Belcar Last Race: Report First Motorsport
Jamers-Van Rompuy-Verbist op een zucht van de overwinning en de 2de plaats in Klasse 3-kampioenschap
In de voorbeschouwing van de Belcar Last Race vertelde teambaas Jo Jamers dat alle ploegen carte blanche kregen en hun eigen wedstrijd mochten rijden. Alleen indien het koppel Verbist-Jamers aan het einde van de wedstrijd nog belangrijke punten kon sprokkelen voor de eindstand in het kampioenschap zou Jo eventueel teamorders geven. En zo geschiedde het. First had de supersnelle François Verbist naast Kelly geplaatst. Met een beetje geluk kwamen ze nog in aanmerking voor de tweede eindplaats in Klasse 3 na teamgenoten Haane-Meert.
En het geluk stond aan hun zijde. Kelly Jamers reeds haar verplichte rijtijd en deed een prima job. Met het mes tussen de tanden kon Verbist beginnen aan een sprint van anderhalf uur. En naast het feit dat Verbist de ene knaltijd na de andere op de tabellen zette, stond ook het geluk aan hun zijde. De voornaamste concurrenten in de afwikkeling van het kampioenschap vielen grotendeels weg. De Ultima van Derdaele viel weg aan de leiding van de wedstrijd. Evenals de Speedlover-Porsches van Van Hover-Verhoeven en Mattheus-Boden.
De strategie van Jo Jamers kwam terug bovendrijven. Haane, die ondertussen aan de leiding reed, kreeg Verbist in zijn zog en liet hem sportief het commando overnemen. Op dat moment en op 15 minuten van de geblokte vlag lag Verbist-Jamers aan de leiding, wat meteen ook betekende dat, indien Haane zijn tweede plaats kon behouden Jamers-Van Rompuy virtueel vice kampioen waren in Klasse 3. Maar op twee ronden van het einde moest Verbist van het gas toen bleek dat de benzinetank nagenoeg leeg was. Haane bleef hangen achter zijn ploegmaat, maar zag een ontketende Fred Bouvy in zijn spiegels opdoemen. Toen daarenboven nog bleek dat Longin met nog 20 seconden wedstrijd te gaan nog één ronde moest afleggen, was Verbist er volledig aan voor zijn moeite. Hij bereikte de finish op startmotor waardoor hij pas als vijfde werd afgevlagd.
Jo Jamers: “Ik neem de schuld volledig op mij. Het tempo die ik Verbist heb opgelegd bleek enorm gulzig voor de wagen. Indien de Corvette 20 seconden trager was over de ganse wedstrijd konden we het uitzingen met onze tankinhoud. Maar dat is geen excuus. Ik moest Kelly nog twee ronden langer laten rijden. Ook dan had Verbist de wedstrijd kunnen winnen en tweede worden in het kampioenschap. Nu schuiven ze op van de 7de naar de 4de plaats. Het zou mooi zijn gewest voor het ganse team en zeker voor Kelly die haar eerste grote overwinning kon behalen. Maar ondanks alles hebben we een prachtig seizoen achter de rug. Ons succes met de titel in Klasse 3 hebben we te danken aan de combinatie van een perfect rijderduo (Haane-Meert) en de tactiek die we steeds uitgebreid bespreken met alle betrokken partijen. De Klasse 3 van de Belcar Original is vergelijkbaar met echt cupracen waarbij het materiaal niet gespaard wordt. Door mijn lange ervaring in het cupracen met Renault heb ik geleerd dat verschillende onderdelen preventief moeten worden vervangen. Ik ben dan ook fier dat ik de drie Porsches tijdens alle Belcar-wedstrijden telkens aan de finish zag. Dat zegt véél over de werking van het team. Dat is tevens ook de beste reclame die ik me kan inbeelden. Volgend seizoen gaan we door op dezelfde basis en we zijn terug een jaartje wijzer geworden. Je mag immers niet vergeten dat dit amper het tweede jaar is dat ik een volledig Belcarseizoen afwerk”.
|