De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-09-2005, 08:02
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular

In aanbouw: triootje van racers!

Hey,

Omdat Ik dit weekend aan 3 auto's te gelijk ben begonnen en omdat ik toch niet zoveel detail (bv motordelen) te tonen heb... maar ik toch eens het verloop van de bouw van mijn 1/24 slotcars wil tonen, heb ik deze "Triootjes-thread" gestart.

Heb gaat hier dus over een Fujimi Mercedes 190 Group A (Roland Asch), een
Marlboro Bmw 635 CSI Group A, (H.J. Stuck). Dit is een wagen op basis van de Tamiya Originalteile 635 die ik al heb, maar met MSM decal set van Marlboro voor de 635. Alhoewel ik absoluut geen proffesionele modelbouwer ben, ben ik deze wagen aan het maken voor een mede-slotracer z'n verjaardag... hij krijgt dan de gebouwde kit met de rolling chassis bij. Zo kunnen we de jongen ook bij 1/24 racen betrekken en hij is zot van mijn "Zes" en van Marlboro sponsoring. Ik hoop dat hij echt goed lukt! En last but not least (zeker niet als 911-addict) 911 2.7 RS van 1973.

De eerste foto's:
De 190 EVO I:

De 635:

911 2.7 RS:

Ik ben slechts sinds april aan het "modelbouwen" en ik moet zeggen dat dit voorlopig m'n beste spuit-werk is tot nu toe... Deze drie zijn body 7,8 en 9 die ik zelf spuit! Ik was blijkbaar echt in goeie doen dit weekend... de laklaag is echt super gelukt... Ik moet wel toegeven dat ik schrik heb om alles nu te verklooien met de tweede kleur op de eerste twee auto's te zetten. Ik heb smalle en brede Tamiya afplaktape gekocht. Ik hoop dat ik da tape mooi over de reliefverschillen van de body kan leggen. Gelukkig zijn het wel rechte lijnen! Gelukkig heeft Sennake me al duidelijk uitgelegd hoe hij juist de body en de lijnen afplakt! Ik hoop gewoon dat het goed gaat...

Dit is ook m'n eerste ervaring met Fujimi en ik moet zeggen... qua afwerking van de kit is Fujimi toch een stuk minder dan Tamiya! Hebben jullie ook die ervaring?

Ik hou jullie op de hoogte!

G.
Old 13-09-2005, 08:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by MFahrer
Dit is ook m'n eerste ervaring met Fujimi en ik moet zeggen... qua afwerking van de kit is Fujimi toch een stuk minder dan Tamiya! Hebben jullie ook die ervaring?
Het spuitwerk ziet er puik uit! Belangrijk is nu om zeker lang genoeg te wachten alvorens je intensief gaat afplakken. Om mooie rechte lijnen te bekomen moet je namelijk de afplaktape zeer hard en goed aandrukken (liefst enkele keren erover wrijven met je nagel of zo) en dat kan alleen maar goed gaan als de onderliggende laag perfect droog is. Anders druk je de tape in de verf en komt die onverbiddellijk weer los als je de tape verwijdert...

Wat Fujimi betreft : die ervaring heb ik ook. Als ik de "grote" 3 Japanse merken moet rangschikken zou ik zeker zeggen :
  1. Tamiya
  2. Hasegawa
  3. Fujimi

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 13-09-2005, 09:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik heb de 190 Roland Ash kit ook liggen thuis, maar het blauw van Valvoline ziet er gewoon paars uit op de decals. Is dat bij jou ook het geval?

Mooi spuitwerk in ieder geval!
Reply With Quote
Old 15-09-2005, 09:34
De Paddock Regular

Bij mij is het inderdaad ook het geval dat ze paars zien!

Ik heb gisterenavond wat verder geknutseld aan de auto's... kleine deeltjes geverd, dashboardjes in elkaar gestoken, de lexan interieurtjes op maat gesneden, de resin piloten in de zetels geschilderd en decals van de tellers gekleefd. Bij dat laatste had ik nogal moeite met de decals van de 190. Ofwel laten ze zich niet meer zo makkelijk behandelen door de ouderdom van de doos... ofwel is Fujimi hierin ook een beetje minder dan de rest van de decal-fabrikanten. Voor te testen heb ik dan de zonneband op de 190 voorruit gelegd en dat ging wel redelijk vlot. Toen ik deze morgen ging kijken naar het gedroogde resultaat, was ik wel tevreden van de decals. Wat denken jullie van Fujimi decals?

Ik heb er over getwijfeld van de 190 dan in andere livery te steken... maar ten eerste vind ik niets echt naar mijn goesting dat voor de wagen zelf gemaakt is en ik vind ook niet de geschikte decals om er een mooie andere versie van te maken... toch niet voor een EVO I... Ten tweede omdat ik de wagen dan niet in het tweede kleur moet spuiten... k'moet toegeven dat ik toch wat schrik heb voor het afplakken en om die laag te spuiten...

G.
Old 20-09-2005, 09:20
De Paddock Regular

De zes gans gedroogd... en gisteren afgeplakt voor de rode laag te spuiten. Niet gemakkelijk om de neus mooi af te plakken, de lijnen voor de Marlboro kleuren moeten mooi in dezelfde hoek lopen en tot een mooie punt komen:

De toekomstige bestuurder van deze Marlboro bolide zit armloos te kijken naar de vorderingen aan z'n wagen, uiteraard moet de piloot nog gedetailleerder geschilderd worden:

Hopelijk heb ik de wagen goed afgeplakt, ik heb alleszins niet bespaard op de tamiya tape. Ook de binnenkant van de ruiten heb ik dichtgeplakt, kwestie dat er geen verfstof langs daar op de body komt... ook de gaatjes om de leds later in te plaatsen heb ik langs binnen dichtgeplakt. Doen jullie dit ook of is dat compleet overbodig?

Gunther
Old 20-09-2005, 09:24
De Paddock Regular

Trouwens... een paar onder jullie hebben interesse getoond in mijn slotrace-passie. Dit weekend hebben we zelf een klein evenementje uit de grond gestampt met Classic Le Mans Cars. Als je zin hebt om een paar foto's van het evenementje te zien, hier is een link naar een rapportje op een ander forum: De link!

Groeten

Gunther
Old 20-09-2005, 09:43
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Doen jullie dit ook of is dat compleet overbodig?
Absoluut niet : dit is helemaal "the way to go"!

Goe bezig zou ik zeggen

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 20-09-2005, 21:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Hopelijk heb ik de wagen goed afgeplakt, ik heb alleszins niet bespaard op de tamiya tape. Ook de binnenkant van de ruiten heb ik dichtgeplakt, kwestie dat er geen verfstof langs daar op de body komt... ook de gaatjes om de leds later in te plaatsen heb ik langs binnen dichtgeplakt. Doen jullie dit ook of is dat compleet overbodig?

Gunther
Alles moet goed dichtgetaped worden, anders krijg je geheid doorsijpelingen, en kan je opnieuw beginnen. Je plakt beter wat teveel af dan te weinig.
Ziet er al goed uit!
Old 23-09-2005, 11:26
De Paddock Regular

Een vraagje aan de oude rotten...

De rode stukken "zes" zijn woensdagavond gespoten, mag ik vanavond al afplaktape verwijderen? Of is dat te vroeg?

Gunther
Old 23-09-2005, 15:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Een vraagje aan de oude rotten...

De rode stukken "zes" zijn woensdagavond gespoten, mag ik vanavond al afplaktape verwijderen? Of is dat te vroeg?

Gunther
Uiteraard. Ik haal mijn afplaktape er meestal wel wat vroeger af.
Reply With Quote
Old 26-09-2005, 08:18
De Paddock Regular

Dit weekend wat voortgeknutseld en geschilderd... Zo heb ik voor de eerste maal de rubbers van de ruitjes mooi zwart geschilderd! De zijruitjes afgeplakt langs de randjes en de voor- en achterruiten afgeplakt en met het hobby-mes langs de randen gesneden... Ik weet niet of het de way to go is... maar het ging toch bij mij... enkel... ik had de decals gedaan voor ik de ruiten afgeplakt had... en op twee decals was er afplaktape gekomen... en bij het verwijderen van de tape werd ik gewoon gek... de decals kwamen mee...

Weer een les geleerd dus... niet decallen voor dat ik de ruitjes afplak... het leek me ook onlogisch om het in die volgorde te doen... maar ik sta weer onder tijdsdruk... en het paste zo beter in m'n "droogschema"...

De andere decals dan maar ook met de afplaktape verwijderd, het was een Pirelli decal boven de achterwielkas en een nummer "1" op de linker deur... Ik heb de "1's" dan maar veranderd door de 2's die in de kit zaten... en de Pirelli's zijn nu BBS geworden...

De "zes" ziet er momenteel zo uit... hij staat hier op een voorlopig onaangepast chassis... met de spoorbreedte afgesteld voor een C5R Corvette, maar zo had ik al een idee hoe de auto er op wielen zou uitzien:

De nummer 2, met de voor en achterruitrubbers geverfd:

Ik vind de auto in't echt eigenlijk mooier dan op deze foto's! Zoals je weet dient de 6 als verjaardagscadeau... maar ik wil hem eigenlijk niet meer wegdoen... Hij staat zo mooi naast m'n Originalteile... maar ja...

Vanavond vernissen en dan rustig laten drogen... tis m'n vrouw haar verjaardag... dus verder zal er niets meer gebeuren aan de auto... maar ik denk wel dat ik er ga graken tegen zondag...

Geef gerust jullie mening!

Gunther

Last edited by MFahrer; 26-09-2005 at 08:22.
Reply With Quote
Old 26-09-2005, 12:50
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Weer een les geleerd dus... niet decallen voor dat ik de ruitjes afplak...
't Is te zeggen : je hebt de ruitjes te vroeg afgeplakt. Als je dit doet nadat de decals erop staan en je ze geseald hebt met vernis, kan je ze zonder gevaar afplakken om te spuiten.

Ofwel plak je ze af alvorens te decallen, maar dan zit je in het systeem "zonder vernis", omdat je anders je ruitrubbers mee gaat vernissen en dat is geen zicht.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 05-12-2005, 11:36
De Paddock Regular

De porsche is al in deze staat... hij zou al aan het racen kunnen zijn... moest het beestje niet zo smal zijn en dus makkelijker op chassis te zetten zijn...

Ondertussen staat er ook al wat meer op m'n bureau...

Toyota EXIV (om STW JTCC te rijden)

2 Group A M3's:

Group A Audi Quattro:

Druk druk druk!

G.
Old 05-12-2005, 15:01
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular

Heb een kleine opmerking,van die audi moet da pinkertje daar af ,die aan de zijkand van de voorbumper staat.
Reply With Quote
Old 05-12-2005, 15:05
De Paddock Regular

Bij mijn weten staat het daar op z'n plaats hoor... niet?

Foto is nogal groot... daarom gewoon de link...
http://www.zandbak.net/classic/87egtrophy/011.jpg

G.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules