![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
F1 op diesel ???
Quote:
hehe wedden dat VW dan wel in de F1 komt ![]()
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#2
|
||||
|
||||
Joengens, stuur bompa toch eens met pensioen! Nu en wél onmiddellijk! Binnenkort laat die zeiker twee pedalen in de auto's monteren en geraken ze niet eens de raidillon, meer door.
Prepensioen, en den hof af.. Is dat géén duidelijke taal? ![]() Ps; ik heb het over Mosley, hé Raceboy |
#3
|
||||
|
||||
zou best wel cool zijn hoor
![]() op de startgrid alle roden lichten uit. iedereen blijft staan. voorverwarmen ![]()
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#4
|
||||
|
||||
In de Indycar hebben er nog diesels meegereden, en ik denk zelfs in de prille beginjaren van de F1 ook (ben ik wel niet zeker van).
|
#5
|
||||
|
||||
In Indycar (dat toen zeker zo nog niet heette) is het een feit. Er heeft ooit een diesel aan de start gestaan van de Indianapolis 500, en als ik me niet vergis reed hij ofwel de pole ofwel bijna de pole, en mocht hij toen niet starten of zoiets. geen paniek, ik zoek dit op en kom met het juiste verhaal en foto's. Ik heb daar ergens iets over. We spreken wel over de jaren 50 eh. In F1 is mij zoiets niet bekend, wat niet betekent dat het nooit gebeurd is. Maar het zegt me niks...
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
![]() |
#7
|
||||
|
||||
Na wat opzoekwerk heb ik het gevonden. Het is natuurlijk wel "geschiedenis" en dan nog niet eens F1, maar het is wel een antwoord op een vraag die in deze thread gesteld werd dus leek het me toch logisch om hier te antwoorden ook.
In 1952 bouwden Frank Kurtis en Don Cummins een nieuwe Indy wagen rond een bestaande 6-cilinder Cummins Diesel vrachtwagenmotor. Daar waar andere diesel-projecten in het verleden gefaald hadden, kwam Cummings met iets nieuws op de proppen : de "turbocharger", ontwikkeld vanuit de vliegtuigindustrie. De motor werd compleet op haar zij gekanteld, op die manier de laagste EN tegelijkertijd breedste racewagen ter wereld vormend. "Fearless Freddy" Agabashian reed de wagen naar pole-position op de Indy 500 en verbrak hierbij nota bene het snelheidsrecord!! Het probleem in de race was dat de turbo een tijd nodig had om op te warmen, en toen de groene vlag gezwaaid werd, schoten de concurrenten als een pijl uit een boog weg en lieten de arme diesel ter plekke. Niettegenstaande dit nadeel, haalde Freddy de koplopers al gauw in, en was hij in volle strijd voor de overwinning toen hij in ronde 71 moest opgeven... Het project werd daarop aan zijn lot overgelaten... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by Sennake; 16-12-2001 at 12:37. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nen diesel? Awel, da's juist mijn gerief. Kan daar een trekhaak op bevestigd worden? Waar verkopen ze die bolide? Het zou een droom van een firmawagen zijn, en de snelle verplaatsingen zouden mijn klanten blijer maken.
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|