelf niet opgemerkt en de bedoeling van onze vraagstelling was dan ook het resultaat te vragen tijdens de race, en het zou dus niet erg fair zijn van ons om alle antwoorden die in die zin ingestuurd werden nu als foutief aan te rekenen. Daarom laten we iedereen die "10e plaats" opgaf als antwoord zijn punten behouden.

Maar ook ZR verdient het om beloond te worden voor zijn opzoekingswerk: tenslotte is hij de enige die opgemerkt heeft dat de foto niet genomen is tijdens de race. Hij concludeerde hieruit dat deze vraag een "instinker" was (iets wat we wel eerder gedurfd hebben) en dat het resultaat dat we vroegen dus over de kwalificaties moest gaan. De redenering is begrijpelijk, alhoewel er 2 dingen zijn die hiermee eigenlijk niet stroken. Ten eerste denk ik niet dat we al ooit het resultaat van een kwalificatie gevraagd hebben zonder het duidelijk in de vraag te vermelden. "Wat was het behaalde resultaat?" slaat bij ons altijd op de race, anders zou het luiden "Wat was het behaalde resultaat tijdens de kwalificaties?" Laat ons afspreken dat dit vanaf heden duidelijk is. Wij van onze kant zullen er trachten op te letten dat we de vraag in het vervolg misschien beter formuleren als "Wat was het behaalde resultaat tijdens de race?". Maar er is nog een andere reden: volgens ons droeg de Rover-BRM het nr 35 ook niet tijdens de kwalificaties, maar wel tijdens testen, voorafgaand aand het Le Mans-weekend. Dit zou dus betekenen dat de wagen tijdens de kwalificaties ook het nr 31 droeg (wat ons logisch lijkt) en dat de redenering van ZR wel goed bedoeld is, maar waarschijnlijk niet klopt. Omdat we echter hieromtrent geen bevestiging kunnen vinden en omdat er tijdens testen meer dan waarschijnlijk geen klassement bestaat heeft de jury beslist om voor deze keer ruimdenkend te zijn en ZR zijn punten toch toe te kennen, al was het maar omwille van het feit dat hij in elk geval opgemerkt heeft dat de foto die we opgaven niet strookte met de vraag die we stelden.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote