De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 20-05-2005, 14:42
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Belcar Short News 12

Verschillende Belcarpiloten en/of teams beproeven hun geluk ook wel eens in een ander kampioenschap of autosportdiscipline.

Zo is er SRT dat momenteel met Ayari en Hernandez het Frans GT-kampioenschap koppelt aan de Mediagroup Van Dyck Belcar. Maar het Belcarkampioenschap primeert waardoor de SRT-Corvette maar vijf van de acht wedstrijden betwist in Frankrijk. De eerste wedstrijd was in ieder geval een flinke opsteker voor SRT. Ayari haalde met de Corvette de pole voor een meute Vipers met o.a. Prost/Jabouille, een Ferrari 550 Maranello van Larbre Competition, een Saleen en een Lister Storm. Ondanks de pole en de snelste wedstrijdronde bolde de Corvette pas als 8ste over de eindmeet. Na de kopstart van Ayari lag Hernandez na de pilotenwissel aan de leiding, maar hij raakte betrokken in een aanrijding tijdens het dubbelen. Mogelijk zien we SRT ook aan de start tijdens de komende 24 Uren van Francorchamps. Ook Marc Goossens gaat regelmatig andere oorden opzoeken. Na de 24 Uren van Daytona (Pontiac Riley) en de 12 Uren van Sebring (Spyker) is de Gelenaar momenteel in onderhandeling om de 24 Uren van Francorchamps en de 24 Uren van Le Mans te betwisten. Goossens stond maar liefst acht maal op de startgrid van Le Mans in negen jaar en hij hoopt op een zitje in een LMP1 (Courage?).

Maes/Verbist van hun kant zijn dan weer nauw betrokken in de ontwikkeling van de Gumpert-Apollo, voorzien van een 750 pk-sterke 4.2l-Audi V8. Tijdens de maidentrip van de Apollo in de Duitse Divinol Cup loodste Ruben Maes de prachtige GT naar een eerste podiumplaats. Er zijn plannen met de Apollo op korte termijn, maar méér willen de betrokkenen er momenteel niet over kwijt.

Dat Vanina Ickx de MINI S3 duidelijk onder de knie heeft konden we al merken tijdens de eerste Belcarwedstrijden. En dat de Daikin-amazone méér in haar mars heeft, bewees ze ook méérmaals in het verleden. Tijdens de recent verreden 1000 km van Spa stond Vanina als derde algemeen op het LMES-podium na een schitterende race met de Dallara LMP1 van Rollcentre. Ickx hoopt uiteraard een vervolg te breien aan haar schitterend debuut in de LMES en lonkt ook richting Le Mans.

Michaël De Keersmaecker kan zijn eerste liefde niet verloochenen. De JDK-rijder begon zijn autosportcarrière in de rallycross voor hij met G&A-Racing de Belcar aansneed. Met zijn Honda Civic R won hij op overtuigende wijze de eerste twee manches van het Europese kampioenschap Divisie 2 in Frankrijk en Portugal.

AD Sport raakt op zijn beurt maar niet uitgekeken op Dakar. En dan hebben we het niet over de woestijnrally, maar over de zogenaamde ‘Grote Prijs van Afrika’, die onlangs voor de 26ste keer werd verreden in de straten van Dakar. Met een Porsche 993 en een Renault Clio zakte het team uit Lummen af naar de grootstad aan de Afrikaanse Westkust. Een tweede plaats algemeen voor de Porsche en een klasse-overwinning met de Renault Clio was het resultaat voor het team uit Lummen dat aan de start kwam met Vanierschot, Jegers, De Pauw, Budo en Moonens.

Na drie wedstrijden in het FIA GT-kampioenschap hebben Longin/Kumpen al het potentieel van hun Corvette C5-R bewezen. De regerende Belcarkampioenen bewogen zich steeds binnen de top3 van het gebeuren, maar vielen tweemaal uit door pech en éénmaal werden ze als vierde afgevlagd. Het Belcarduo, aangevuld met Mike Hezemans maakt zich echter sterk dat ze kunnen wedijveren met de topwagens voor de overwinning.

Bij AD Sport wordt momenteel druk gesleuteld aan een nieuw project binnen het Belcar-gebeuren: een Porsche Boxster, voorzien van een motor uit de 996 Supercup. Geen gemakkelijke opgave, want de motor moet volledig andersom worden ingebouwd. Volgens Vanierschot moet de Boxster door zijn lager gewicht, centraal geplaatste motor en lagere luchtweerstand een nieuwe challenger worden in de Klasse GTB. Ook krijgt de Boxster een sequentiële schakelbak ingebouwd plus een luchthapper op het dak. Door dit nieuwe experiment, waarbij de achterophanging volledig dient te worden hertekend, heeft Vanierschot niet gekozen voor de eenvoudigste oplossing. Het is een volledig nieuw project en het aantal manuren dat in deze bolide wordt geïnvesteerd maakt het geheel niet goedkoop. Maar Albert wil af en toe wel eens andere spijs op zijn bord.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.