![]() |
|
|
||||
|
||||
Advies gevraagd i.v.m. aanschaf LCD of Plasma TV
De oude TV is zo goed als overleden en dus vandaag op zoek naar wat nieuws. In de diverse winkels staan tientallen modellen in het rek, welke moet je kiezen?
![]() Enkele vragen waar ik niet echt antwoorden op kan vinden:
Maar het meest belangrijke is: De beelden moeten vloeiend zijn! Op de demo's die ik zag in de winkels zag dat er wel goed uit. Dat waren wel demo's van slome diertjes in een prachtige kleurrijke omgeving ![]() Of heeft iemand anders positieve of negatieve ervaringen met deze TV's? Ja, ze vreten meer stroom......wel 5 € per jaar ![]()
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
|
||||
|
||||
1 ding heb ik ergens gehoord (ik ben wel geen expert ter zake)
Voor kleinere tv's => lcd betere kwaliteit groter => plasma betere kwaliteit (en "betere" prijs ![]()
|
|||
|
|||
Ik heb een plasma tv van 107 cm een LG ,afstand tot aan mijn zetel 3.5m.
Prijs 995 euro.Ik ben er tevreden over. ![]() |
|
|||
|
|||
De vloeiende beelden zijn voor een 32" tv beter in de prijsklasse rond 1400€ dan die van 1000€ of minder (verschil vind ik goed merkbaar).
Als je het liever wat groter ziet (42" of 107cm scherm), begin ik de "full hd" tv's al aantrekkelijk te vinden in prijs. En aangezien er "ooit" zo uitgezonden zal worden, misschien wel eens over nadenken. Als je er 3m vanaf zit is een 32" groot genoeg in mijn ogen, maar sommigen hebben natuurlijk altijd graag groter. Probeer eens in de winkel op een meter of drie afstand te kijken, dan kan je al een idee vormen. Ik heb in een winkel wel eens demo's gezien van Race of Champions en WTCC, die in HD waren. Toch prachtig op de meeste TV's ! (uitgezonden op het HD1 kanaal via de schotel) Dan de contrastwaarden. Die varieren van 3000:1 tot meer dan 15000:1 ... Maar dat die van 15000, 5x zoveel contrast heeft, zie ik er echt niet aan. Ook nog even opletten dat de TV minimum 2x een HDMI aansluiting heeft, omdat tegenwoordig de DVD spelers, INDI (digitale tv), sat. ontvangers, Playstation, en voor de toekomst Blu Ray en dergelijke ... die aansluitingen dikwijls gebruiken. De kwestie analoog - digitaal... Bij indi is het beeld iets scherper, en er zit zo wie zo bijna gene ruis in. Maar langs de andere kant zal een zwart wit film, altijd nog zwart wit blijven ![]() Ik bedoel er maar mee, dat het nooit beter kan zijn dan het originele. De ene vind het zijn geld waard, de andere niet... dus dat is volgens mij iets wat je zelf zal moeten beslissen. Maar ook dat moet in de winkel wel te zien zijn denk ik. Da's een beetje mijn gedacht van de zaken, hopelijk heb je er iets aan. |
|
||||
|
||||
Het enige zinnige dat ik erover kan zeggen is dat je een plasma scherm ook als verwarmingstoestel kan laten fungeren.
![]() Persoonlijk hink ik altijd één of twee technologieën achterop. Toen de 100Hz beeldbuizen al erg populair waren, kochten wij ons nog een top range 50Hz en onlangs haalden we de laatste videorecorder nog weg uit de locale Vandenborre. 't zal nog wel een tijdje duren vooraleer we de kijkkast gaan vervangen door een kijkschilderij. ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
|
||||
|
||||
Heb in ieder geval besloten om het digitale signaal van de kabelboer te bestellen. Extra kosten? € 0,00 per maand
![]() Qua grootte, maximaal een 32''........anders heb ik meer TV als muur ter beschikking. Wel nog eens goed naar al die aansluitingen kijken want dat is een oerwoud waar je als leek niet doorheen komt.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
|
||||
|
||||
32" max lijkt me de juiste keuze Mark.
Kwa aansluitingen, zeker zien voor 2 HDMI aansluitingen. Onze eerste digitale ontvanger (INDI) ging nog via SCART(composiet naar SCART zoals bij een playstation bvb), de nieuwe (INDI recorder) via HDMI en het verschil is duidelijk merkbaar. Wij hebben ook de DVD speler via HDMI aangesloten dus de TV steekt al vol ![]() Ook zien dat je een SCART aansluiting nog ter beschikking hebt, als je je oude videorecorder/DVD speler/Playstation nog wil gebruiken. Op de meeste schermen zit wel composiet (Geel, wit, rood) om je Playstation rechtstreeks aan te sluiten. Kwa scherm moet je natuurlijk zien en afwegen tussen HD en HD Ready. HD kost meer, maar je bent al voorzien voor de toekomst. HD Ready is eigenlijk de stap ertussen. Wij hebben een HD Ready TV (32" en ook 3m afstand) en het beeld via het INDI kastje is super. Je ziet wel nog verschil tussen de zenders die al HD uitsturen en de zenders die dat niet doen. Het verschil HD-HD Ready zit hem in de resolutie van het signaal. HD: 1920x1080 (16:9) HD Ready: 1280x720 (16:9) Oude TV: 640x480 (4:3) |
|
|||
|
|||
Quote:
De resolutie van de oude TV is 768x576 Het is een detail, ik weet het, maar juist is juist ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
Nu Mark, over de aankoop van een nieuwe tv. De optimale kijkafstand is 5 maal de beeldhoogte ( neen niet de diameter!!). Dit is de afstand die in onze kwaliteitsdienst gebruikt. Ik werk bij de Nederlandse lampenboer, die een ontwikkelcentrum heeft voor TV's in Brugge. Qua aansluitingen, kijk welke toestellen je hebt met Scart ( kijk ook welke scart: kijk je CVBS, Y/C, RGB). En hoelang je deze toestellen denkt mee te gaan. Tegenwoordig ga je al moeten zoeken om toestellen te vinden zonder HDMI. Mocht je iets oudere toestellen vinden, dan zit daar een DVI-input op. Die zijn vergelijkbaar met HDMI, maar aangezien ze ouder zijn, zijn ze niet altijd compatible met de huidige standaards. Ook heb je soms YPbPr input, maar buiten game-consoles, en exotische players, worden deze niet gebruikt in België. Contrast-waarde is de regel: hoe hoger hoe beter. Probleem is dat de leveranciers niet dezelfde regels gebruiken om dit te berekenen, laat dit dus geen doorslaggevende reden zijn. Signaal: analoog of digitaal via de kabel. Het grootste misverstand dat er heerst in Vlaanderen. Het is niet omdat je een digibox, decoder of iets van deze hebt, dat je digitaal kijkt. 95% kijkt via scart naar zijn box, en scart-verbinding is ALTIJD analoog. Akkoord, je ontvanger is digitaal, maar daar stopt het ook. Als je box neemt, kijk dan dat het via HDMI is. In België kun je trouwens alleen maar naar Een en Canvas/Ketnet kijken in digitale vorm via de ether( DVB-T). Digitaal kijken via de kabel (DVB-C) is nog toekomst muziek. Helderheid is net als contrast een probleem. Zelfde regel. En daarnaast heb je andere verkoopsargumenten ( USB-aansluiting (voor MP3, foto's, DIVx,...)), hoe ziet de kast eruit ( meest onderschatte argument), AmbiLight, de voet/muurhanger, ...) Als ik een lijstje mag geven over hoe te kiezen: 1: Wat is het budget? De belangrijkste vraag ( Goedkoop is niet altijd slecht!) 2: Past de kast in het interieur (weer verrassende vraag, maar een tv staat 80% van z'n tijd uit), laten beoordelen door iemand van het vrouwlijke geslacht, hebben er een beter ook voor. 3: Laat je niet leiden door toeters en bellen, deze gebruikt niemand 4: Als je graag snelle beelden wil zien, neem er dan zelf mee naar de winkel ( via DVD of USB-stick), kun je zelf beter oordelenover gekend inhoud. En vooral, wees niet teleurgesteld als je dezelfde tv over 2 maand goedkoper of een betere ziet. De markt voor flat TV's is de snelt-wijzigende markt in de wereld, voor het ogenblik sneller dan PC's. Veel succes met de koop
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() En voor de rest, er staan in deze threads toch wel serieuze tips waarmee ik vandaag mijn keuze heb kunnen maken. Na een eerste bezoekje aan een aantal zaken kwamen de schermen van Samsung en Philips voor mij als beste uit de bus en, andere merken die ernaast stonden waren LG, JVC en nog wat ander onbekend spul (althans voor mij dan). Gisteren nog wat liggen tokkelen op het net en kwam tot de conclusie dat bepaalde modellen van Panasonic hoog scoorden in diverse consumtentesten in de prijsklasse waar ik het in zocht (max € 1.500,00). Vandaag naar een winkel gereden waar ook Panasonic in het schap stond. Jawel, het bewuste type van die consumenttest stond er ook, het iets goedkopere broertje ook. De Samsungs en Philipsen stonden ernaast en qua beeld Eerst nog even de verkoper gepest wat nu het verschil in specs was tussen de twee modellen. Kost wat moeite, maar die verschillen konden me niet overtuigen om de duurdere broer te kiezen (aansluiting voor fotocamera's, beter geluid, "design kast"). Qua beeld zag ik geen verschil, het geluid? Vind ik bij een TV niet belangrijk...........dat hoor ik wel via mijn audioset ![]() M.a.w., sinds vanmiddag staat er Panasonic TX-32LX70F in huis. Nu nog de kabelboer met zijn MotorsTV en het kind is weer tevreden ![]()
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Toch geen Panasonic!?! Want nu moet je voor de rest van het jaar voor Ralf supporteren... ![]() ![]() ![]() Wanneer mogen we komen (mee)kijken? ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
Proficiat, mooie aankoop! Heb net hetzelfde toestel staan en ben er zeer tevreden over!
|
|
||||
|
||||
Kopen is 1, een goede kwaliteit op de buis is 2
![]() Op het toestel is niets aan te merken. Makkelijke installatie, beeldkwaliteit is super zolang het DVD'tjes zijn ![]() 1: het inkomende signaal van de kabelboer is aan de zwakke kant (48%). Ik voldoe aan alle randvoorwaarden. Zit binnen de 10 meter van het centrale aansluitpunt en de kabel is uit 1 stuk. 2: Digitaal TV-setje bleek bij binnenkomst een DOA (Dead on Arrival). Leveren binnen 5 dagen kunnen die gasten als het gaat om verkoop, echter als de prul moet worden omgeruild dan durven die hufters daar 10 werkdagen voor te tellen. 3: De decoder is alleen via een scart-kabel aan te sluiten. Als ik de tips in deze thread goed heb begrepen komt er op mijn TV alsnog een analoog signaal binnen. Eerst zorgen dat die klojo's een werkende decoder afsturen en dan gaan we vol in de aanval om de kabelboer tot compensatie te dwingen. Op dit moment kijk ik dus gewoon via het analoge signaal. Niet slecht............maar de kabelboer geeft zelf aan dat het beter kan. Die afspraak staat meneer Kabelboer ![]()
|
||||
|
||||
Proficiat met je aankoop.
1. Vreemd van het inkomend signaal. Hoe weet je dat de signaal sterkte laag was ( 48% of 48 dBµV?) De afstand tot het centrale punt, bedoel je daarmee naar een splitter ( verdeeldoos) of zit er een versterker tussen? Kabel uit 1 stuk kan ook een slecht contactje hebben, even loskoppelen en terugvast zetten. 2. Hopelijk was de ontvanger defect en niet het TV-setje. Heb je de installatie zelf gedaan, of kwam er een installeur? Als het een DOA was vreemd dat ze hem niet direct inruilen. Een klant die moet wachten op een DOA, winkel/installateur moet ze toch in stok hebben. 3. Als er alleen scart uit is, is het zeker analoog ( je zal zelfs geluk moeten hebben als je de beste beeldkwaliteit zal hebben. RGB is hoogste op scart, daarna YC en laagste is CVBS). Succes met de kabelboer, maar ik ken meerderen die je voorgingen, en uiteindelijk waren van kale reis terugkwamen, omdat het te lang duurde. Trouwens lage signaalsterkte van analoge kabel, heeft ook een mogelijke lagere kwaliteit van digitaal beeld. Lagere signaalsterkte => meer kans op verkeerd ontvangst => verkeerd ontvangst wordt via error-correctie gecompenseert, maar dit kan maar op tot een bepaalde niveau voor er macro-blokken ( digitale blokken) in beeld komen... Als vragen zijn, wil altijd wel een cursus tv-technieken geven hoor...
|
|