View Single Post
  #1  
Old 21-08-2004, 20:27
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
"Absolute beginners"

Heren (M/V),

als dit beter onder het algemene vragentopic past, verplaats de post dan gerust, maar omdat het zoveel “gezever” bevat vond ik het beter om het in een apart draadje te groeperen.

Eerst even voorstellen bij m'n allereerste post op de Paddock. Mijn naam is Jimbo, oftewel Jimmy, en ik ben al een auto(sport)fan sinds ik ongeveer zò groot - beeld even een hand op een kleine meter boven de grond in - ben.

Ik volg dit forum nu al meer dan jaar (en dat heeft me o.a. al een circuitdoop in de ZTC Porsche van Bert Longin opgeleverd )), maar heb eigenlijk nog nooit de tijd noch de behoefte gehad om te registreren. Ook het modelbouwforum volg ik met veel interesse en alsmaar stijgende verbazing, omdat ik liever professionals aan het woord hoor dan zelf wat aan te klungelen met diverse kits ;o).

Hoewel ik nu al een kleine 20 jaar 1/18 Bburago kits in elkaar klik (je kan het bezwaarlijk modelbouwen noemen, laat staan detailwerk, maar ik ben er nu eenmaal mee begonnen toen ik een jaar of 10 was, en ik houd de collectie graag volledig, wat tot op heden is gelukt), peins ik dat het ondertussen tijd is voor wat anders. Het feit dat Bburago amper nog nieuwe kits op de markt brengt is uiteraard louter een toevalligheid ;o).

Nog meer toeval schuilt in het feit dat ik onlangs voor mijn verjaardag een 1/24 Revell-kit van een Alfa Giulietta Spider kado heb gekregen, en ik heb eigenlijk een beetje besloten om deze volgens de – meeste - regels van de kunst in elkaar te zetten. Niet zomaar met een potteke lijm de diverse onderdelen recht uit de doos vlugvlug aan elkaar flansen, maar me ook eens ledig houden met het verven vd verschillende onderdelen, en het spuiten vd carrosserie (met spraycans, ik ga uiteraard nog niet meteen achter een paintbrushinstallatie hollen). De modelbouwgids van Huudo volg ik dan ook met veel interesse, maar toch zit ik nog met een hele hoop vragen – de ene ogenschijnlijk al wat onnozeler dan de andere, maar dat hebt ge nu eenmaal met beginners – alvorens ik met een gerust gemoed van start kan gaan.

De miserie begon eigenlijk bij het lezen van dit forum : ik kwam er achter dat een Revell geen goeie starterskit is, en daarom was ik van plan om me eerst een 1/24 Tamiya Ferrari aan te schaffen, en dit voor verscheidene redenen:
. jullie raden Tamiya als starterskit aan ;
. als ik eentje kies die er in Ferrarirood erg afgelikt uitziet (de 360 bvb) kan ik de spraycan hergebruiken voor de Alfa, die volgens de Revell kit ook “Ferrarirood” hoort te zijn;
. en wat mij betreft niet onbelangrijk: de kit zou waarschijnlijk niet al te erg misstaan tussen mijn 1/24 Bburago Ferrari’s, waar een aantal hedendaagse modellen schitteren door hun afwezigheid (omdat Bburago ze niet kan/mag uitbrengen): de 355, 360, etc;

Bon, de vragen dan (éindelijk ):
1) Is Revell wel ‘compatibel’ met Tamiya wat verf betreft? M.a.w., kan ik de Tamiya primer spuitbus en Ferrarirode spuitkleur op beide – plastic - carrosserieën toepassen? Klinkt onnozel, maar met de verschillende soorten plastiek weet je natuurlijk nooit.

2) Om de kosten wat te drukken ga ik niet meteen álle pottekes verf aanschaffen die in de handleiding(en) worden aanbevolen. Ik zal m.a.w. enkele consessies doen wat betreft de afwerking v.h. motorcompartiment en chassis (Merk op, als beginner zou het sowieso toch niet van de eerste keer lukken). Ik zou kiezen voor enkele basiskleurkes (mat en glanzend zwart, grijs, en “chroom” bvb), en die dan voor beide kits gebruiken. Hier dus dezelfde onnozele vraag: ik kan de Tamiya verfpottekes toch ook aanwenden voor de Revellkit, en omgekeerd?

3) Als ze compatibel zijn, kunnen jullie me dan even wijzen op een link waar ik een conversietabel kan vinden (die de kleurcodes vergelijkt)?

4) Moet de verf uit die kleine pottekes eigenlijk verdund worden, en zo ja, met wat? Áls ze moet verdund worden, hoe gaat dat dan in de praktijk? Ik kan me bijvoorbeeld niet inbeelden dat men in een oude geleipot even verschillende milliliters onder mekaar zet, om er dan maar één of twee druppels van op het model te smeren. Je hoeft geen ‘Ollander te zijn om dat verspilling te vinden .

5) Een vraag die aansluit bij de reeks van Huudo: als je schildert met de onderdelen nog in het gietframe, dan moet je achteraf op de bevestigingsplaatsen nog even bijwerken. Klinkt logisch. Huudo oppert dat je ook kan schilderen na het verwijderen vd onderdelen uit de frames, maar het probleem blijft dan toch hetzelfde: daar waar je de onderdelen vasthoudt (met een wasknijper o.i.d.) moet je achteraf toch ook bijwerken?

6) En nu we toch over compatibiliteit bezig zijn: als ik een potteke lijm (mét ijzeren punt) van bvb Revell koop, is die lijm toch ook geschikt voor Tamiya, en omgekeerd? Ge ziet, ik lig werkelijk van alles wakker ;

7) Decalls: zowat het enige waar ik ervaring mee heb, dankzij de – verschrikkelijk slechte waterslides van – Bburagokits. Toch heb ik wat losse vraagjes, mede door het lezen hier op het forum van enkele decalling posts. De methode die ik momenteel gebruik is de volgende:
. model goed oppoetsen met een propere zakdoek ter ontvetting (sinds kort was ik ze zelfs af met een Dreft sopje);
. Decall uitsnijden en mijn kas opvreten over dat transparante randje dat rond elke decall zit en dat ervoor zorgt dat ze haast nooit passen. Trimmen jullie dat randje? Ik heb het meermaals geprobeerd, maar hierdoor wordt de rand vd decall wat ruw, door het snijden/knippen, waardoor je na drogen beter ziet waar een decall ophoudt – met trimmen ben ik dus maar gestopt;
. decall in lauwwarm water onderdompelen gedurende 10 a 12 seconden. De ervaring met de buragoplakkers leert me dat nog langer rampzalig is, geldt dat ook voor andere fakrikanten? Hierbij houd ik de plakker bij een stukje blauw papier (dus niet op de decall zelf) vast met een miniatuur “lange bektang”;
. de natte decall goed afschudden met de bektang, zodat de grootste druppels weg zijn. Vroeger heb ik ge-experimenteerd met het afsoppen van de achterkant vd decall (enfin, de achterkant vh blauwe bevestigingspapier), maar ik vond dat de decall dan niet goed genoeg bleef plakken. Alsof ik zo te veel lijm wegnam. Hoe doen jullie dit? Enkel afschudden, of toch afsoppen?
. Bektang voorzichtig tegen het model plaatsen, en dan de decall op zijn plaats schuiven (wederom kas opvretende over dat transparante randje);
. Het overtollige vocht verwijder ik door een droge hoek van een zakdoek rond mijn wijsvinger te draaien, waarna ik de vinger in kwestie vlak *naast* de decall plaats, om vervolgens met mijn vinger over de decall te “rollen”, hierbij de plakker stevig aandrukkend. Het overtollige water komt er dan aan de andere kant onderuit, en wordt opgeslorpt door de zakdoek. Door de ‘roltechniek’ vermijd ik dat ik de decall verschuif door simpele “aquaplaining”op de moment dat ik hem voor het eerst aanraak (Ik heb niet ’s werelds meest standvastige handen). De vraag is nu: is het wel verstandig om de decall hard aan te drukken, omdat ik altijd maar lees over “deppen” met keukenpapier. Hoe drukken jullie een decall aan?
. Goed laten drogen en nooit meer aanraken ;
Is dit zowat de goede methode, of doe ik iets fundamenteels fout?

8) Microsol en –set? Hoe, wat, waar ? Neen, serieus, ik heb hier her en der al over gelezen, maar nog nooit gevonden waarvoor het nu precies dient, en hoe je het moet gebruiken? Zou iemand a.u.b. hier een bondige “how-to” over kunnen produceren? Wat ik me vooral afvraag is hoe deze producten me zouden kunnen helpen bij het plaatsen van decalls in plooien en hoeken, iets wat me op de bburagos eigenlijk nooit fatsoenlijk is gelukt omdat een of ander hoekje altijd wel terug loskomt.

9) Hoe beschermen jullie de decalls tegen “aanraking”? Beetje rare vraag, maar als ik op mijn 20 jaar oude modellen nog maar naar de decalls kijk vallen ze er al af, waardoor ik de kits niet kan afstoffen, laat staan fatsoenlijk poetsen. En, het moet gezegd, dat begint ge nu toch al stilaan te zien. Ik heb hier ergens iets gelezen over een (spuitbus) laklaag. Is dat wat? Kan je dan achteraf met de plumeau het model onder handen nemen?

10) Een vraag die misschien niet echt bij de rest past (aangezien het niet over “nieuwbouw” gaat): vallen mijn oude decalls eigenlijk nog te redden? De –diecast- kits zijn dus al meer dan 10 jaar oud, en dus serieus “aangeladen” met een vettige laag. Maar, zoals gezegd, in de buurt vd decalls kan ik niet komen met een zakdoekje of een plumeau. Doe ik dat toch, dan vallen ze simpelweg van het model af. Dit komt ondermeer omdat ik vroeger nogal wat fouten maakte: koud water gebruiken, model niet ontvetten, veel te lang verschuiven waardoor de lijm zowat overal zat, behalve nog onder de decall, etc, waardoor ze er eigenlijk nooit echt fatsoenlijk tegengehangen hebben. Valt hier nog iets aan te repareren?

Zo, dat was een hele boterham. Enfin, een gans brood eigenlijk . Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

Dank bij voorbaat,
Jimbo (die tot zijn eigen scha en schande nu niet op de 24h zit).

PS: mijn online tijd is eerder beperkt (28.8 modem thuis), dus wees aub niet misnoegd als ik een week, of soms helemaal niet, niets laat horen .
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote