![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Ferrari F40GTE - Le Mans 1995 - Tamiya + Scale Designs - 1/24
Eindelijk. Ik kan eindelijk eens wat foto's tonen van het project waar ik al enkele weken aan bezig ben. Niet dat ik zo ver gevorderd ben, want de Scale Desings transkit die van de standaard straatversie van de Tamiya Ferrari F40 een racemonster moet maken, is niet zo denderend; en hij kan met grote zekerheid niet op tegen de moderne kits van MFH die uiteenlopende versies van deze Ferrari F40 GTE LM uitgebracht hebben. Kleine troost voor mezelf is dat de versie die ik wil bouwen (nog) niet uitgebracht is, want ik ga voor een BLAUWE Ferrari, in de 'Pilot' livery zoals hij in 1995 ingezet werd tijdens de 24 uur van Le Mans.
![]() ![]() ![]() De transkit bestaat uit een resin kas, resin kuipzetel en diffuser, 4 resin wielen/banden (aan elkaar gegoten) een white metal brandblusser, een foto-ets raam(pje), ondefinieerbare zwarte onderdelen om de spoiler mee te maken, en een decalblad. Alles samen kost(te) deze transkit een slorige € 75,-... Goedkoper dan een MFH, dat wel, maar echt veel waar voor je geld heb je niet. Vooral niet omdat er enkele dingen zijn die me zorgen baren. Zo zitten er in deze transkit geen plexiglas koplamp-afdekkingen. Ik heb een vermoeden dat ze gewoon ontbreken in de transkit maar zeker ben ik er niet van omdat het plan alleen maar twee zwarte koplamp-afdekkingen toont waarvan het evengoed mogelijk is dat je verondersteld wordt van ze zelf te fabriceren. Dat heb ik al eens geprobeerd, maar van vlakke plexi kan je nooit een mooi gebogen koplamp-afdekking maken. Daar moet ik dus nog iets op vinden (eventueel met wat hulp van een behulpzame Paddocker ![]() Verder is de resin kas ook langs alle kanten krom. Het heeft me ettelijke heet-water sessies gekost om alles een beetje te rechten en uit te lijnen. Waarom ettelijke sessies? Omdat ik ervoor gekozen heb in elke sessie een uitlijning te doen in één richting. Daarna mag de kas weer afkoelen en uitharden, waarna er een andere richting aangepakt kon worden. Alles tegelijk uitlijnen is nagenoeg onmogelijk omdat je dan in alle dimensies tegelijk moet kijken en daar heb je gewoon niet genoeg tijd voor. Nadat ze zo goed en zo kwaad als het kan uitgelijnd was, kon ik beginnen met het aanpassen van het Tamiya-chassis aan de resin kas. De voornaamste aanpassing is hierbij het wegsnijden van de voorzijde van het chassis, en het wegfrezen van de bovenzijde van de voorste wielkassen zodat het chassis in de resin kas past. Eens dat het geval is kan er vooraan terug een aangepaste bodemplaat op aangebracht worden zodat je niet dwars door de Ferrari kan heen kijken door de koelsleuven. Wat je op de foto van het chassis ook kan zien zijn de witte puntjes, die allemaal getuige zijn van pogingen om op een geschikte plaats in het chassis gaatjes te boren langs waar ik met behulp van schroefjes het chassis aan de kas kan bevestigen, want de klassieke bevestigingsmethode van Tamiya werkt natuurlijk niet meer als je de originele kas weggooit. Uiteindelijk zijn de verbindingsgaten een stuk meer naar achter gezet zoals je kan zien, omdat de Ferrari daar breder is en de schroeven dus niet zichtbaar zijn in de cockpit eens ze op hun plaats zitten. De kas, die dus al enkele intensieve werkdagen erop zitten heeft, werd vervolgens helemaal ontdaan van alle bramen, de bestaande panel lines werden uitgediept, de onbestaande panel lines werden toegevoegd en de voorste spoilerlip werd in zijn geheel weggesneden en vervangen door plastic strip. Rondom de middelste koelopening en in de holtes van de wielkassen was heel wat freeswerk noodzakelijk om de uitholling voldoende groot te maken zodat het chassis erin paste. Soms zat ik met de frees helemaal doorheen de kas, zodat het gat weer opgevuld moest worden met bloem+secondelijm. In het midden van de kas heb ik enkele stukken plastic strip toegevoegd waarin de eerder beschreven schroefjes in vastgezet kunnen worden om alles bijeen te houden als het huwelijk eraan komt. Daar achter zie je de restanten van de tankopeningen die ik moest doorboren en uitbreden om ze te doen passen met de foto-ets tankdoppen. Maar daarover later meer. Nog wat meer naar achter zie je de verbindingspinnen die op de standaard Tamiya kit ook zitten en die ik wou kopiëren om ook hier een perfecte uitlijning van chassis en kas te verwezenlijken. Zoals je kan zien heeft ook dit meerdere pogingen gekost, maar door de try+error methode toe te passen gaat het ten lange leste wel goed. Helemaal achteraan werd de resin kas compleet weggeschuurd tot op het niveau van de kofferklep, waarna ik met behulp van plastic strip de correcte vorm van de kofferklep langzaam weer opgebouwd heb. Twee geleidingsstukken zorgen er tenslotte voor dat ook achteraan alles symmetrisch aan elkaar gekleefd kan worden. De achterspoiler moest samengesteld worden uit enkele foto-ets stukken en de eerder al vermelde zwarte kunststof onderdelen. Die heb ik eens bekeken en ontgoocheld weggegooid. De grote vleugel vertoonde zodanig veel luchtbellen dat het eenvoudiger was om het onderdeel gewoon te vervangen door plastic sheet. De kleine vleugel was net een golfplaat; gewoon niets mee aan te vangen. Ook maar vervangen dus. Alleen de foto-ets endplates zijn ok. Ik heb ze aan de plastic onderdelen bevestigd met secondelijm, en na droging heb ik de complete spoiler op zijn ligplaats bevestigd met Maskol, zodat ik hem nog kan verwijderen om alles te spuiten. Dit liet me toe om de centrale steun tussen de motorkap en de spoiler te schuiven en vast te kleven aan de achtervleugel; aan de motorkap zit hij uiteraard nog niet vast. Last edited by Sennake; 20-10-2011 at 18:31. |
#2
|
||||
|
||||
Je ziet ook de openingen waarin de foto-ets tankkleppen in aangebracht moeten worden. Om ze de juiste diameter te geven heb ik ze uitgeboord, volledig doorheen de kas, waarna ik plastic sheet rondjes vervaardigd heb die dan weer in die openingen vastgekleefd worden. Dat was althans de werkmethode aan de rechterzijde van de Ferrari. Aan de linkerzijde had Scale Desings ook twee openingen voorzien, maar de referentiefoto's tonen aan dat er links slechts één tankopening zat. Dus werden de twee gaten eerst gedicht met bloem+secondelijm, en na droging werd er een nieuw gat geboord op de correcte plaats. Voor de rest is de werkwijze indentiek.
Vervolgens kan het chassis aan de body geschroefd worden. Dank zij de nieuwe bodemplaat wordt de resin kas vooraan mooi op het chassis gecentreerd, en dank zij de geleidingsstukken achteraan komt ook de motorkap mooi centraal te zitten over het chassis, iets wat zonder deze kunstgrepen totaal niet het geval was en waarover ik heel wat kopbrekens gehad heb, geloof me vrij... Hier zie je dus het resultaat van enkele weken 'prutsen', om te komen tot een aanvaardbaar basismodel dat niet al te scheef en krom staat (nog steeds een beetje, maar niet van die aard dat je het op de foto's kan zien). Ook het probleem met de koplamp-afdekkingen baart me nog steeds zorgen, maar soit, ik ga door. Maar nu begrijp je wellicht wel waarom het zo lang geduurd heeft vooraleer ik de eerste foto's van deze WIP gepost heb: voorheen was er gewoon niets te zien! En over lang duren gesproken: dit model zou af moeten zijn tegen het eind van deze maand, iets wat nu al totaal onmogelijk geworden is. Gelukkig zijn de modellen die in november en december gebouwd moeten worden 'slechts' 1/43 modellen, zodat ik wat over mijn tijdslimiet kan gaan ![]() Tot de volgende! Last edited by Sennake; 20-10-2011 at 18:34. |
#3
|
||||
|
||||
Het "probleem" van de lampafdekkingen kan volgens mij als volgt worden aangepakt:
1. je maakt een mal die de volledige ronding volgt van de carosserie. Ze moet perfect in de lampuitsparing passen en alle lijnen volgen. 2. aan de onderzijde en zijkant van de mal (kant van de motorkap) kan je wat materiaal afvijlen. Het afgevijlde materiaal is gelijk aan de dikte van het afdekkingskapje. 3. Die mal kan je dan gebruiken om je afdekkappen vacuum te trekken. Zou dat kunnen werken?
__________________
Groetjes, Domi. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#5
|
||||
|
||||
Just !
__________________
Groetjes, Domi. |
#6
|
||||
|
||||
Hey Guy, veel succes met de bouw! uiteraard volg ik
![]() Allesins al goed gestart! Voor het probleem van de koplampglaasjes, kun je dit niet met heel fijn plastiek doen net zaols de viziers op een helm?
__________________
MIJN WERKBANK |
#7
|
||||
|
||||
Mooie start. Ik zoek al jaren naar het decal vel van deze Pilot Ferrari, maar heb het tot hiertoe nog niet kunnen vinden. Ik blijf zeker volgen.
Lesley |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
De Fujimi kit is onderweg, dus gaat de bouw even 'on hold'. Om het probleem op te lossen van mijn bouwschema heb ik 2 dingen besloten: 1) de foto's van de 1:12 Tamiya Williams FW14B, een model dat ik ooit eens bouwde voor een klant, heb ik ingescand en op mijn website gezet. Ik heb hetzelfde gedaan met de Aston Martin DBR9 "Cirtek" van Goossens, want die stonden ook nog niet op mijn webpage. Op die manier staan het oktobermodel én het novembermodel online. 2) Als decembermodel heb ik gekozen voor de Porsche 956C 'New Man' waarmee Senna de 1000km van de Nürburgring 1984 reed. Hiervan komt weldra een WIP-thread. Dat geeft me de tijd om de Fujimi-kit op zijn gemakje te laten afkomen uit de States, en aangezien hij pas af moet zijn tegen eind januari 2012 zie ik het qua time-management weer zitten ![]() Wordt dus vervolgd, alleen niet onmiddellijk. Maar er zijn hier andere WIP-threads op De Paddock wiens duurrecord ik zeker nier ga breken ![]() |
#9
|
||||
|
||||
Met de start van het nieuwe jaar vond ik het moment geschikt om de draad weer op te pikken.
De body werd ondertussen in primer gezet en daarna in de blauwe lak. Na een weekje drogen en het wegpolishen van enkele 'lopertjes' is dit het resultaat: Het nieuwe jaar zal dus ingezet worden met het plaatsen van de decals op deze blauwe Ferrari. En sta me trouwens toe om van de gelegeheid te profiteren om iedereen van harte een gelukkig nieuwjaar te wensen met een goede gezondheid en alles wat je maar wensen kan in 2012! ![]() Wordt vervolgd! |
#10
|
||||
|
||||
Vervolgens werden alle decals op de body aangebracht. Jammer genoeg moet ik weer vaststellen dat een aantal decals veel te groot zijn zodat het onmogelijk is om ze op exact dezelfde plaats aan te brengen als bij de echte Ferrari. Maar dat valt alleen op als je de referentiefoto's ernaast legt, dus geen man overboord.
|
#11
|
||||
|
||||
Zo te zien is het tot dusver alweer geslaagd Guy.
Ziet er i.g.g. toppie uit in mijn opzicht. ![]()
__________________
![]() Jim Hall is Chaparral |
#12
|
||||
|
||||
Veronderstel dat dit het zelfde model is maar dan van Mattel - diecast
http://www.miniaturendekimpe.be/webs...mans-1987.html We blijven ook vol spanning deze WIP volgen ![]() |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Inderdaad. 1987 zoals erbij geschreven staat moet wel degelijk 1995 zijn... Last edited by Sennake; 04-01-2012 at 20:37. |
#14
|
||||
|
||||
Tja, wat moet ik hier op zeggen.
De F40 is mijne favoriete Ferrari en dit bouwsel, dat ik al even in stilte volg, gewoonweg knap. ![]() ![]() Vindt de livery en kleur ook mooi staan op deze machine. ![]() ![]() ![]()
__________________
|
#15
|
||||
|
||||
Oeioei, al meer dan een maand geleden dat ik nog eens een update gegeven heb. Hoog tijd dus om daar iets aan te doen!
De Ferrari body werd (al een hele tijd geleden) in de vernis gezet. Omdat ik bij mijn vorig model, de Porsche 956 van Senna, vastgesteld had dat de Zero Paints vernis toch enige reactie vertoond had met mijn decals, koos ik ervoor op safe te spelen en heb ik dus eerst een laag Gunze Sangyo vernis op de body gespoten. Ook de achterspoiler werd semigloss black gespoten en voorzien van de juiste decals. Enkele foto's van een dryfit: |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|