![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Preview Belgium Racing: Belcar Midsummer Race
Belgium Racing wil de positieve lijn doortrekken
Komende Donderdag (!) wordt op Circuit Zolder de start gegeven van de derde wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original. Terug een race over 125 minuten waarin de deelnemers alles uit hun kast moeten halen om mee te dingen voor een felbegeerd plaatsje op het ereschavot. Dit geldt uiteraard ook voor Belgium Racing dat als nieuwe leider in Klasse 3 aan de aftrap verschijnt. De klinkende overwinning tijdens de Belcar Home Race van de Ultima met het duo Patric Derdaele/Johan Empsen aan het roer heeft de problemen tijdens de openingsmanche in Francorchamps doen vergeten. Toen werden Patric Derdaele en Stefan Verhoeven pas zesde in Klasse 3 na problemen met de banden en een extra splash and dash. Op het vernieuwde Zolderse asfaltlint lag er geen maat op de Ultima die zowel tijdens de trainingen als tijdens de wedstrijd alle tegenstand op een hoopje reed. Zelfs een misverstand tijdens de pilotenwissel, wat Derdaele & co één minuut kostte kon hen niet van de overwinning houden. En mede door het feit dat de grootste puntenpakkers tijdens de openingsmanche in Francorchamps in de Belcar Home Race op circuit Zolder minder goed presteerden komt Belgium Racing aan de leiding in de tussenstand van Klasse 3, ex aequo met de Speedlover-Porsche van Van Hover/Döring en met een voorsprong van 2 punten op de Porsche van First Motorsport. Bovendien staan ze zesde in de algemene tussenstand van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original. Door die overwinning moet de Ultima 20 extra kilo’s handicap ballast bijleggen. Véél problemen mag dit niet opleveren voor het Limburgse team. Afgelopen winter hebben ze de Ultima reeds 80 kg. moeten verzwaren om te voldoen aan de reglementen van Klasse 3. “De rondetijden van Johan Empsen en mezelf lagen niet ver uit elkaar, en ik weeg toch ook een slordige 20 kg. méér dan Johan”, lacht Derdaele het probleem weg. Maar ondanks hun gunstig resultaat gaat men bij Belgium Racing door met de verdere ontwikkeling van de Ultima. “We hebben nog steeds 50 pk minder dan de Porsche die ook over een groter koppel beschikken”, verduidelijkt Peter Theuws die destijds de helm aan de wilgen moest hangen wegens rugproblemen. Maar Theuws is nog steeds nauw betrokken bij de verdere ontwikkeling van de Ultima. “Wij moeten het hebben van de baanligging omdat we power missen tegenover de Porsches. De wagen met 80 kg. verzwaren om aan de reglementen te voldoen vergt een pak werk en véél inzicht. Momenteel zitten we goed, maar het kan nog beter. Daarom hebben we nu de splitter en diffuser aangepakt. De nieuwe splitter moet ervoor zorgen dat de Ultima een minder onderstuurd karakter vertoond en moet ook een betere koeling geven van de remmen. Een andere diffuser en het blijven verzwaren van de veren moet méér stabiliteit geven in het bochtenwerk. Iets wat we moesten aanpakken omdat onze achtervleugel werd gekortwiekt. Het is in het bochtenwerk dat we het verschil maken met de Porsches die dan weer sneller zijn op de rechte stukken. Door de ex aequo in de tussenstand moeten we terug goed presteren als we als leider willen vertrekken richting Eurospeedway in het Duitse Lausitz”. Ook Johan Empsen was in de wolken over de evoluties die tijdens de winterperiode zijn doorgevoerd. “Er is een pak werk geleverd om de 80 kg. ballast en de opgeknipte achtervleugel op te vangen. Het chassis werd versterkt, de motor geeft méér power en vooral aan de voor- en achterophanging is véél gewerkt. Er is een goede samenwerking binnen het team en samen zoeken we om de wagen nog verder te evolueren binnen de lijnen van het reglement. We werken vooral aan de bochtensnelheid waar we het verschil met de Porsches moeten maken. Dit wordt vooral gedaan door middel van andere en zwaardere veren uit te testen. Tot hiertoe mocht het resultaat worden gezien, maar stilstaan is achteruit boeren. Dus blijven we maar verder zoeken en ontwikkelen”. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|