Belcar Last Race: Report Russell Racing
Frank & Hans Thiers op een zucht van het podium
Frank & Hans Thiers hebben afgelopen weekend Circuit Zolder en het Belcarseizoen 2006 verlaten met gemengde gevoelens. Met een 9de plaats algemeen en 5de in de Klasse 2 kunnen ze geen genoegen nemen. De Porsche GT3 RS waarmee het West-Vlaamse broederpaar het seizoen afwerkte is niet meer competitief genoeg om zoals vorig seizoen telkens een podiumplaats te ambiëren. Maar tijdens de voorlaatste wedstrijd in Francorchamps haalden de broers toch hun eerste podium van het seizoen. Tijdens de Belcar Last Race op Circuit Zolder wilden de Thiersen het seizoen in schoonheid afsluiten.
Tijdens de eerste chronosessie was het worstelen met de set up van de wagen. De Porsche schoof geweldig en had te weinig grip op de piste. Met een chrono van 1’39”25 kon men zich in het kamp van Russell Racing niet verzoenen.
“Vier seconden te traag”, luidde het verdict. Er werd conctact opgenomen met het Duitse Manthey Racing om het probleem op te lossen en een goede set up te vinden. Maar tijdens de tweede kwalificatie lag de piste nat en kon dit niet worden uitgetest. Tijdens de warm-up bleek al snel dat er vorderingen werden gemaakt, maar het geheel was zeker nog niet perfect. Indien de wagen haarfijn staat afgesteld zijn de broers Thiers in staat om rondetijden tussen 1’35” en 1’36” te halen op Circuit Zolder.
Frank vertrok op banden die reeds een half uur achter de kiezen hadden en kon meteen beginnen aan een zware inhaalwedstrijd. En met chrono’s rond 1’37” kon hij na een uur wedstrijd 18 plaatsen goedmaken en opschuiven naar een voorlopige 12de plaats algemeen en 6de in Klasse 2.
Frank Thiers: “Ik had er een goede stint opzitten en we begonnen er terug in te geloven. Maar we maakten een kapitale fout. We lieten Hans de baan opgaan met een nieuw setje zachtere rubbers. We waren immers van mening dat de wagen nog beter aan de baan zou kleven en Hans zodoende opnieuw richting podium kon fietsen. Maar blijkbaar klopten de gegevens die we kregen vanuit Duitsland niet voor dat type banden, waardoor Hans zich moest reppen om chrono’s van 1’40” aan te houden. De wagen schoof geweldig en Hans moest al zijn talent aanspreken om de Porsche op de baan te houden. Ondanks deze tegenslag bolden we nog als 9de algemeen over de finish en 5de in de Klasse op amper 21 seconden van het podium. Indien we Hans terug met de hardere rubbers hadden laten rijden zou die ook vlot 1’37” kunnen aanhouden en was de tweede podiumplaats op rij nu een feit. We gaan ons nu moeten bezinnen over het materiaal waarmee we volgend seizoen zullen starten. Indien we met deze Porsche verder rijden zal hij in ieder geval moeten worden geëvolueerd richting RSR. Zoniet moeten we een andere weg inslaan qua wagenkeuze”.
|