View Single Post
  #1  
Old 29-12-2009, 18:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Porsche 911 SCRS - Haspengouw 1985 - Droogmans/Joosten - Renaissance - 1/24

Deze kit staat al te lang in mijn kast naar mij te lonken om hem nog te negeren, daarom heb ik besloten om er eens werk van te gaan maken.

Het gaat om deze Porsche waarmee Droogmans/Joosten in 1985 2e werden in de Haspengouw Rally:



De kit bestaat hoofdzakelijk uit resin onderdelen, met enkele sheets foto-ets en wat gedraaide onderdelen als extraatjes. Hij is bedoeld om gebouwd te worden met open motorkap en open linkerdeur, wat betekent dat we wat extra moeite gaan doen voor de details van interieur en motor.

Ik ben al bijna een ganse week bezig met het "opkuisen" van de resin kas, wat maar zeer traag vordert omdat er werkelijk zeer veel werk aan is. Een aantal resin onderdelen zijn niet goed uit de gietmal gekomen zodat we ze moeten vervangen met plastic sheet en plastic strip, er was enorm veel flash aan te verwijderen, de kas vertoont enorm veel luchtbellen die opgevuld moeten worden en de panel lines zijn zo goed als onbestaande.

In elk geval wou ik jullie de vordering der werken niet onthouden, en heb ik wat foto's genomen. Om het geheel een beetje presentabel te maken besloot ik om de resin velgen en de rubberachtige banden onder de kas aan te brengen, maar daar ontmoetten we reeds een volgend probleem: eens de loopvlakken van de slicks mooi egaal geschuurd zijn worden de voorbanden echt te klein. De diameter van de voorwielen lijkt echt nergens meer op.

Dus duiken we in de doos met reserveonderdelen, en we komen op de proppen met een setje banden dat op de voorwielen past en dat een naar ons oordeel beter passende diameter heeft. Vergelijk zelf:

Met de kit-banden:


En met de vervangings banden:


Deze nieuwe voorbanden vertonen wel een profiel, maar dat kan er gemakkelijker afgeschuurd worden dan andersom

Het kader van de linker zijruit was ook gedevalueerd tot een armzalig stukje gesmolten resin, dus werd dit deel in zijn geheel vervangen door plastic strip.



De panel lines werden tot hiertoe alleen nog maar uitgekrast aan de rechterdeur; al de andere panels moeten die behandeling nog ontvangen. Zoals je kan zien zijn er ook heel wat raamrubbers die van zodanig slechte kwaliteit waren dat het eenvoudiger was om ze gewoon weg te schuren en te vervangen. Deze kit is werkelijk een schoolvoorbeeld van de filosofie van Etienne Dhont, die altijd zegt dat zijn kits slechts een aanzet zijn voor de meer ervaren modelbouwers waarvan bijgevolg verwacht wordt dat ze zelf ook nog een serieuze steen bijdragen tot de volledige detaillering van de kit.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_01.JPG
Views:	4688
Size:	572.9 KB
ID:	15921   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_02.JPG
Views:	4336
Size:	640.5 KB
ID:	15922   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_03.JPG
Views:	4460
Size:	685.5 KB
ID:	15923   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_04.JPG
Views:	4400
Size:	623.8 KB
ID:	15924  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote