De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 18-11-2012, 00:41
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Mitsubishi Lancer evo IV - T.Mäkinen WK 1997 - Hasegawa 1/24

Nu de Peugeot 206 WRC van Grönholm afgewerkt is, werd het tijd voor een volgende wereldkampioen. De keuze viel op een Lancer van Mäkinen: de evo IV waarmee hij in 1997 wereldkampioen werd. De doos is er eentje van Hasegawa en volgens de decals en box-art bouwen we de versie van tijdens de Catalunya Rally. Hier haalde Tommi zijn allereerste tarmaczege...

De doos:



De echte wagen tijdens de rally van Catalonië:




Maar toen begon het... Ik had de doos mee naar de beurs in Parijs. Remember de foto's waar ik aan het bouwen was terwijl de anderen stonden te drinken...? Welnu; dit is de reden... Deze doos is gewoon dezelfde als die van de Rally van Finland. Alleen zitten er andere velgjes bij, maar die zijn way too small... Dus ging ik op zoek in de spare box... En ja hoor, ik had er nog van een Peugeot 206 WRC. Perfect, maar zonder bandjes... Bij Domino haalde ik nieuwe maar dat zijn straatbanden en het valt teveel op. Uiteindelijk heb ik bij een setje van Renaissance de bandjes gepikt...



Tijd om er dan aan te beginnen... Ik had al nieuwe velgen maar de originele remschijven daarop trokken nergens op. Die heb ik dan maar vervangen door een setje uit de spare box. Ik weet niet meer van welke wagen ze zijn...



...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CR-112.jpg
Views:	2295
Size:	32.3 KB
ID:	26376   Click image for larger version

Name:	1997 M tm 130_cat_mak_win.jpg
Views:	2846
Size:	24.3 KB
ID:	26377   Click image for larger version

Name:	IMG_1637.JPG
Views:	2090
Size:	123.6 KB
ID:	26378   Click image for larger version

Name:	IMG_1602.jpg
Views:	240
Size:	49.0 KB
ID:	26380  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 18-11-2012 at 00:45.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-11-2012, 01:03
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
De bijhorende ophanging van dat setje is evenwel onbruikbaar want dan komt band + velg naar buiten en staat ie nog veeeeel hoger op zijn poten. Zit dus niks anders op dan de ophanging aan te passen...

Eerst werd de oorspronkelijke remschijf in stukken gesneden zodat ik het binnenste deel kon recupereren als tussenstuk van ophanging naar remschijf.



Daarna moest de veerpoot ingekort worden. Dat ging eenvoudig door dit stukje in twee te zagen en dan terug aan elkaar te zetten via een geboord gaatje, net diep genoeg om de verlaging op te vangen (zo'n 2 mm)



Om wat op safe (lees: stevigheid) te spelen, heb ik ook nog een asje bevestigd. Hierdoor kunnen de wielen niet meer draaien, maar das niet erg. Ik had nog een hoop schuurwerk aan de schijven om te zorgen dat de wielen in de kassen vielen. Maar uiteindelijke is me dat ook gelukt. Verder is het stukje dat de motor moet voorstellen wat bijgeschuurd om die buis te kunnen laten passeren en heb ik de gaten voor de bevestigings van de beschermplaat moeten herboren op een andere plaats.



Na de voorophanging (die redelijk vlot werd aangepast) kwam de achterophanging aan de beurt. Dit bleek een ander paar mouwen door de hele smalle wielkasten. Deze werden wat uitgeschuurd maar dit kon niet echt helpen. De wielen vielen nu wel in de kas, maar er kon geen ophanging en dus de bevestiging van de wielen meer bij. Althans niet de originele. Ook nu werd het dus weer: verbouwen...

Ik heb geen stap-per-stap-foto's van dit werkje, alleen enkele eindfoto's. Hieronder zie je hoe de ophanging eruitziet. Niet echt realistisch maar wel voldoende om de boel vast te zetten. Achteraf zie je er niks van... Ik probeerde wel de realiteit wat te benaderen door ervoor te zorgen dat de meeste stukken er ook weer op zaten, zij het dan op een wat andere plaats.





...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1605b.jpg
Views:	2056
Size:	50.4 KB
ID:	26381   Click image for larger version

Name:	IMG_1606b.jpg
Views:	1962
Size:	98.6 KB
ID:	26382   Click image for larger version

Name:	IMG_1615.JPG
Views:	1954
Size:	205.2 KB
ID:	26383   Click image for larger version

Name:	IMG_1630.JPG
Views:	1956
Size:	72.8 KB
ID:	26384   Click image for larger version

Name:	IMG_1636b.jpg
Views:	1995
Size:	80.3 KB
ID:	26385  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #3  
Old 18-11-2012, 01:06
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Voila, een weekje bouwen werd samengevat... Verder heb ik al alle onderdelen hun basiskleuren gegeven (Motipspuitbussen). Ik hoop om morgen de ophanging in de verf te kunnen zetten en een begin te maken van het interieur. Maar we zien wel want het zal een drukke dag worden...

Hieronder nog eens de rijhoogte hoe hij er nu bij staat. Lijkt me wel in orde toch?











Grtzzz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1635.JPG
Views:	1995
Size:	85.7 KB
ID:	26386   Click image for larger version

Name:	IMG_1631.JPG
Views:	1957
Size:	82.4 KB
ID:	26387   Click image for larger version

Name:	IMG_1632.JPG
Views:	1907
Size:	81.4 KB
ID:	26388   Click image for larger version

Name:	IMG_1633.JPG
Views:	1953
Size:	82.8 KB
ID:	26389   Click image for larger version

Name:	IMG_1634.JPG
Views:	1924
Size:	81.5 KB
ID:	26390  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #4  
Old 18-11-2012, 08:39
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Die velgen van hasegawa trekken op niet veel :s veel te klein lijkt me ook. goed opgelost met de verlaging. staat echt mooi nu.

Good job!
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #5  
Old 18-11-2012, 10:17
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Een zeer belangrijke en erg geslaagde ombouw! Great job Loeten!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 18-11-2012, 20:45
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Een zeer belangrijke en erg geslaagde ombouw! Great job Loeten!
Inderdaad, goe bezig.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 19-11-2012, 21:10
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63


Veel werk die het model correcter maken. Dat oog voor detail en foutjes zijn gewoonweg super

Succes met de bouw

Grtz
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #8  
Old 30-12-2012, 16:58
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Tijd voor een update want ondertussen is deze wagen afgewerkt...

Interieur werd aangepakt zoals altijd: details met enkele kabeltjes, Tenco op stoel en dash, kleurtjes waar nodig, de poedertjes van Tamiya om een betere look te geven, gordeltjes en PE-stukjes...









...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1638.JPG
Views:	1454
Size:	115.7 KB
ID:	26567   Click image for larger version

Name:	IMG_1639.JPG
Views:	1443
Size:	117.2 KB
ID:	26568   Click image for larger version

Name:	IMG_1640.JPG
Views:	1480
Size:	167.5 KB
ID:	26569   Click image for larger version

Name:	IMG_1641.JPG
Views:	1469
Size:	177.4 KB
ID:	26570   Click image for larger version

Name:	IMG_1642.JPG
Views:	1457
Size:	94.2 KB
ID:	26571  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #9  
Old 30-12-2012, 17:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Het onderstel werd afgewerkt...



En kreeg het bezoek van wat Tamiya Smoke en wat poedertjes. Foto's binnen en buiten genomen...



Daarna kwamen de laatste decals op de body. Merk op dat boven de deuren het rode en zilveren kleurtje wat ontbreken. De decal bleek te klein... Ook aan de achterdeur aan rijderszijde liep wat mis. Rode verf zorgde voor herstel maar bleek net iets te donker. Vreemd want ik had goed gekeken... Niet genoeg zeker??









...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1644.JPG
Views:	1482
Size:	108.3 KB
ID:	26573   Click image for larger version

Name:	IMG_1648.JPG
Views:	1439
Size:	100.3 KB
ID:	26574   Click image for larger version

Name:	IMG_1649.JPG
Views:	1427
Size:	99.1 KB
ID:	26575   Click image for larger version

Name:	IMG_1650.JPG
Views:	1451
Size:	111.8 KB
ID:	26576   Click image for larger version

Name:	IMG_1651.JPG
Views:	1451
Size:	101.4 KB
ID:	26577  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 30-12-2012 at 17:04.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-12-2012, 17:11
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Jammergenoeg bleek Murphy zin te hebben in dit model. De gehele tijd had ik de body op het staandertje gelaten om zo details aan te brengen zonder dat ik met mijn vingers kon haperen (lijm, verf, ...). Bijgeleerd uit mindere ervaringen. Maar het moment dat ik de body loshaal van het staanderke bleek nog te vroeg. Binnenin moesten nog de stukjes gaas komen. Bij het monteren ervan moet mijn pinkje wat lijm opgenomen hebben... Met alle gevolgen vandien... Grrrr...

Dan maar proberen te herstellen met restjes decal. Dat is gelukt maar het valt wel op, maar het is gelukkig ook aan diezelfde bestuurderszijde...



Tenslotte werd nog een happertje bijgemaakt...



En ik kon het niet laten om nog eens wat rivetten toe te voegen. Geeft nog net dŕt tikkeltje meer he...



O ja, de stukjes waar decal te kort was, werd bijgeschilderd (alu) of er werd een restje decal opgezet (overschot Fiat 131 Revell)

Tijd nu voor de eindfoto's...

Een teaserke...



De rest van de eindfoto's vind je in mijn gallerij: hier !
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSCN0515.JPG
Views:	1424
Size:	70.8 KB
ID:	26578   Click image for larger version

Name:	DSCN0523.JPG
Views:	1452
Size:	75.6 KB
ID:	26579   Click image for larger version

Name:	DSCN0635.JPG
Views:	1435
Size:	166.6 KB
ID:	26581   Click image for larger version

Name:	DSCN0634.JPG
Views:	702
Size:	129.5 KB
ID:	26582  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 30-12-2012 at 17:42.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.