De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 08-02-2005, 00:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Bouwproject - Porsche 911 Carrera 4 - Fujimi 1/24

Ha, de'n Huudo is terug achter zijn tafel geraakt. Het werd verdikke tijd. Niet onmiddellijk met een woest project, maar een simpel deze keer, om de goesting om te bouwen weer op gang te trekken. Zeggen dat ik in een 'dippie' heb gezeten, is een understatement van hier tot Tokyo, maar goed, ik heb wel eens last van modeling blues. Maar gelukkig gaat het iedere keer weer over.

Een simpel project dus om weer te beginnen. Een Porsche 911 Carrera 4 van Fujimi. Ga dan ook geen fantasiekes doen en gewoon OOB bouwen (Out Of ze Box) dus.

Dit is de kit.


Heb me vanavond bezig gehouden met het prepareren van de body - lees naden en braam wegschuren.



Er was niet zo heel veel braam, maar de naden waren er eens zo dik om. Bij een 911 van deze en voorgaande generaties is dat even goed opletten bij het schuren van de voorste "gardebou's" Door hun ronde vorm bestaat er immers het risico dat deze vlak geschuurd worden, waardoor ze niet meer mooi rond zijn.



De achterkant vergde ook wat aandacht van er zaten 2 mooie sinkmarks in de kofferdeksel/motorkap (?) . Heb ze eruit kunnen schuren zonder putty.



Hopelijk morgen in grondlaag. Ga me deze keer toch weer houden aan het eerst verven van de carrosserie alvorens het chassis/interieur aan te pakken. Kwestie dat de boel kan drogen.

Aangezien deze een eenvoudige kit is - en als het dus misgaat is het geen drama - ga ik ook eens een nieuwe verf methode proberen: spuitbussen van Motip (grondlaag, laklaag, vernis). Dus de Porsche zal in Kronos blauw gespoten worden, dit ter voorbereiding van de 206 WRC.


Last edited by Guido; 08-02-2005 at 00:36.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-02-2005, 00:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Het doet me plezier dat je weer aan het bouwen geslagen bent, maat

Ik zit al te wachten op de volgende update zie
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 08-02-2005, 01:02
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: heuvelland
Posts: 150
tof!!!! maar laat aub de corolla niet liggen he
__________________
jurgen
Reply With Quote
  #4  
Old 08-02-2005, 01:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
DAAR IS 'M
DAAR IS 'M


Doet goed om te zien dat je er weer bent!
Maak er iets moois van!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-02-2005, 02:15
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by jurgen
tof!!!! maar laat aub de corolla niet liggen he
Geen zorgen. Ik heb de Corolla die in het bad gezeten heeft en dan heb ik al de decals in huis gehaald om de Marlboro/Portugal versie te maken (2 stuks) .

Dus er moeten nog 4! Corolla's gebouwd worden.
Reply With Quote
  #6  
Old 09-02-2005, 00:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Tijd voor de spuitbussen!

Ik heb me in de winkel laten wijsmaken (denk ik) dat ik deze plastic sealer nodig zou hebben:



Dus die er maar opgespoten. Is een super vloeibaar ding, kleurloos en is in een wip droog. Het laat een satiné-achtige schijn na op het model, maar voor de rest niets.

OK, dan maar de kleur spuitbus bovengehaald. Deze dus. RAL5002 -> Kronos blauw zal ik het maar even heten voor de gemakkelijkheid.



Een eerste mistlaag - djeez, dat heb ik nog nooit gedaan - en ik weet niet of het er goed uitziet, of dit normaal is. Ik denk van wel, want op plaatsen op het chassis ziet het er wel beter uit. Deze heb ik iets dikker gespoten.

Als ie klaar is, is het de bedoeling om er deze vernis op te zetten. Ik vraag me trouwens af, of ik er wel goed zou aan doen om mijn detail schildering in enamel te doen. De blauwe kleur is nl. acryl en ik vrees een beetje dat het gaat vechten, of zou de lak-vernis bescherming bieden?


Reply With Quote
  #7  
Old 09-02-2005, 00:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Foto's van het model dan.

Je kan de "vlekken" op het model goed zien, maar ik vermoed dat dit een gevolg is van de mistlaag. Omdat ik niet goed wist of ik Tamiya Primer tussen de sealer en de laklaag kon zetten, heb ik het maar niet gedaan. Gevolg, ik zie nu dat nog wat schuurwerk nodig is. Maar da's dan voor morgen.







Het chassis.
Ik denk dat ik toch de boel maar zal invernissen vooral ik aan de enamel detaillering ga beginnen, eerst een testen op een stukje zal me veel bijbrengen hierover. Ik heb nl. geen acrylverfjes in huis en anders moet ik wachten tot in het weekend.

Reply With Quote
  #8  
Old 09-02-2005, 09:23
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Zo te zien heeft Huudo zich van onderwerp vergist. Die spuitbus RAL 5002 was eigenlijk bedoeld om zijn chauffagebuizen te schilderen.

jan
Reply With Quote
  #9  
Old 09-02-2005, 23:07
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Ik heb me in de winkel laten wijsmaken (denk ik) dat ik deze plastic sealer nodig zou hebben:
Is zeker niet slecht maar iemand die ik ken van onze club heeft de witte primer van Tamiya gebruikt om er dan de RAL 5002 op te zetten.En is perfect gelukt zonder enig probleem want naar het schijnt mag je op die witte Tamiya primer autolak zetten ook zonder dat de plastiek word aangetast.
Greetz Vinnie.
Reply With Quote
  #10  
Old 09-02-2005, 23:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Bon, ik heb één belangrijke regel geleerd wat het overeen spuiten van lagen betreft :

Enamel over acryl geeft GEEN problemen - acryl over enamel geeft ALTIJD problemen.

Die regel pas ik altijd toe en toe nu toe (hout vasthouden) heeft hij me nog nooit in de steek gelaten...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 10-02-2005, 01:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De 2de laag, de eerste 'wet-coat' heeft geen soelaas gebracht voor het vlekken probleem. Het beterde wel, maar niet veel.





Reply With Quote
  #12  
Old 10-02-2005, 01:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Tijdens deze 2de run heb ik op de'n body veel last gehad van stofdeeltjes. Er zat dus maar één ding op, en dat was schuren. Met een 3200 heb ik de stofdeeltjes eruit geschuurd en eigenlijk heel de carrosserie opgeschuurd. Dan was het de beurt aan de 3de laag - 2de wet coat - en wat blijkt? Door het opschuren zijn ook de vlekken verdwenen.

Dan geprobeerd om het geheel met Tamiya compound wat op extra glans te krijgen, maar dat bleek niet zo goed. Maar aangezien dit autolak is, heb ik dan maar eens met Autoglym geprobeerd op het dak van de auto, en dat is reuze meegevallen (zie McLaren logo van de vlag, die boven mijn tafel hangt, weerspiegelt)





Reply With Quote
  #13  
Old 10-02-2005, 09:30
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Prachtig, kwist wel dat je het zou oplossen.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 11-02-2005, 23:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Er zit een les in ieder model, juist?

Inderdaad. Mijn les bij dit testproject is dat ik nooit of te nimmer nog met die dekselse spuitbussen ga werken. Van de laatste 7 modellen zijn er maar 2 gelukt bij het spuitwerk. De rest waren mislukkingen (1x Beetle, 2x Mercedes, 1x Corolla, 1x 911). Dus weg ermee!
Terug naar het goede oude spuitpistool waar ik al zo lang mee werk (+10 jaar).
Om weer zin te krijgen in modelbouw zijn ze ten zeerste aan te raden... NIET dus.

Bussen liggen, net als de 911, in de vuilbak. En ik kan op zoek naar de juiste enamel mixture voor RAL5002.

Een ideale start om van 'modeling blues' af te raken, is dit niet.


Last edited by Guido; 12-02-2005 at 00:23.
Reply With Quote
  #15  
Old 12-02-2005, 00:06
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: heuvelland
Posts: 150
heum, huudo : hoe heb je dat gedaan, die porsche zo.....?.........mislukt?

ik ben nl bezig aan de loix-206 MÉT dezelfde spuitbus, kas is al gespoten en wil dus niet hetzelfde meemaken.
ik heb ook al de corolla van tsjoen gemaakt met ral3020 van motip en heb geen miserie gehad. Moet wel zeggen dat ik(nog) niet zo precies ben als jullie, maar de zijkant van die porsche is nu toch niet wat je een detail kunt noemen, he

ik voel echt met je mee...........
__________________
jurgen

Last edited by jurgen; 12-02-2005 at 00:20.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.