Preview A+ Racing: Belcar Midsummer Race
Herstructurering geeft A+ Racing nieuwe impuls
Komende donderdag (!) zijn we reeds aanbeland bij de vierde wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar. Goed halfweg dus. En na Donington en Francorchamps slaat de Belcarkaravaan terug zijn tenten op in thuishaven Zolder. Voor A+ Racing wordt deze wedstrijd en de tweede helft van het kampioenschap zéér belangrijk. De pole in Francorchamps van de Viper van Boden/Van de Velde was een flinke morele opsteker voor het team. Maar een verdere evolutie en herstructurering blijkt toch nodig om de wagens sneller en beter te laten evolueren. Naast de Franse ingenieur werd nu ook Jean-Christophe Liard aangetrokken als technisch verantwoordelijke voor de beide Vipers, samen met Pascal Van Buynder en een nieuwe Franse topmecano. Françis Schamps wordt de nieuwe en uiterst gemotiveerde teamchef. Afgelopen donderdag werd terug uitgebreid getest, want door de extreme weersomstandigheden tijdens de race in Francorchamps viel het voorafgaande testwerk letterlijk in het water.
“Deze training in Zolder was absoluut noodzakelijk”, verduidelijkt het duo Tom Van de Plas/Wim Lumbeeck. “De Viper beschikt niet over zijruiten en in Francorchamps kwam het water met bakken naar binnen. In Zolder resulteerde dit in het feit dat we enkele elektronische problemen kenden. Het water is in Francorchamps werkelijk overal binnengeslopen en nu zijn we zeker dat alles ok is voor komende donderdag. Verder is het nieuwe tanksysteem uitgetest dat ons in staat moet stellen om een pak seconden te winnen tijdens de pitstops. En uiteraard is er verder gewerkt aan de set up van de wagen die nu 1 cm. lager ligt en 60 kg.lichter weegt. Deze ingreep vraagt véél aandacht want de wagen reageert nu véél nerveuzer. De andere tips die Kurt Mollekens na diens test in Francorchamps heeft aanbevolen moeten nog worden uitgevoerd. De tijdspanne was te kort tussen beide wedstrijden om deze uitgebreid te testen en een aanvaardbare set up te vinden. Het was ook zéér druk afgelopen donderdag en de piste lag er héél vuil bij. Buitenom passeren was echt “tricky” waardoor we geen aandacht schonken aan de chrono’s. Belangrijker was de set up van de wagen na de ingreep van de organisatie. En naast dat testwerk is er dan ook nog de herstructurering van het team die véél aandacht vraagt. De komst van Liard betekent in ieder geval een meerwaarde. Hij was mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Audi A4 Silhouette en is zelf een snelle piloot. Hij weet dus perfect waar de klepel hangt en heeft uit ervaring een goed inzicht. Samen met de Franse ingenieur moet Liard een ideaal koppel vormen dat ons en de wagens verder moet laten evolueren. We wisten dat dit eerste seizoen in GT3 geen makkelijke opgave zou worden. Een nieuw team, nieuwe wagens en dito piloten maakt het moeilijker dan te werken met een bestaande structuur. In ieder geval hebben we in Francorchamps toch bewezen dat we in de goede richting zitten”.
Daar lukte Wim Lumbeeck een mooie inhaalrace vanuit de achterste gelederen en bleef de meerdere van de GS-Viper van Severich/Thomas. Tijdens de eerste 30 minuten van de race en net voor de eerste grote regenbui ging Wim op slicks in de aanval. Hij kon reeds 15 plaatsen terugwinnen na een probleemvolle kwalificatie waarin hij werd geconfronteerd met een slechte (nieuwe) band van Michelin. Eénmaal dit euvel opgelost kon het A+ duo niet meer rijden in droge omstandigheden. Ze waren één van de weinige wagens die tijdens een doorweekte tweede chronosessie hun tijd nog wisten te verbeteren. Daardoor kwamen ze uit op de 32ste startplaats op een totaal van 42 wagens.
Bedoeling is nu terug om de reeds lang geviseerde plaats binnen de top 10 eindelijk in realiteit om te zetten. Het potentieel en de ambitie zijn in ieder geval aanwezig.
|