BTCS-Bart Van den Broeck: “Tevreden na een hoopgevend weekend.”
Bart Van den Broeck: “Tevreden na een hoopgevend weekend.”
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Terwijl er officieel zeven nieuwe wereldwonderen aan het patrimonium van de UNESCO werden toegevoegd, realiseerden Bart Van den Broeck en vooral Chris Voet een ander opmerkelijk exploot, goed voor een achtste wereldwonder. Na het rampweekend in Dijon, waar de Alfa Romeo 147 GTA van hun Traxx Racing Team tot schroot werd herleid door het ongewenste bezoek van David Smets, alias Mr. Hallyday, verschenen ze tijdens de BTCS manches in het kader van de 25U Fun Cup aan de start met… de Alfa 147… !
“Een exploot dat werd gerealiseerd door Chris Voet, die er vele nachten slaap voor over had om de wagen, of wat er van restte, volledig opnieuw op te bouwen”, aldus Bart Van den Broeck. “Kijk, daar doe ik mijn spreekwoordelijk hoedje voor af. Die kerel heeft werkelijk dag en nacht gewerkt om het onwaarschijnlijke te realiseren. Dat mag ook wel eens gezegd zijn. En het resultaat is… fantastisch! Ik wens hierbij ook een knipoog te doen naar Julien Schroyen. Na het incident in Dijon hadden we ons beiden vergist, maar dat probleempje is ondertussen van de baan. De TV beelden brachten duidelijkheid voor ons beiden: noch Julien, noch ikzelf hebben een fout gemaakt. Er was jammerlijk een ‘derde’ partij die het spel niet zo fair speelde... Het deed me dan ook een groot plezier om vast te stellen dat Julien één van de eersten was om de Alfa met open armen terug te zien in de BTCS en om het nachtelijke werk van Chris te waarderen.”
Lovende woorden dus van Bart voor zijn makker Chris. Ook al vertaalde de noeste arbeid zich niet meteen in goede resultaten tijdens de kwalificaties. “Logisch, de wagen reed nog geen meter sinds de opbouw. Voor ons waren de kwalificaties niks minder dan een roll-out, een verregaande test om te zien of alles wel OK was.” De wisselende weersomstandigheden tijdens de eerste sessie verwezen hen (door het ontbreken van een aangepaste set-up) naar een plaats achteraan het veld. Sessie twee verliep dan al een pak beter, tot grote tevredenheid van beide rijders…
De eerste race kunnen we vrij kort samenvatten: een remonte van helemaal achteraan het T2 veld, tot in de eerste helft van de opnieuw sterkst bezette T2 klasse, leverde lachende gezichten op bij Traxx Racing. Het werk van ‘Chris & Co’ had immers resultaat opgeleverd! Tijdens de tweede race gingen ze zelfs nog verder… veel verder! “Chris kon zowaar gedurende geruime tijd alle T2’s achter zich houden”, verklaart Bart. “Na onze pitstop, die o.a. door het verschil in gestalte tussen Chris en mezelf steeds wat tijd in beslag neemt, vielen we ver naar achter, maar ik kon me terug vechten naar de top vijf. De wagen heeft nu een fantastische wegligging, in feite beter dan vroeger zelfs… Dit was voor ons een zeer hoopgevend weekend en we kijken al uit naar de volgende race met de Alfa, want nu weten we dat een podiumplaats niet meer ver af is. Vooral tijdens de pitstop moeten we in de toekomst het tijdsverlies trachten te beperken.”
Maar die volgende BTCS race, dat is nog vrij lang… “Dus gaan we ondertussen het wedstrijdritme onderhouden in de Belcar Endurance Cup”, verklaart Bart. “Met de Renault Clio, waarmee we tijdens de BTCS 12U van Spa-Francorchamps ook al sterk scoorden… En ondertussen gaan we wat testkilometers doen met de Alfa, waarmee ik dit jaar nog wel eens een beker wil halen…”
|