De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 15-12-2001, 00:40
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
F1 op diesel ???

Quote:

Mosley denkt aan diesel in Formule 1


14 dec - FIA-president Max Mosley weet weer een nieuwe manier om Formule 1 iets af te remmen. Na de profielbanden, spoorversmalling en reductie van aërodynamische componenten ziet hij een andere aardige uitdaging in het verschiet. Hij vraagt zich af wat er zou gebeuren als de motorenbouwers zich eens op dieselmotoren zouden storten.

Mosley wijst erop dat de ontwerpers van Formule 1-motoren op een ongekende manier grenzen verleggen. "Toen we eind 1994 de cilinderinhoud terugbrachten van drieënhalve liter naar drie liter, spraken de ingenieurs over 600 pk als absolute bovengrens. Nu zijn we niet ver verwijderd van 900 pk." Mosley wil het motorvermogen weer terugbrengen naar plusminus 700 pk. "Het is relatief makkelijk om in te grijpen in de aërodynamica, maar het is beter om het motorvermogen te reduceren."

In het blad Auto Motor und Sport filosofeert Mosley voorzichtig over een andere brandstof. "Dieselmotoren zouden heel mooi zijn. Het probleem is dan dat de motor dan maar 7.000 toeren draait. Dat is nog niet Formule 1-waardig." De motorenbouwers zijn er inmiddels in geslaagd om drieliter benzinemotoren op18.000 toeren te laten draaien.

De 61-jarige Brit toont zich tegenstander van een kunstmatige limiet aan het toerental. Hij pleit voor een limitering van het aantal motoren dat mag worden gebruikt. Mosley zou nog verder willen gaan dan het voorstel dat vandaag bij de wereldraad in stemming wordt gebracht. "Er is nog een voorstel: voorschrijven dat er per Grand Prix-weekeinde maar één motor mag worden gebruikt. Als de motor dan wordt opgeblazen in de trainingen, moet de auto starten vanaf de laatste plaats van de grid

hehe wedden dat VW dan wel in de F1 komt
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #2  
Old 15-12-2001, 19:46
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium
Posts: 787
Joengens, stuur bompa toch eens met pensioen! Nu en wél onmiddellijk! Binnenkort laat die zeiker twee pedalen in de auto's monteren en geraken ze niet eens de raidillon, meer door.
Prepensioen, en den hof af..
Is dat géén duidelijke taal?

Ps; ik heb het over Mosley, hé Raceboy
Reply With Quote
  #3  
Old 15-12-2001, 19:53
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
zou best wel cool zijn hoor
op de startgrid alle roden lichten uit. iedereen blijft staan. voorverwarmen
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #4  
Old 15-12-2001, 22:27
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
In de Indycar hebben er nog diesels meegereden, en ik denk zelfs in de prille beginjaren van de F1 ook (ben ik wel niet zeker van).
Reply With Quote
  #5  
Old 16-12-2001, 00:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
In Indycar (dat toen zeker zo nog niet heette) is het een feit. Er heeft ooit een diesel aan de start gestaan van de Indianapolis 500, en als ik me niet vergis reed hij ofwel de pole ofwel bijna de pole, en mocht hij toen niet starten of zoiets. geen paniek, ik zoek dit op en kom met het juiste verhaal en foto's. Ik heb daar ergens iets over. We spreken wel over de jaren 50 eh. In F1 is mij zoiets niet bekend, wat niet betekent dat het nooit gebeurd is. Maar het zegt me niks...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 16-12-2001, 01:13
Oneliner's Avatar
Oneliner Oneliner is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Antwerpen
Posts: 3,670
Quote:
Originally posted by raceboy
zou best wel cool zijn hoor
op de startgrid alle roden lichten uit. iedereen blijft staan. voorverwarmen
wachten tot het oranje lichtje aan het dashboard uit is....
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 16-12-2001, 12:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Na wat opzoekwerk heb ik het gevonden. Het is natuurlijk wel "geschiedenis" en dan nog niet eens F1, maar het is wel een antwoord op een vraag die in deze thread gesteld werd dus leek het me toch logisch om hier te antwoorden ook.
In 1952 bouwden Frank Kurtis en Don Cummins een nieuwe Indy wagen rond een bestaande 6-cilinder Cummins Diesel vrachtwagenmotor. Daar waar andere diesel-projecten in het verleden gefaald hadden, kwam Cummings met iets nieuws op de proppen : de "turbocharger", ontwikkeld vanuit de vliegtuigindustrie.
De motor werd compleet op haar zij gekanteld, op die manier de laagste EN tegelijkertijd breedste racewagen ter wereld vormend.
"Fearless Freddy" Agabashian reed de wagen naar pole-position op de Indy 500 en verbrak hierbij nota bene het snelheidsrecord!!
Het probleem in de race was dat de turbo een tijd nodig had om op te warmen, en toen de groene vlag gezwaaid werd, schoten de concurrenten als een pijl uit een boog weg en lieten de arme diesel ter plekke. Niettegenstaande dit nadeel, haalde Freddy de koplopers al gauw in, en was hij in volle strijd voor de overwinning toen hij in ronde 71 moest opgeven...
Het project werd daarop aan zijn lot overgelaten...





__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 16-12-2001 at 12:37.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-12-2001, 12:56
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium
Posts: 787
Thumbs up

Nen diesel? Awel, da's juist mijn gerief. Kan daar een trekhaak op bevestigd worden? Waar verkopen ze die bolide? Het zou een droom van een firmawagen zijn, en de snelle verplaatsingen zouden mijn klanten blijer maken.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.