![]() |
|
|
||||
|
||||
Persbericht Fred Vervisch Istanbul
Een beetje laat (I know)...
Vorig weekend werd in Istanbul de tweede manche van de Eurocup Formule Renault 2.0 afgewerkt. Op het programma stonden twee races die verreden werden in het kader van de World Series by Renault. Voor een kleine 20.000 Turkse toeschouwers toonde Frédéric Vervisch dat hij het racen nog niet verleerd is. De 19-jarige Kortrijkzaan had echter af te rekenen met heel wat technische problemen dit weekend. Het begon op donderdag toen de motor van Freds Renault-bolide het tijdens de eerste oefensessie liet afweten. Daarom kon hij niet meer deelnemen aan de tweede testsessie. “Ik kon er weinig aan doen. Het gaat hier om een zuiver mechanische fout. Voor de kwalificatie hebben we een nieuwe motor gestoken en tijdens de tweede oefensessie hebben dan ook niet gereden”, legt Fred uit. De problemen waren echter nog niet van de baan. In de kwalificatie kwam een kabel in Frédérics versnellingsbak los. Hij kon niet het gewenste aantal ronden rijden en gebruikte slechts één nieuwe bandenset in plaats van de gebruikelijke twee. "Hierdoor en door het nieuwe kwalificatiesysteem moest ik achteraan op de grid starten." Frédérics outlap voor de eerste wedstrijd voorspelde weinig goeds. De veiligheidsschakelaar kwam los en de elektronische systemen vielen uit. De wagen bleef stilstaan in de voorlaatste bochtencombinatie en Frédéric stapte meteen uit om zijn wagen naar de grid te duwen. Dit was niet naar de zin van de marshals. Uiteindelijk bereikte Fred de grid en zijn mecanicien kon het euvel voorlopig verhelpen. Na een halve ronde in de eerste race reed hij al in 20ste stelling en het zag er naar uit dat hij nog meer plaatsen zou goedmaken. Echter in diezelfde eerste ronde viel het systeem opnieuw uit en. In de pits verloor Fred heel wat tijd en kwam uiteindelijk achter de twee leiders weer naar buiten en vlak voor Atte Mustonen. "Ik wist dan al dat de race erop zat en beschouwde de wedstrijd als een oefensessie. Ik kon het tempo van de leiders goed volgen en Mustonen raakte me ook niet voorbij. Dat is gezien al onze problemen niet slecht." De tweede race moest Frédéric opnieuw vanachter op de grid beginnen. Hij leverde een spannende strijd met de Britse Pippa Mann. Uiteindelijke profiteerde Adrian Zaugg van het duel tussen Pippa en Fred om zich tussen beiden te nestelen. Zaugg raakte echter niet voorbij Mann en in de derde voorlaatste ronde zat Fred in de slipstream van de Zuid-Afrikaan. Bij het aanremmen voor de eerste bocht ging het echter mis. Fred misrekende zich en blokkeerde op het slipperige gedeelte zijn remmen. Freds wagen brak achteraan uit en de bolide knalde stuurloos op de wagen van Mann. Na de wedstrijd oordeelde de raceleiding dat Frédéric in de fout was gegaan en kreeg daarom een drive-through-straf, die hij tijdens de eerstvolgende race zal moeten uitzitten. Omdat de marshals hun werk niet konden doen, nadat Fred was stilgevallen in zijn outlap voor de eerste race, moet hij de volgende race ook 10 plaatsen achteruit op de grid. Niettemin kan Frédéric ondanks de mechanische problemen en de bestraffingen terugkijken op een sterk weekend. In de eerste en derde sector was hij maar nipt trager dan Dani Clos, de winnaar van de twee races in Istanbul. Enkel in de tweede sector verloor Frédéric door de nieuwe motor heel wat tijd op de concurrentie. "Ik wil mijn teamleden bedanken voor hun werk dit weekend, maar eveneens de Katholieke Hogeschool West-Vlaanderen (Katho) voor de steun en het vertrouwen tijdens deze examenperiode." (Persbericht Frédéric Vervisch) |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|