De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 01-04-2006, 21:35
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular

Preview First Motorsport: Belcar First Race

First Motorsport mikt op het podium in Klasse 3

First Motorsport gooit dit seizoen drie Porsches 996 Supercup in de strijd. Twee van die exemplaren liepen als laatste van de band begin 2005 en hebben dus de laatste evoluties. Het derde exemplaar is een 2003. Voor teambaas Jo Jamers is dit het derde seizoen op rij dat hij Porsches GT3 Supercup laat rijden in de Belcar. Het eerste seizoen stond hij op het GTB-podium van de Euphony 24 Uren van Zolder en vorig seizoen op het algemeen ereschavot in de Klasse GTB. Bevestigen hoeft dus niet meer, maar de Zolders tuner wil komend seizoen zijn stempel zetten op de Klasse 3. Als je vooraan wilt meedraaien in een peloton met quasi identieke wagens moet je uit het goede hout zijn gesneden. Jamers wil geen voorbarige uitspraken doen, maar hoopt dat iedere wedstrijd minstens één van zijn bolides het podium haalt van de Klasse 3. Vooral tijdens de Euphony 24 Hours of Zolder wil Jo Jamers terug van zich laten spreken. Want naar eigen zeggen valt telkens tijdens de etmaalrace het kampioenschap in zijn definitieve plooi.

Een eerste Supercup 2006 zal worden bemand door Henk Haane en Jean-Claude Meert. Voor Henk Haane heeft de Supercup geen geheimen. De Belgische Nederlander was vorig seizoen telkens op een Porsche aan de slag bij Markant, S&P en First Motorsport. Ook heeft Haane een jaar lang bandentests gedaan voor Avon met een Supercup van First Motorsport en heeft dus een ideale voorbereiding achter de rug.
“Wij rijden in ieder geval op de Avon-rubbers”, beaamt Haane. De banden die ik samen met de mensen van Avon heb ontwikkeld worden nu verplicht gebruikt in het Brits GT-Kampioenschap. Bovendien krijgen we iedere wedstrijd ondersteuning van een ingenieur die samen met ons de rubbers nog verder zal evolueren. Ik heb er in ieder geval het volste vertrouwen in. Samen met Meert wordt Haane in de wandelgangen dan ook geciteerd als één van de favorieten voor de titel in Klasse 3. Jean-Claude Meert reed voorheen met quasi identiek materaal voor Speedlover en heeft zodoende reeds twee seizoenen ervaring met een Porsche Supercup. En ondanks de 50 lentes reeds gepasseerd loopt Meert over van enthousiasme. “Ik heb véél teams gecontacteerd en First lijkt me momenteel de beste keuze. Ik wil rijden in een goed en gemotiveerd team met een competitieve wagen en een piloot die sneller is. En ik denk dat ik met First en Henk Haane op dat gebied op het goede spoor zit. Zodoende kan ik mezelf nog bijschaven en hopelijk meestrijden voor een podiumplaats in de Klasse 3”, verduidelijkt Jean-Claude Meert zijn keuze.

Een tweede 996 GT3 Supercup 2005 komt in handen van Kelly Jamers en Dirk Van Rompuy. Ook tijdens de twee vorige seizoenen heeft dit duo reeds samen gereden en ook samen het podium gedeeld. Ook zij hebben grote ambitie en ambiëren podiumplaatsen. En dan denken we vooral aan de Euphony 24 Hours of Zolder.

Nieuwkomer Peter Van Delm ziet een droom in vervulling gaan om een gans seizoen op een Porsche te rijden. De 46-jarige Antwerpenaar is aan zijn 7de seizoen toe in de Belcar en reed voordien vooral met BMW, Ford Mondeo en éénmalig met de Ultima van Erik Qvick tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder. Een Porsche is geen vreemd wapen voor hem, want hij stond reeds tweemaal met een Porsche aan de start van de 24 Uren van Francorchamps. “Ik koos voor First Motorsport omdat Jo Jamers toch reeds heeft bewezen dat zijn team goed gestructureerd is en hij steeds met mooi en fris materiaal aan de start staat. Er wordt ook regelmatig getraind Anderzijds zal de Klasse 3 mijn inziens zéér competitief zijn met wagens die aan elkaar zijn gewaagd. Iets wat ik destijds steeds heb gemist in de Divisie Toerisme. Ik ben er me wel van bewust dat ik op pad ga met een wagen die reeds enkele jaren oud is en dus in theorie iets trager is dan de laatste versie van de 996 GT3 Supercup. Maar véél zal dat niet schelen. Het is dus voor mij een uitdaging om als piloot die kleine handicap te overbruggen. First gaat er echter alles aan doen om de versie 2003 te upgraden zodat deze zo dicht mogelijk gaat aanleunen bij de versie 2005”. Peter Van Delm krijgt in Francorchamps het gezelschap van Guido Werckx.

Na de tests afgelopen donderdag in Francorchamps zagen we niets dan tevreden gezichten in het First-kamp. Er werd flink getest met niet minder dan acht verschillende soorten Avon-rubbers en tevens gezocht naar de ideale set up van de drie Porsches. En als we Jo Jamers mogen geloven; Hij is er klaar voor.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules