View Single Post
  #2  
Old 25-07-2006, 08:34
JJoris's Avatar
JJoris JJoris is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Duffel
Posts: 129
Beste,

Om tegenwoordig auto's te mogen & kunnen verkopen moet men niet echt iets van automechanica afweten, een beperkte technische kennis en geboeid zijn door auto's helpt toch wel een beetje.
De realiteit vandaag is wel dat de garages zeer hoge verwachtingen hebben van hun verkopers en hierdoor ook zeer hoge eisen stellen. Je moet eigenkijk een hoger diploma Graduaat / Bachelor (economie, handel, marketing) kunnen voorleggen voor je aan de bak kunt komen, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.
Ik ben meer dan 15 jaar in de auto sector actief geweest, en ik heb er een jaar of 6 afscheid van genomen, en ik heb er nog geen enkel moment spijt van gehad.
Door moeilijke economische omstandig heden, worden de verkopers onder zeer zware druk gezet, er moet verkocht worden, en dat is het enige dat telt. Meeste verkopers en zeker de jonge verkopers moeten het hebben van een % bij iedere verkoop, de meeste hebben een zeer kleine fix. Maar daar er steeds grotere kortingen worden gegeven is het zeer moeilijk om een deftige som bij elkaar te krijgen aan het einde van de maand. Ook word er verwacht dat je er s’ochtends bent om 9 u en pas de zaak verlaat s’avonds om 19u of 20u en dan niet te vergeten dat het zeer courant is dat er van je verwacht word dat je 6 op 7 dagen werkt en een stuk of 5 open-deur weekends per jaar doet. Dit alles zonder compensatie!
Overnames zijn een groot risico, en geloof me dit is de grootste achilles pees, al de auto’s die je moet overnemen zijn steeds beter dan nieuw & “perfect in orde”. Als je de ouderdom vraagt zijn ze steeds 2 à 3 jaar jonger dan in de realiteit. Dus hier moet je dubbel voorzichtig zijn zonder dat de klant het merkt, want anders gaat hij zowieso ergens anders kopen, en indien je dan toch gefopt bent door de klant draai jij op voor de fout. De garages zorgen er wel voor dat de verliezen ook worden doorgerekend in je % maar dan als negatief saldo !
Eigenlijk is het een jungle, enkel de meest geslepen kunnen er overleven. Collega's heb je er weinig of niet, maar je hebt des te meer rivalen. Tegenwoordig mag alles, en dit heeft mij ertoe gewogen om een andere weg in te slaan, en nu werk ik 36 u per week en verdien een vast loon zonder enig risico ! Mij zien ze daar nooit meer.
Indien je toch besluit om auto’s te gaan verkopen wens ik je veel succes, go for it ! Wees zeer voorzichtig, want er zijn veel meer wrakken dan je je kan inbeelden op de weg, en al je collega's liegen altijd !
Reply With Quote