View Single Post
  #3  
Old 22-08-2004, 00:14
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Jimbo

7) Decalls: zowat het enige waar ik ervaring mee heb, dankzij de – verschrikkelijk slechte waterslides van – Bburagokits. Toch heb ik wat losse vraagjes, mede door het lezen hier op het forum van enkele decalling posts. De methode die ik momenteel gebruik is de volgende:
. model goed oppoetsen met een propere zakdoek ter ontvetting (sinds kort was ik ze zelfs af met een Dreft sopje); sopje is het veiligst.
. Decall uitsnijden en mijn kas opvreten over dat transparante randje dat rond elke decall zit en dat ervoor zorgt dat ze haast nooit passen. Trimmen jullie dat randje? Ik heb het meermaals geprobeerd, maar hierdoor wordt de rand vd decall wat ruw, door het snijden/knippen, waardoor je na drogen beter ziet waar een decall ophoudt – met trimmen ben ik dus maar gestopt; als je trimt, zie je minder dat het een decal is. Het opruwen is wellicht te wijten aan een te botte schaar of mesje. Alleen vluimscherp spul gebruiken
. decall in lauwwarm water onderdompelen gedurende 10 a 12 seconden. De ervaring met de buragoplakkers leert me dat nog langer rampzalig is, geldt dat ook voor andere fakrikanten? Hierbij houd ik de plakker bij een stukje blauw papier (dus niet op de decall zelf) vast met een miniatuur “lange bektang”; is afhankelijk van merkt to merk. Als ie loskomt is het goed
. de natte decall goed afschudden met de bektang, zodat de grootste druppels weg zijn. Vroeger heb ik ge-experimenteerd met het afsoppen van de achterkant vd decall (enfin, de achterkant vh blauwe bevestigingspapier), maar ik vond dat de decall dan niet goed genoeg bleef plakken. Alsof ik zo te veel lijm wegnam. Hoe doen jullie dit? Enkel afschudden, of toch afsoppen? ik neem het blauwe decalpapier gewoon met de vingers vast en laat het even afdruppen. Niet te veel gedoe. Jouw methode is ook goed
. Bektang voorzichtig tegen het model plaatsen, en dan de decall op zijn plaats schuiven (wederom kas opvretende over dat transparante randje);doe hetzelfde maar zonder de tang
. Het overtollige vocht verwijder ik door een droge hoek van een zakdoek rond mijn wijsvinger te draaien, waarna ik de vinger in kwestie vlak *naast* de decall plaats, om vervolgens met mijn vinger over de decall te “rollen”, hierbij de plakker stevig aandrukkend. Het overtollige water komt er dan aan de andere kant onderuit, en wordt opgeslorpt door de zakdoek. Door de ‘roltechniek’ vermijd ik dat ik de decall verschuif door simpele “aquaplaining”op de moment dat ik hem voor het eerst aanraak (Ik heb niet ’s werelds meest standvastige handen). De vraag is nu: is het wel verstandig om de decall hard aan te drukken, omdat ik altijd maar lees over “deppen” met keukenpapier. Hoe drukken jullie een decall aan?jou techniek is zeker goed. Ik gebruik keukenpapier, duw het water er ook "zachtjes" onderuit en oefen tegelijkertijd lichte druk op de decal. Opgepast! Sommige decals zijn zeer dun, dus te veel kracht is decal "destroyed".
. Goed laten drogen en nooit meer aanraken ;
Is dit zowat de goede methode, of doe ik iets fundamenteels fout? Goed laten drogen en nooit meer aanraken. Er bestaan ook paint wax van Tamiya - als je nog wat geld overhebt hiermee kan je de decals wat meer glans geven.
mijn antwoorden in het blauw ertussen gezet.

Quote:
Originally posted by Jimbo

8) Microsol en –set? Hoe, wat, waar ? Neen, serieus, ik heb hier her en der al over gelezen, maar nog nooit gevonden waarvoor het nu precies dient, en hoe je het moet gebruiken? Zou iemand a.u.b. hier een bondige “how-to” over kunnen produceren? Wat ik me vooral afvraag is hoe deze producten me zouden kunnen helpen bij het plaatsen van decalls in plooien en hoeken, iets wat me op de bburagos eigenlijk nooit fatsoenlijk is gelukt omdat een of ander hoekje altijd wel terug loskomt.
Als ik eens tijd heb zal ik idd eens een how-to schrijven met beeldmateriaal. Set en Sol zijn softeners, die maken de decal dus superzacht zelfs rekbaar, waardoor die letterlijk in de plooien gaat zitten. Je kan dit zelfs nog op je oudere modellen toepassen.

Quote:
Originally posted by Jimbo

9) Hoe beschermen jullie de decalls tegen “aanraking”? Beetje rare vraag, maar als ik op mijn 20 jaar oude modellen nog maar naar de decalls kijk vallen ze er al af, waardoor ik de kits niet kan afstoffen, laat staan fatsoenlijk poetsen. En, het moet gezegd, dat begint ge nu toch al stilaan te zien. Ik heb hier ergens iets gelezen over een (spuitbus) laklaag. Is dat wat? Kan je dan achteraf met de plumeau het model onder handen nemen?
Dat kan, maar voor de oude modellen niet aan te raden, zeker niet in deze toestand. Want! de vernis kruipt onder je decals en ook die eindigen dan in de categorie "destroyed". Ik zou je graag eens helpen met wat Set en Sol op een auto waar, als het toch mis zou gaan, dat geen ramp hoeft te betekenen. Bij wijze van test Als het lukt kunnen we met wax de boel dan wat opblinken. Set en Sol hebben bovendien als bijkomend voordeel dat ze decal voor altijd tegen de carroserrie trekken.

Quote:
Originally posted by Jimbo


10) Een vraag die misschien niet echt bij de rest past (aangezien het niet over “nieuwbouw” gaat): vallen mijn oude decalls eigenlijk nog te redden? De –diecast- kits zijn dus al meer dan 10 jaar oud, en dus serieus “aangeladen” met een vettige laag. Maar, zoals gezegd, in de buurt vd decalls kan ik niet komen met een zakdoekje of een plumeau. Doe ik dat toch, dan vallen ze simpelweg van het model af. Dit komt ondermeer omdat ik vroeger nogal wat fouten maakte: koud water gebruiken, model niet ontvetten, veel te lang verschuiven waardoor de lijm zowat overal zat, behalve nog onder de decall, etc, waardoor ze er eigenlijk nooit echt fatsoenlijk tegengehangen hebben. Valt hier nog iets aan te repareren?
Zie antwoord 9. Tevens komen we met een kleine groep bouwers samen op een vrijdagavond in Zolder op "regelmatige basis" lees en keer of 4 per jaar. De data voor het najaar worden eerdaags op het forum gepost. Misschien dat je eens kan komen afzakken met enkele modellen, dan kunnen we eens kijken wat er aan te doen valt.

Quote:
Originally posted by Jimbo


Zo, dat was een hele boterham. Enfin, een gans brood eigenlijk . Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

Dank bij voorbaat,
Jimbo (die tot zijn eigen scha en schande nu niet op de 24h zit).

PS: mijn online tijd is eerder beperkt (28.8 modem thuis), dus wees aub niet misnoegd als ik een week, of soms helemaal niet, niets laat horen .
Hopelijk ben je er iets mee.

Last edited by Guido; 22-08-2004 at 00:18.
Reply With Quote