![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Preview RS Racing: Belcar Midsummer Race
De messen zijn terug geslepen
Komende donderdag (!) wordt de vierde wedstrijd verreden van de Mediagroep Van Dyck Belcar. De vierde op een totaal van zeven. Mede door het feit dat dit seizoen tijdens de 24 Hours of Zolder geen dubbele punten worden verdeeld zijn we na de komende ontmoeting reeds over halfweg het seizoen. Uiteraard zal de Zolderse etmaalrace opnieuw een krachtmeeting worden waarbij veel wordt verwacht van de GPR-Porsches. Maar eerst moet donderdag nog een wedstrijd over 125 minuten worden afgehaspeld. Ruben Maes staat in ieder geval op scherp. Afgelopen donderdag werd er uitgebreid getest op Circuit Zolder en terug progressie geboekt. “We hebben verschillende afstellingen uitgetest en ik heb een goed gevoel”, verduidelijkt Ruben Maes. “De wagen is duidelijk geëvolueerd na de Belcar First Race op de Limburgse omloop. We hebben terug progressie geboekt en de wagen voelt comfortabeler aan. Op echte toptijden hebben we niet gejaagd omdat het te druk was op de piste. Ik heb ook getest met de cupbanden van Michelin. Die geven duidelijk méér grip, maar we gaan de weersomstandigheden afwachten alvorens daarover iets te beslissen. Bij warm weer vrezen we dat deze te snel gaan slijten. We gaan trachten er het beste van te maken en minimum onze derde plaats verdedigen”. Het duo Maes/Duez staat na drie wedstrijden op een voorlopige derde plaats in het algemeen klassement en Divisie 1 voor GT3-wagens. Ze tellen momenteel een achterstand van 8 punten op de Corvette van Kumpen/Longin en 5 punten op hun teamgenoten Dumarey/Soulet. Op hun beurt hebben ze 4 punten voorsprong op de Mosler van Radermecker/Lémeret en 9 eenheden op de Aston Martin van Coekelbergs/ Marshal. Per wedstrijd vallen er telkens 20 punten te rapen. De top 5 hangt dus héél dicht samen en het kampioenschap kan nog alle richtingen uit. Maar het zat het duo Maes/Duez nog niet erg mee in de puntendeling. Er was het voorval met de PK Carsport-Corvette die in Donington volgens de letter van het reglement 8 punten teveel kreeg toebedeeld. Indien het sportreglement daar correct was toegepast had het duo Maes/Duez als leider kunnen afzakken richting Francorchamps met één puntje voorsprong in plaats van 9 punten achterstand. In Francorchamps lagen Soulet en Duez in eerste en tweede positie toen ze binnenkwamen voor de pilotenwissel. Soulet één ronde vroeger dan Duez waardoor Maes op de piste kwam net toen de safety car verscheen. Dumarey lag toen reeds in tweede stelling. In dergelijke zware weers-omstandigheden kan je dit uiteraard niet inschatten, maar Maes/Duez werden op die manier wel teruggeslagen naar de vijfde plaats in de wedstrijd en derde in de tussenstand van het kampioenschap. Ze konden wel één puntje van hun achterstand afknabbelen op de leidende Corvette. “Dit zijn de harde wetten van de autosport”, gaat Maes verder. “Duez reed een sublieme stint en stoomde van de 18de plaats op naar de 2de stek. Eén of twee ronden vroeger gepit voor de pilotenwissel had ons zeker een podiumplaats opgeleverd. Maar in zulke weersomstandigheden staan zelfs de beste strategen machteloos. Dit zijn echter vijgen na Pasen. Komende donderdag gaan we er terug flink tegenaan. Circuit Zolder is geknipt voor de Porsche en ik denk ook dat we over een ideale wagen beschikken voor de 24 Hours of Zolder. Daarna zullen we nog eens een balans opmaken”. Last edited by Mark; 25-06-2007 at 23:00. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|