View Single Post
  #105  
Old 19-11-2004, 13:28
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
Ik zit met een nieuw probleemke. Enfin, eigenlijk nogal een groot. Het zijn ook altijd dezelfden . Ik heb gekozen voor Tamiya Acrylic verfpottekes, en de meesten geven werkelijk een schitterende dekking (hoewel je jezelf een tenniselleboog roert eer je aan de slag kan). Merk op: ik spreek over verven met penseel, recht uit het potteke. Paintbrush is vooralsnog niet aan mij(n kunnen) besteed .

Echter, de glossy verfkes geven dekkingsproblemen: de verf lijkt simpelweg niet genoeg te 'vloeien' om een uniforme dekking te verzekeren.

Ik heb al geprobeerd te verven recht op - goed ontvette - plastic delen, en eveneens op grondig geprime'de oppervlakken. Hoewel met priming duidelijk beter gaat, is het nog altijd niet goed genoeg. Het probleem is moeilijk te beschrijven zonder fotos (en geloof me, ik heb geprobeerd om er te maken maar ge ziet er spijtig genoeg het probleem niet op). Het komt er zowat op neer dat je de penseeltrekken nog duidelijk ziet in de verf, alsof de verf te dik is. Als ik experimenteer met meerdere dunne lagen (met ruim een uur drogen tussenin), wordt het resultaat ronduit afschuwelijk: de grondlaag lukt meestal nog uniform (hoewel je er de primer dan wel de plastic nog doorheen ziet, uiteraard), maar de volgende laag/lagen geven een ruw oppervlak, en dat ziet er natuurlijk niet uit.

een ander probeersel was om erg 'nat' te schilderen (tja, het ging op de tuinmeubels, dus waarom ook niet ?): maw zo 'dik' te schilderen in een enkele laag dat de verf met oppervlaktespanning op het onderdeel ligt. Dat geeft een schoon egaal resultaat na voldoende drogen, maar dan zie ik weer op relatief grote oppervlakken 'vlekken' van hoge glans tussen meer doffe vlekken. Achteraf rubben helpt niet. Bovendien helpt dit sowieso niet op ronde voorwerpen, aangezien de verf dan zou gaan druppelen.

Enfin, bondig samengevat lukt het me niet om recht uit het potteke fatsoenlijk te verven met de glossy reeks (bvb X1, X2, etc).

Merk ook op dat ik niet over echt grote oppervlakken zever , eerder enkele vierkante centimeters maximaal. Groter doe ik wel met de spuitbussen.

Wat doe ik fout? Mijn - eerder gebrekkige - intuitie vertelt me dat het een kwestie van extra verdunnen is, omdat je de verf echt ziet 'opstapelen' rondheen de penseeltrek. Klopt dit? Sta ik voor de aankoop van X20A , of ben ik wederom fundamentaal aan't knoeien?

Jimbo.

PS: Huudo (en zo), het beloofde restauratieproject van tijdens de erg gesmaakte modelbouwmeeting in Wheels komt er zeker nog (15 down, 80 something to go...). Het is enkel kwestie van nog eens wat tijd te vinden en een hoop fotos te uploaden, maar na het schrijven van bovenstaand epistel wordt dat er niet makkelijker op natuurlijk...
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote