De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Closed Thread

Thread Tools Rate Thread
Old 22-08-2002, 00:01
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Angry Taalgebruik

Steeds meer en meer blijken er onder de posters mensen te zijn die het niet te nauw nemen met het taalgebruik.
Ik spreek hier dan nog niet over schrijf en taalfouten, maar vooral over het gebruik van "chat-language".

OK , het kan eens prettig zijn een "fonetisch" woordgebruik in je post te steken bij wijze van uitzondering, maar posts met een louter fonetisch taalgebruik vind ik niet kunnen.

Mag ik dan ook vragen aan alle Paddockers om aub op "hun woorden te letten"!

Misschien moeten sommige mensen hierop geschoold worden en zou het niet slecht zijn dat in zulke gevallen via een PM of mailtje er de nadruk op wordt gelegd om een verstaanbaar en duidelijk leesbaas Nederlandse zin neer te pennen.
Vergeten jullie niet dat DePaddock momenteel in het middelpunt van de belangstelling staat naar aanleiding van de 24 UUR van ZOLDER ??
Onze site 24u.be heeft momenteel al meer dan 55.000 hits. En vele van die bezoekers komen ook bij de Paddock langs,.....

Dus,iedereen. Let op je taal en op je zinsbouw.

Bedankt .

Patrick

Last edited by fordje; 22-08-2002 at 11:22.
Old 22-08-2002, 00:27
yvdp's Avatar
yvdp yvdp is offline
De Paddock Enthousiast

Ik zal het zeker proberen.
Old 22-08-2002, 08:47
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Beste Fordje, enkele taalridders zijn je al voorgegaan, slechts met matig sukses. Ik steun dan ook volledig jouw nobel initiatief tot promotie van zuiver en korrekt taalgebruik. Een afwijking tussendoor kan evenwel geen kwaad en kan best ludiek zijn, als het maar niet de regel wordt.

jan
Old 22-08-2002, 11:41
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by jan
Beste Fordje, enkele taalridders zijn je al voorgegaan, slechts met matig sukses. Ik steun dan ook volledig jouw nobel initiatief tot promotie van zuiver en korrekt taalgebruik. Een afwijking tussendoor kan evenwel geen kwaad en kan best ludiek zijn, als het maar niet de regel wordt.

jan
korrekt is met c...
Old 22-08-2002, 11:47
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular

lol
Old 22-08-2002, 11:48
laurent's Avatar
De Paddock Regular

btw, wist je da lol, omg, omfg, roflol etc ondertussen sterk ingeburgerd uitdrukkingen van gevoelens zijn?
Old 22-08-2002, 12:00
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Niemand is perfekt....of moet het perfect zijn?

jan
Old 22-08-2002, 12:04
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Ik stel voor dat de voorstanders een task force creëren ter bevordering van onberispelijk taalgebruik. Mensen als Hakki en co krijgen dan een smart bomb op hun huis gegooid telkens als ze het wagen een zo goed als onverstaanbaar / onleesbaar bericht te plaatsen .

Waar ik mij persoonlijk aan stoor zijn niet zozeer al die afkortingen waar ik de helft niet van begrijp, maar (soms ellenlange) boodschappen zonder het minste leesteken (niet alleen hier hoor). Over luiheid gesproken...

Een dt-fout zie ik dan weer wel makkelijker door de vingers als anderen. Heb eigenlijk nooit begrepen waarom er precies daarop zo de nadruk wordt gelegd. Vind dat een fout als een andere.

In ieder geval chatters, als jullie serieus genomen willen worden in de grote-mensenwereld, dan is een enigszins verzorgde taal toch al een hele stap vooruit. Maar misschien willen jullie dat niet (al dan niet terecht).
Old 22-08-2002, 12:26
Anneke's Avatar
Anneke Anneke is offline
De Paddock Regular

Ik snap het drama er niet van!!! Elke fervent forumbezoeker - chatter - internetfreak is bekent in het wereldje vol afkortingen, termen, begrippen en smilies en weet ik wat nog allemaal.
Het is toch normaal dat zulke taalpraktijken dan ook hier plaatsvinden. Als we allemaal serieus op ons taal moeten letten... dan is het leuke er ook al wel af!
En ik ben er zeker van dat ge heus niet extra op u taal moet letten om in "het grote-mensen-wereldje" opgenomen te worden. Er is geen enkele "grote-mens" die de hele dag zo spreekt ... gesprekken zouden gemiddeld wel wat langer duren denk ik.
Als je al gaat beginnen over taal enzo, er zijn ergere dingen op de wereld om eens over na te denken zenne...

sorry als er nog typfouten instaan maar ik heb mijn best gedaan, alles 4 keer nagelezen, en ik denk ook dat al mijn leestekens juist staan...
Old 22-08-2002, 12:38
Oneliner's Avatar
Oneliner Oneliner is offline
Administrator

Achja, vooraleer er ier een gigantische discussie losbarst over taalgebruik: Zie dat het begrijpbaar is voor IEDEREEN!

Als ge al regels moet gaan opstellen over het taalgebruik, maar dan denk ik dat we verkeerd bezig zijn. Iedereen woont hier in verschillende provincies, zelfs zinsbouw is in elke regio verschillend.

Ik heb ook niet het gevoel dat dat een fenomeen is van de laatste dagen/weken/maanden.
Het is iets dat al van in den beginne aanwezig is. Maar hoe groter depaddock wordt, hoemeer members, hoemeer dialecten enzovoorts.

Wat niet wil zeggen dat er sommige mensen (inclusief ikke MISSCHIEN) wat meer op hun taal moeten letten.

Ahja, nog ff dit => Ik kan gerust enkele namen van zogenaamde "grote mensen" uit mijn mouw schudden waarbij ik het moeilijk heb om de posts te verstaan.
Old 22-08-2002, 12:41
laurent's Avatar
De Paddock Regular

sinds ik veel op fora zit, gebruik k te pas en te onpas... (ja die ... dus he)
en da wordt wel vervelend...
Old 22-08-2002, 12:58
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Quote:
Originally posted by Anneke
Ik snap het drama er niet van!!! Elke fervent forumbezoeker - chatter - internetfreak is bekent in het wereldje vol afkortingen, termen, begrippen en smilies en weet ik wat nog allemaal.
Het is toch normaal dat zulke taalpraktijken dan ook hier plaatsvinden. Als we allemaal serieus op ons taal moeten letten... dan is het leuke er ook al wel af!
En ik ben er zeker van dat ge heus niet extra op u taal moet letten om in "het grote-mensen-wereldje" opgenomen te worden. Er is geen enkele "grote-mens" die de hele dag zo spreekt ... gesprekken zouden gemiddeld wel wat langer duren denk ik.
Als je al gaat beginnen over taal enzo, er zijn ergere dingen op de wereld om eens over na te denken zenne...

sorry als er nog typfouten instaan maar ik heb mijn best gedaan, alles 4 keer nagelezen, en ik denk ook dat al mijn leestekens juist staan...
Wel, taal is een communicatiemiddel bij uitstek en je zou er misschien eens over moeten nadenken waartoe een slechte / gebrek aan / onbestaande communicatie niet kan leiden. Er zijn bibliotheken vol geschreven over dat thema, hele bioscopen kunnen er dagenlang films aan wijden, daar zijn oorlogen door gevoerd... Taal is wel degelijk belangrijk. Een verkeerd begrepen woord kan rampzalige gevolgen hebben voor de betrokkenen (wie weet is hier ook iemand verkeerd begrepen).
En je moet misschien ook lezen wat ik er in m'n laatste post tussen haakjes heb bijgezet (ik vel daar geen oordeel).

Zouden we hier van een generatieconflict kunnen spreken ?

Last edited by Mario; 22-08-2002 at 13:31.
Old 22-08-2002, 14:12
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Mario, ik vrees dat je daar de juiste snaar hebt geraakt: een generatieverschil.
Mijn dochter van 13 is volledig in het ABN opgevoed en als ik al eens mijn eigen dialekt bezig verstaat ze er meestal "de ballen"
van. ALs je dan ziet hoe ze onder vrienden mekaar brieven schrijven of mailtjes sturen, dan kan ik alleen maar vaststellen dat ze een eigen taal gebruiken waarbij haast alle regels van de Nederlandse taal vakkundig overboord mogen gegooid worden.
Op zich vind ik dat niet meteen een ramp en stoort het mij niet dat ze "meertalig" zijn, alleen heb ik inmiddels maar al te vaak ondervonden dat door het veelvuldig gebruik van die zelfgemaakte taal, de jongeren niet meer weten hoe de juiste spelling in mekaar zit.
Verder wil ik er niet over uitwijden, ik sta hier toch maar wat in de woestijn te preken en misschien is er wel weer een nieuwe spelling in de maak (hopelijk worden daarbij weer alle c's door k's vervangen )

jan
Old 22-08-2002, 14:42
yvdp's Avatar
yvdp yvdp is offline
De Paddock Enthousiast

da zou wel praktiskh zijn hé...
Old 22-08-2002, 17:05
Hakki's Avatar
Hakki Hakki is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Mario
Ik stel voor dat de voorstanders een task force creëren ter bevordering van onberispelijk taalgebruik. Mensen als Hakki en co krijgen dan een smart bomb op hun huis gegooid telkens als ze het wagen een zo goed als onverstaanbaar / onleesbaar bericht te plaatsen .
eerst en vooral zal ik proberen om nu geen afkortingen te gebruiken, maar:

één: ik post bijna niets, dus ik snap niet waarom dat dit zo'n groot probleem is
twee: afkortingen gebruiken gaat gewoon veel sneller als je veel te doen hebt(en hiermee wil ik niet zeggen dat ik mister-important ben)
drie: als ge mij niet verstaat moet ge het maar zeggen, dan zal ik het wel nog eens anders zeggen
vier: ik verplicht niemand mijn posts te lezen
vijf: ik wil hier niet de belangrijken uithangen dus moet mijn taalgebruik hier niet opperbest zijn, want wie zegt dat ik wel au serieus genomen wordt als ik schoon 'schrijf'?ik ben en blijf mijn leeftijd en volgens bepaalden dus een snotjong dat nog niks van de wereld afweet en wiens mening niet telt(niet persoonlijk op u bedoelt, Mario)

enfin ja, ik vind dat nu eenmaal makkelijker om afkortingen te gebruiken. Trouwens, in school leren ze dat toch ook.Als er veel gezegd wordt of er staat veel op een transparant, zeggen ze dat ge geen volle zinnen moet schrijven, maar wel schematisch en met afkortingen.

anyway, ik zal er proberen aan te denken en zien wat het wordt...

_________________EDIT_____________________________
ik heb nog nooit zoveel mijn tekst herlezen, wel VIJF keer en nog nooit zoveel backspace en delete moeten gebruiken, mijn typtaal is anders dan mijn schrijftaal, maarja, ik vond het wel duidelijk, maar ik toon mijn goede wil door het te verbeteren

Last edited by Hakki; 22-08-2002 at 17:10.
Closed Thread

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules