![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Belcar Midsummer: De volle pot… ereplaatsen,
GPR: De volle pot… ereplaatsen, in afwachting van de 24 Uren.
Het wordt stilaan een gewoonte, de donderdagse Belcar race in functie van de jeugd, de wedstrijd die luistert naar de naam ‘Belcar Midsummer Race’. Deze stond vandaag, in de namiddag, op het programma en werd verreden voor een jeugdig publiek, afkomstig van vele scholen uit zowel het noorden als het zuiden van het land. En na de helse weersomstandigheden in Francorchamps waren de weergoden vandaag wel met het goede been uit bed gestapt, wat meteen resulteerde in een pak minder wedstrijdfeiten… Gelimiteerd in kracht en topsnelheid in vergelijking met vele andere GT3 referenties, wachtte de Porsches 997 GT3 Cup van het GPR team een moeilijke taak op een droge omloop. Met respectievelijk de 4de (Maxime Soulet en Guillaume Dumarey) en 13de tijd (Marc Duez en Ruben Maes) tijdens de kwalificaties was het voor beide wagens van Pino Sperlinga dan ook het belangrijkste doel om de schade in de kampioenschapstand te beperken, zodat men met goed geklasseerd de 24 Uren van Zolder, de topwedstrijd van het Belcar seizoen, kan aanvatten. Vanaf de eerste ronden kon Maxime Soulet, steeds even koel, het tempo van de Lamborghini, de Corvette en de snelste Mosler volgen. En dat mag al een waardig exploot genoemd worden. Maar al vrij snel diende "Max" toch de realiteit onder ogen te zien, want de hogervernoemde wagens van de laatste generatie, die zelfs al evoluties ontvingen de afgelopen maanden, bleken het voortouw te nemen. De Lamborghini verdween al vrij vroeg uit het klassement, maar toen nam ook de Mosler van G&A Racing de bovenhand van de GPR, alvorens ook deze wat werd teruggefloten na een aanrijding. Bij de pilotenwissel gaf Soulet, toen derde, het stuur over aan Guillaume Dumarey. En ook deze jongeling maalde goed en snel zijn rondjes af, ondanks het feit dat het rendement van de banden steeds minder en minder werd. Toen de Aston Martin DBRS9 van Racing For Belgium kwam opdagen kon hij dan ook geen vuist meer maken. Guillaume reed de wagen als vierde over de finishlijn, waardoor het team van de Porsche #56 hun plaats in het koppeleton van het kampioenschap behoudt. "De banden waren echt wel ‘op’, tot en met" verklaarde Guillaume na de aankomst. "Ik was constant in gevecht met de wagen en het was zeker geen eenvoudige opgave. Maar ons hoofddoel is bereikt: we hebben hier weer vele punten gepakt voor het kampioenschap…" Voor Ruben Maes en Marc Duez was de taak zelfs nog moeilijker. De hele wedstrijd kregen ze te maken met een Porsche 997 GT3 Cup die zich niet gedroeg zoals de rijders dat wilden. Maes vertoonde zich snel in de top 10, maar de verdere opmars was een helletocht. De Porsche #55 slaagde er toch nog in om op te klimmen tot de zevende plaats, maar bij het vallen van de vlag diende de équipe nog een plaatsje toe te geven en finishten ze als achtste. "De harde rubbers hebben anders gereageerd dan voorzien, anders ook dan wij het wilden dus", betreurde Duez. "Het laatste half uur heb ik mezelf volledig gegeven, maar het mocht niet baten. Toch kijken wij vol ongeduld uit naar de 24 Uren van Zolder, een wedstrijd die de Porsche goed zou moeten liggen. Sinds de aanvang van dit seizoen hebben wij slechts één keertje een klein mechanisch probleem gehad, en je weet: tijdens de etmaalrace in Zolder is de betrouwbaarheid van de wagen een zeer doorslaggevende factor…" Vanaf de 24 Uren van Zolder zullen de GPR Porsches ook over een nieuwe fabriekskit beschikken. "Geen evoluties aan de motor of de versnellingsbak", verduidelijkt Pino Sperlinga, "maar wel enkele aërodynamische nieuwigheden, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de wagens, evenals nieuwe schokdempers. Het zou ons een tijdswinst van 1 tot 2 seconden per ronde moeten opleveren. En wat het kampioenschap betreft: het is duidelijk dat de 24 Uren een determinerende rol hebben, dus doen we er alles aan om ons zo goed mogelijk voor te bereiden…" Last edited by Dries DS; 28-06-2007 at 22:21. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|