![]() |
|
|
|||
|
|||
Hyundai over and out !
Wat al enkele weken in de lucht hing is vandaag officieel geworden. Hyundai zal dit jaar niet meer aantreden in het WK rally. Een conflict tussen Hyundai Motorsport enerzijds en MSD, tuner van de Hyundai wagens die aantreden in het WK rally anderzijds, liggen aan de basis.
In een persbericht stelt Hyundai Motorsport zijn toekomstplannen voor. " Ten gevolge van het beëindigen van het rallyseizoen 2003 zal Hyundai zich terugtrekken uit het kampioenschap in 2004 en 2005 om zich ten volle te concentreren op de ontwikkeling van de nieuwe Theta motor en de nieuwe 3 deurs hatchback met codenaam RC " staat te lezen in het persbericht. Eerder raakte al bekend dat er een nieuwe firma, Hyundai Europe, is opgericht in het Duitse Russelheim. Russelheim zal ook de nieuwe basis worden van waar de toekomstige rallywagens gebouwd zullen worden. " We trekken ons tijdelijk terug en dat is noodzakelijk om ons voor te bereiden op de toekomst " aldus Senior Executive vice president Choi. En zo komt er dus een einde in de bijna 6 jaren samenwerking met de Engelse tuner MSD onder leiding van David Whitehead. Maar het is geen happy-end. " Tot op vandaag 17.00 u ben ik nog niet officieel op de hoogte van het standpunt van Hyundai Motorsport " aldus David Whitehead. " Maar ik ga er van uit dat er geen Hyundai's meer aan de start komen omdat men in Korea de geldkraan volledig heeft dichtgedraaid. Sinds begin september zijn de betalingen gestopt en is er geen geld meer om de rijders, de mecaniekers en de rest van het personeel te betalen. Gedurende bijna 6 jaar deden we alles in functie van Hyundai. Vorig jaar eistte Hyundai een vierde plaats in de eindstand van de constructeurs. Freddy Loix en Armin Schwarz slaagden erin, pakten de vierde plaats bij de constructeurs en eindigden aldus voor Mitsubishi en Skoda. " Waarschijnlijk krijgt het verhaal nog een gerechtelijk staartje. " Jammer dat het zo moet lopen, maar ik trek naar de rechtbank. Mijn advocaten zijn bezig de zaak voor te bereiden. In mijn nu 28 jarige carrière heb ik dit nog nooit meegemaakt. Het is nog nooit gebeurt dat een constructeur zich op dergelijke manier terugtrekt uit de autosport." Freddy Loix vindt het uiteraard spijtig, maar laat het minder aan zijn hart komen. " 2004 is voor mij reeds begonnen. Momenteel ben ik in Corsica bezig met het verkennen van het parcours voor Peugeot. Hetzelfde zal ik doen in Spanje en mogelijk ook in Groot-Brittannië al is dat nog niet zeker. In die periode plant Peugeot een grote testsessie met de 307. Vorige week reed ik met de 206 WRC en dat was fantastisch. Ik ga nu zeker niet werkloos thuiszitten maar een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de 307." Voor Peugeot komt het goed uit dat Loix de handen vrij heeft om te testen want mogelijk beslist de FIA morgen dat er in de maanden december en januari niet mag getest worden. Het vrijkomen van Loix is dus een meevaller voor Peugeot. Hyundai debuteerde in 1998 in de rallysport. Met een Hyundai Coupé eindigden ze tweede in de officiële WK Formule 2 in 1999. Ze wonnen dat jaar 5 keer een rally in de Formule 2. In 2000 werd dan de Hyundai Accent ingezet. In 2001 behaalde hun beste resultaat ooit in een rally, een vierde plaats met Alister McRae achter het stuur van een Hyundai Accent. In 2002 maakte onze landgenoot Freddy Loix de overstap van Mitsubishi naar Hyundai. Zijn beste resultaat was een zesde plaats in de rally van Nieuw-Zeeland vorig jaar. Mede dankzij zijn inspanningen behaalde Hyundai een vierde plaats bij de constructeurs. OP WWW.RALLY-ACTION.COM TREF JE EEN FOTO AAN VAN DE NIEUWE HYUNDAI GA ZEKER ES KIJKEN !!! |
|
||||
|
||||
De nieuwe Huyndai komt precies uit een stripboek. In ieder geval zal er nog veel water naar de zee vloeien eer het zo ver is. Wel spijtig dat het zo gelopen is. Wel cool voor Freddy dat hij onmiddellijk bij Peugeot aan de slag kan. Kan nog interessant worden voor volgend jaar.
De Accent WRC3 2002 zal wellicht tegen het eind van dit jaar staan te schitteren op 1/24ste in mijn vitrinekast. ![]() |
|
|||
|
|||
Hyundai bevestigt in Autosport dat het nog steeds aan een comeback werkt. Ze zijn begonnen met motortesten en zullen in 2006 een beperkt programma afleggen. Deze keer gaan ze alles in eigen beheer doen en ze zoeken in 2007 een "full return" te doen.
Dit staat te lezen op www.pitstop.tv |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|