De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Driver's seat & Trackdays
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 23-05-2005, 16:57
Kris Nitro Kris Nitro is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Geel
Posts: 16
Aansprakelijkheid tov passagiers

Als er iemand mee wil rijden, moeten ze een verklaring ondertekenen zodat Eran niet kan aansprakelijk worden gesteld indien er een (serieus) ongeval gebeurt.

Zou het niet verstandig zijn om als bestuurder uw passagiers ook eventjes zo'n papier te leten tekenen? Zodat een bestuurder die het goed bedoelt & iemand laat meerijden (en dus genieten) achteraf geen problemen kan krijgen als er iets moest mislopen.

Bij een crash is de geleden eigen schade al erg, en je kan je ook rot voelen bij evt letsels van passagiers, maar als vb de familie (want de persoon/passagier is meestal wel van goede wil, 't probleem is dikwijls zijn omgeving die denkt dat ze de lotto gewonnen hebben) ermee verder gaat, is de lol er helemaal af.

Zou het mogelijk zijn het formulier van Eran online te zetten met dan de naam blanco gelaten zodat wij een paar van die papieren in de wagen kunnen leggen & onszelf ook indekken.


Misschien is dit toch iets om over na te denken.

Kris Nitro
Reply With Quote
  #2  
Old 23-05-2005, 17:16
B.V.S.'s Avatar
B.V.S. B.V.S. is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: Zolder
Posts: 623
Quote:
Originally Posted by Kris Nitro
Zou het niet verstandig zijn om als bestuurder uw passagiers ook eventjes zo'n papier te leten tekenen? Zodat een bestuurder die het goed bedoelt & iemand laat meerijden (en dus genieten) achteraf geen problemen kan krijgen als er iets moest mislopen.
Is inderdaad verstandig...
Wij doen dit ook als we incentives organiseren en daarbij mensen meenemen. Er wordt dan een soortgelijk document opgesteld als bij ERAN, met daarin ook benadrukt dat de piloot niet verantwoordelijk is voor gebeurlijke ongevallen.
Je kan natuurlijk altijd voor jezelf zo'n documentje opstellen en de mensen die met je meerijden dit laten ondertekenen.
__________________
http://www.m-s-e.be/
Reply With Quote
  #3  
Old 23-05-2005, 17:18
Rohrl-fan's Avatar
Rohrl-fan Rohrl-fan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mol
Posts: 430
Jammer dat zo een redenering tegenwoordig nodig is, maar ik geloof dat dit nog geen slechte bedenking is.

Ik hoop dat ik zoiets nooit ga mee maken met mensen die met mij meerijden (enkel mensen die ik ken trouwens), maar je kan nooit weten.

En inderdaad, hoe klein ook, er is nog steeds een kans dat je passagier in een eventueel ongeluk het leven laat. Als je dan een rouwende familie aan de deur krijgt die een verantwoordelijke zoekt...

Inderdaad iets om over na te denken.
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2
Reply With Quote
  #4  
Old 23-05-2005, 18:08
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Rohrl-fan
...

En inderdaad, hoe klein ook, er is nog steeds een kans dat je passagier in een eventueel ongeluk het leven laat. Als je dan een rouwende familie aan de deur krijgt die een verantwoordelijke zoekt...
Zullen ze die volgens mij ook vinden. In geval van burgerlijke partijstelling, denkt ik dat een rechter zich niet veel zal aantrekken van zo'n getekende 'afstand van verhaal'.

Wat niet wegneemt dat zo'n document geen waarde heeft. Als was het maar om mensen te laten beseffen dat autosport per definitie een gevaar inhoudt.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-05-2005, 18:21
Rohrl-fan's Avatar
Rohrl-fan Rohrl-fan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mol
Posts: 430
Quote:
Originally Posted by Huudo
Zullen ze die volgens mij ook vinden. In geval van burgerlijke partijstelling, denkt ik dat een rechter zich niet veel zal aantrekken van zo'n getekende 'afstand van verhaal'.
Amai, waar gaan we dan naar toe. Mijn inziens is iedereen toch nog steeds verantwoordelijk voor zijn/haar daden.

Als een passagier in een schriftelijke verklaring stelt dat hij/zij uit vrije wil is ingestapt in die wagen zou dat document toch enige wettelijke betekenis moeten hebben?

Ik ben totaal niet op de hoogte van hoe de wet met dergelijke situaties omgaat (en ik hoop het nooit te moeten leren), dus je zal ongetwijfeld wel gelijk hebben, maar ik vraag me af waar we dan met onze maatschappij naar toe gaan.

Binnenkort beginnen we hier al zoals de Amerikanen : "Oei, ik wist niet dat ik mijn hand niet op die kookplaat mocht leggen! De fabrikant had dit niet vermeld! Een schadevergoeding van 5.000.000 $ graag!"
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2
Reply With Quote
  #6  
Old 23-05-2005, 18:58
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by Rohrl-fan
Ik ben totaal niet op de hoogte van hoe de wet met dergelijke situaties omgaat (en ik hoop het nooit te moeten leren), dus je zal ongetwijfeld wel gelijk hebben, maar ik vraag me af waar we dan met onze maatschappij naar toe gaan.
Enkele praktijkvoorbeelden in deze thread: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=10194

Zo'n getekend papiertje is leuk maar heeft de waarde van een boodschappenbriefje
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-05-2005, 20:33
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Rohrl-fan
...

, maar ik vraag me af waar we dan met onze maatschappij naar toe gaan.
Ik claim ook niet te weten hoe de wet in elkaar zit, maar ik vraag me ook steeds vaker af waar het naartoe aan het gaan is...
Reply With Quote
  #8  
Old 23-05-2005, 21:24
B.V.S.'s Avatar
B.V.S. B.V.S. is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: Zolder
Posts: 623
Ik durf mij ook niet 100% uitspreken over het wettelijk gedeelte.
Het is inderdaad erg dat het er zo aan toe moet gaan, maar tegenwoordig kun je gewoon helemaal niet anders.
Wij maken de mensen altijd op voorhand heel duidelijk dat alles op EIGEN risico is, en niemand wordt verplicht om in te stappen. Trouwens als we mensen meenemen rijden we op ong. 70% van normale snelheid.

Ikzelf stap ook elke ERAN bij mensen in de wagen om les te geven, meestal mensen die totaal geen circuitervaring hebben. In mijn achterhoofd weet ik ook dat het wel es kan mislopen... daarom leggen wij als instructeurs de nadruk dat de cursisten goed moeten luisteren, anders is het stante pede terug de pits opzoeken!
Ik vind dat indien je zelf mensen meeneemt in een (race)wagen op het circuit, je een beetje gezond verstand moet gebruiken.

Er zijn volgens mij tal van events (vb. survivaltochten e.d.) waarbij de mogelijkheid bestaat op ongevallen. De meeste organisatoren van zo'n events zijn meestal wel verzekerd. En volgens mij (correct me if I'm wrong) is dit enkel om zichzelf in te dekken, en niet voor eventuele schade die iemand kan oplopen...
__________________
http://www.m-s-e.be/
Reply With Quote
  #9  
Old 24-05-2005, 09:16
pudding1's Avatar
pudding1 pudding1 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2002
Location: Begijnendijk
Posts: 190
De passagier afstand van verhaal doen tekenen is inderdaad een goed begin; Helaas: alles is aanvechtbaar en als men kan doen vermoeden dat de piloot een fout maakte vrees ik dat je er slecht voorstaat.

Ik ben helemaal geen jurist en kan me totaal niet uitspreken over de rechtsgeldigheid van zo'n afstand van verhaal maar zou toch iedereen aanraden om zo'n papiertje te gebruiken.
__________________
The fastest way from A to B is come and ride with me ;-)

www.hrt-racing.be
Reply With Quote
  #10  
Old 24-05-2005, 18:18
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
Exclamation Hoe zit het nu echt?

Andy of Eran,

hebben we niet iemand bij depaddock die hiervan (juridisch) op de hoogte is??? volgens mij wel, er zijn nog al wel juridische dingen gezegd maar ik kan me niet herinneren wanneer.

Anders zou het wel handig zijn, als iemand er zich even zou mee bezig houden. Dit om speculaties en andere onnodige gedachten te vermijden. Misschien is zon formulier niet eens nodig en dekt het ERAN formulier de lading. (wat ik betwijfel)

PS: Ik had er zelf nog nooit aan gedacht, maar het is een zeer goed onderwerp om toch eens over na te denken.

Race-groeten,
Jo
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.