De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 01-09-2003, 16:16
joost joost is offline
De Paddock Regular

Autosport en kranten

Ondanks inspanningen van een aantal gedreven collega's, halen de circuit-wedstrijden in Vlaanderen nog nauwelijks de krantenpagina's. Vandaag niets gevonden over de 1000 KM in de VUM-kranten en de Morgen en ik betwijfel sterk of het elders wel feest was.
Gelukkig doen enkele Don Quichottes op TV (jawel dank u Eric, Stefaan en Peter) enorm hun best en is er toch enige media-feedback. Maar de relatie geschreven pers en autosport is in Vlaanderen zo goed als op sterven na dood.
Ik vermoed dat dit niet aan de collega's zelf ligt maar wel aan de politiek van de redactie en/of uitgever, graag daarom ook eens een mening uit die hoek.
In ieder geval, erger ik me dood aan 14 pagina's voetbal, 27 pagina's tennis en een heel katern duathlon. In Spa waren dit weekend 20 à 25.000 toeschouwers (weekend) voor een herboren klassieker. (de discussie over de race niet hier voeren aub).
Onze Waalse confraters slagen er wel in om hun pennetrekken te laten verschijnen, waarom wij dan niet?
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 16:24
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Re: Autosport en kranten

Quote:
Originally posted by joost
In ieder geval, erger ik me dood aan 14 pagina's voetbal, 27 pagina's tennis en een heel katern duathlon
Ik erger me daar elke keer aan. Pagina's aan een stuk zever over de kleinste voetbalclub, maar een grote autosportwedstrijd krijgt maximum een half blad in het Nieuwsblad.
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 16:32
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Het stukje over de 24u van Zolder de maandag na de race was juist 10 op 5 cm groot en stond ergens vanachter aan de zijkant verscholen. Triestig
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 18:04
Pascal Pascal is offline
A4993

Ik maakte vandaag dezelfde bedenking.

Echter in "Het Belang van Limburg" zijn er regelmatig grote of middelgrote artikels aangaande Belcar en Touring cup.

Zo werd er in de week voorafgaand aan de 24 uur van Zolder redelijk wat artikels geschreven aangaande de wedstrijd. Ook maandag na het 24 uren weekend vond je een volledig bladzijde terug in HBVL.

Hetzelfde geldt echter voor de "geschreven" TV m.a.w. teletekst. Zelden is daar iets te lezen over bvb 1000 Kilometer van Spa, 25 uur Funcup (die toch op heel wat belangstelling kan rekenen), rally's uit D2...

Misshien is hier toch wat werk weggelegd voor Peter en Marc.....

C U
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 20:49
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Een dikke pluim voor Het Belang van Limburg. Het "Belangske" is helaas de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 21:06
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular

En La Derniere Heure Les Sports......?

Reply With Quote
Old 01-09-2003, 21:29
joost joost is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Steve
En La Derniere Heure Les Sports......?

euhm, ik had dus gesteld: "Onze Waalse confraters slagen er wel in om hun pennetrekken te laten verschijnen, waarom wij dan niet?"
dat is dus juist een deel van de vraag, waarom zij wel en wij niet?
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 08:11
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Da's ook niet moeilijk, omdat er daar een pak meer auto- en motorsportcultuur en -traditie is dan in Vlaanderen.
Old 02-09-2003, 08:35
joost joost is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Mario
Da's ook niet moeilijk, omdat er daar een pak meer auto- en motorsportcultuur en -traditie is dan in Vlaanderen.
Dit is duidelijk, maar waarom, wat maakt dat Zolder meer toeschouwers trekt dan Spa (NRF, Nissan versus Belpro...) maar dat de kranten weigeren een letter op papier te zetten.
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 08:48
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Vraag en aanbod

Quote:
Dit is in mijn ogen de enige juiste reden achter de beperkte persbelangstelling ....

Waarom zou een hoofdredacteur een blad "verspillen" (in zijn ogen toch) aan bv de 1000 km van Spa als slechts 1% van zijn publiek interesse heeft in de 1000 km van Spa.
Als hij daarmee begint moet hij consequent zijn, en alle sporten die even weinig media-aandacht hebben ook een blad geven

// even een zijsprong
Ik heb 4 jaar geleden (vlak voor ik gestopt ben met Baseball) de Finale van het Europees kampioenschap baseball bij de beloften gespeeld. Afgezien van de beperkte professionaliteit van het Baseball in Europa was het toch een prestatie die kon tellen.

Wel zelfs de uitslag heeft niet in de krant gestaan. Ik durf te garanderen ... De dag dat de Rode Duivels bij de beloften de finale van het EK spelen staat België op zijn kop. Waarschijnlijk zelfs Live op TV te volgen.
//

Toch jank ik er niet over dat we niet in de krant stonden. Je kan je afvragen of er zoveel vooruitgang te rapen valt met een artikel dat toch door niemand gelezen wordt. Het interesseert de mensen niet .....
Spijtig voor diegenen die er wel interesse voor hebbenn maar dit is de harde realiteit.
Old 02-09-2003, 08:54
joost joost is offline
De Paddock Regular

OK, maar hoe verklaar je dan de goede opkomst bij autosport-evenementen op Zolder. De laaste jaren was de kaap van de 40.000 en 50.000 bij sommige wedstrijden niet ver af.
In de eerste klasse van onze voetbalcompetitie is 60 à 70.000/weekend al een goed resultaat voor alle wedstrijden (9!) samen. Dus moet er toch een basis zijn?
Spa haalde met de 24 uren zelfs de 100.000...
Bovendien kan je niet of nauwelijks meten (ik heb enige media-ervaring) wat in een krant gelezen wordt, dus lijkt met het gevaarlijk te stellen dat de voetbalverslagen van 2de, 3de en 4de nationale (Nieuwsblad: 4 à 5 pp) bijvoorbeeld meer zouden gelezen worden dan een degelijk verslag over de 24 uren van Zolder of de 1000 KM van Spa.

Joost
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 09:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Hoe men het juist meet weet ik niet, maar ik denk toch dat alle media het erover eens zijn dat voetbal en wielrennen de 2 toppers zijn in Vlaanderen. Nu, dat is natuurlijk een vicieuze cirkel : omdat ze de populairste sporten zijn wordt er het meeste aandacht aan geschonken, en omdat er door alle media in Vlaanderen het meeste aandacht aan geschonken wordt, zijn ze veruit het populairst.

Hoe kan je die cirkel doorbreken? Wil de meerderheid van "sportminnend Vlaanderen" die cirkel wel doorbreken? Is het waar dat onbekend ook onbemind is? Als ik op het werk het onderwerp F1 (want dat is dan toch nog het meest bekend bij "Jan Modaal", over Belcar hebben ze in 99% van de gevallen nog nooit gehoord - in tegenstelling tot de 24 uren van Zolder - begrijpe wie kan) aanhaal, krijg ik steevast de opmerking : "als ik daar 5 minuten naar kijk lig ik in slaap!" En het is waar dat de F1 de laatste jaren (dit jaar gaat het wel beter) een slaapwekkende vertoning geweest is. En als dat het uithangbord van de autosport moet voorstellen, snap ik wel dat de doorsnee Vlaming snel doorzapt naar een voetbalmatch of een wielerwedstrijd. Ook het feit dat er geen Belgen (over Vlamingen wordt zelfs niet gesproken) in de F1 zitten helpt hier niet aan. Voetbal en wielrennen zijn sporten waarin een Vlaming zich nog kan verheugen in een Vlaamse of Belgische overwinning... Recentelijk kan je tennis daar aan toevoegen, en plotsklaps kan je ook meer en meer internationale tornooien live op TV volgen... In de tijd dat Boutsen actief was in de F1 werden ook alle wedstrijden integraal en live op de toenmalige BRT uitgezonden (de 2 "Dirken" weet je nog wel?)

Het doorbreken van die vicieuze cirkel is volgens mij alleen mogelijk als inderdaad de media ermee beginnen en de autosport in al zijn facetten meer in de spotlights zouden zetten. En je hoort mij niet vertellen dat er geen journalisten zijn die moeite doen eh! Peter Baert en Eric Dupain zij echte voortrekkers op dat gebied, maar wanneer komt zo'n autosport-uitzending eens in prime-time? Zeer zelden zo blijkt, zelfs een aantal F1-wedstrijden (waarvoor de VRT toch wel serieus wat geld moet afdokken) worden in uitgesteld relais uitgezonden als een andere sportmanifestatie tegelijkertijd te bekijken valt. En om nu te kijken naar een F1-race terwijl je op de radio al 3 keer gehoord hebt wie er gewonnen heeft, tja, dat zal alleen een echte autosportfanaat doen (die je eigenlijk al niet meer moest overtuigen)...

Een ander probleem is de rallysport : een voetbalmatch of een wielerwedstrijd (of etappe) duurt hooguit enkele uren en kan dus integraal uitgezonden worden. Heel anders vergaat het een rallywedstrijd die 3 dagen in beslag neemt. Live beelden zijn nagenoeg onmogelijk (de FIA heeft wel geprobeerd om daar iets aan te doen maar dat is nooit een succes gebleken) en meestal zie je dus pas de eerste beelden als de winnaar al bekend is...

Jammer genoeg heb ik de wijsheid niet in pacht, en kan ik geen pasklare oplossing voorleggen voor dit probleem. Is het trouwens wel een probleem? Voor ons wel ja, maar voor de doorwinterde voetballiefhebber is er geen vuiltje aan de lucht. Het "bekeren" van voetbal- en wielrennen-minnend Vlaanderen hoeft trouwens niet te betekenen dat ze hun geliefkoosde sport moeten afzweren, niemand zegt dat je geen voetbal meer mag bekijken als je een autosportliefhebber bent.

Het enige wat ik als "raad" kan geven, en ik herhaal het, is dat de voorzet (om dan toch in voetbaltermen te spreken) echt wel van de media moet blijven komen. En het is de Vlaming die het doelpunt moet scoren. Als hij WIL scoren...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 10:14
joost joost is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Sennake
Voetbal en wielrennen zijn sporten waarin een Vlaming zich nog kan verheugen in een Vlaamse of Belgische overwinning...
java%20scriptpener.smilie('')

Ik weet het maar, maar Sennake, ik bewonder je eindeloos optimisme

Joost
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 10:18
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by joost
OK, maar hoe verklaar je dan de goede opkomst bij autosport-evenementen op Zolder. De laaste jaren was de kaap van de 40.000 en 50.000 bij sommige wedstrijden niet ver af.
In de eerste klasse van onze voetbalcompetitie is 60 à 70.000/weekend al een goed resultaat voor alle wedstrijden (9!) samen. Dus moet er toch een basis zijn?
Spa haalde met de 24 uren zelfs de 100.000...
Bovendien kan je niet of nauwelijks meten (ik heb enige media-ervaring) wat in een krant gelezen wordt, dus lijkt met het gevaarlijk te stellen dat de voetbalverslagen van 2de, 3de en 4de nationale (Nieuwsblad: 4 à 5 pp) bijvoorbeeld meer zouden gelezen worden dan een degelijk verslag over de 24 uren van Zolder of de 1000 KM van Spa.
Ook ik kan inderdaad niet meten wat er in een krant gelezen wordt. Hetgeen ik uitspreek zijn dus enkel vermoedens van mij.

Toch zijn er enkele bedenkingen die je je moet maken:
  • Voetbal is veel beter te volgen vanuit je luie zetel thuis in vergelijking met het stadion. Het enige waarvoor voetbalsupporters nog naar het stadion moeten is de sfeer. Thuis krijg je (vaak nog live) alle beslissende fases in herhalingen etc. Diegenen die vaak naar het voetbal gaan zien kunnen dit niet ontkennen. Dit maakt dat de slapende massa (mensen die wel interesse hebben, maar niet naar het stadion gaan) enorm groot is. Deze massa kunnen oa kranten en televisie perfect bespelen

In autosport ligt dit heel wat anders. Afgezien van de grote evenementen(F1, ...) is de enige manier om aan een wedstrijdverslag te geraken het zelf gaan halen op het circuit. De MUST om naar het circuit te gaan is veel groter. DMV internet en de gewaardeerde steun van pioniers als Peter Baert raakt deze cyclus stilaan doorbroken.
  • Voetbal is wekelijks. De grote evenementen die jij opnoemt zijn jaarlijks. Je kan dan ook moeilijk stellen dat 2 evenementen (die overigens ook buitenlandse toeschouwers lokken) van 100.000 man en enkele kleinere van enkele duizenden opwegen tegen wekelijks (soms zelfs 2 keer per week) bijeenbrengen van 70.000 man (weliswaar op 9 locaties)
  • Kijk eventjes naar de kijkcijfers. Canvas haalt voor de Champions League makkelijk 400.000 kijkers voor de magere matchen. Als er Belgische ploegen bij betrokken zijn stijgt dit aantal naar 600.000. Voor de absolute topmatchen (finale champions league) stijgt dit cijfer richting het miljoen kijkers.
    Dit zijn cijfers die zelfs de koninginneklasse van de autosport (formule 1) niet kan benaderen.
Old 02-09-2003, 10:37
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Mja, neem nu bijvoorbeeld Werchter en Pukkelpop. Daar komt ook iets meer als 100.000 man op af en is ook maar éénmaal per jaar. Daarvan kan je samenvattingen bekijken op de muziekzenders JimTV en TMF, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een reportage van de 24u op Pitstop. Maar daarnaast nog minstens één volledige pagina, dikwijls 2-3, in elke krant, én updates in de journaals...
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules