De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 24-12-2005, 00:17
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Is 2,5% verschil tussen GTB en TA in klasse 2 te verwaarlozen?

Een vraag aan de kenners: Welke verschil, in procenten uitgedrukt, is gerechtvaardigd om te zeggen dat de voormalige klasse GTB en TA in elkaars buurt liggen qua tijden om samn te gaan in de klasse 2?

In dit interview op Pitstop staat namelijk te lezen dat dit het geval zou zijn. E.e.a. heb ik eens vergeleken in een excel-sheet en ik kom tot de conclusie dat er gemiddeld 2.5% verschil is in het nadeel van TA.

Wat en wie heb ik vergeleken?
Van alle wedstrijden heb ik de kwalifcatietijden vergeleken tussen de nr's 1, 2 en 3 van GTB en idem dito voor TA. Van beide klassen heb ik alleen de snelste kwalifcatietijden genomen. De enige wedstrijd die ik niet heb meegenomen in de vergelijking is de 24 uur van Zolder. Ik kan daar online geen tijden meer van terugvinden

Bij elke wedstrijd heb ik de snelste tijd van GTB met die van TA vergeleken. Dit ook voor de plaatsen van 2 en 3. Uiteindelijk heb ik een vergelijking gemaakt tussen de gemiddelde top 3 van GTB met die van TA.

Het prestatie verschil tussen GTB 1 en TA 1 over één seizoen (uitgezonderd 24ur) bedraagt 0.35% in het voordeel van GTB
Voor GTB 2 en TA 2 is dit 3.07% in het voordeel van GTB. Voor de plaats 3 in beide klassen is dit 4,06% in het voordeel van GTB.

Qua top 3 is GTB dus gemiddeld genomen 2.5% sneller dan TA. Voor mij persoonlijk is dat dus geen klein verschil. Uitgaande van dit verschil mag een voormalige TA wagen blij zijn als hij de top 5 haalt van de kwalificaties in de nieuwe klasse 2.

In werkelijkheid ziet het er nog iets slechter uit. Wie is er verantwoordelijk dat het verschil maar 2.5% is? Dat is de machtige V8 van GS Motorsport. Die is zelfs af en toe sneller dan de eerste man in GTB. Gaan we de eerste man van TA en GTB buiten deze vergelijking laten dan is het nadeel voor TA nog een stuk groter t.o.v. GTB.

Het enige wat ik niet kan inschatten is het volgende: Worden TA-wagens in 2006 reglementair "iets" geholpen t.o.v. GTB wagens in 2006? Gewichten, restrictors en dat soort zaken.............een vergelijking tussen 2005 en 2006 is voor mij ff niet mogelijk op dit moment.

Klopt mijn redenatie?
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 24-12-2005, 00:51
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular

Die reactie kwam er van bij ons ( Carlier Racing ) ook tijdens de vergadering... Antwoord was dat ze alles goed hadden vergeleken, en wij verkeerd waren.

Ze vertelden dat tijdens het seizoen zal moeten blijken of er moet ingegrepen worden met restrictoren of niet, om een evenwicht te brengen in klasse 2. Bij de start van het seizoen zullen er enkel restrictoren toegepast worden in klasse 1.
Dan zeggen ze dat ze het willen goedkoop houden ?!!

Veel ex-TA's zullen er denk ik in de nieuwe klasse 2 niet te zien zijn...

Conclusie, die redenatie ( redenering ? ) klopt volledig denken wij ook ( maar blijkbaar klopt ze niet in de ogen van de Belcar-organisatie/RACB ) !
Old 24-12-2005, 06:08
Jawaddeman's Avatar
Jawaddeman Jawaddeman is offline
De Paddock Regular

hoi Mark, ikke weer...
het geen ik nu zeg is ook op de vergadering gezegd:

1. Ik denk als je over GTB 1, dan spreek je over de porsche van Penders; onthoud hier goed de gedachte achter dat hij heel het jaar mee deed voor de algemene titel en er dus baat bij had in de algemene rangschikking zo hoog mogelijk te eindigen, waar men bij TA 1 spreekt over GS motorsport en deze inderdaad een serieuze voorsprong hadden op de andere TA's; er is daar zelfs gesugereerd dat de TA op veilig voor de toerisme klasse gereden heeft en dat er degelijk nog wel een stukje van zijn snelste tijd afkon...

2. Ik ken geen van alle rijders persoonlijk en kan ze ook niet beoordelen, maar zou het best ook niet eens kunnen dat de ene piloot sneller is dan een andere, ik denk als je eens naar de 24uren, misschien is Rudy Penders in de bmw V8 sneller dan in zijn eigen Porsche, en dit is louter een veronderstelling, zonder dat ik daar iemand mee viseer... Als je de tijden heel goed nakijkt in de loop van het jaar en als je naar piloten kijkt die met verschillende wagens rondrijden dan kan je ergens al verschillen zien...

3. Moet een TA klasse 2 winnen, oké hij moet kunnen winnen, maar zou het fairder zijn moesten zij die 2,5% voor krijgen???

...

Véél auto's zullen verdwijnen, kunnen der niet heel veel zijn want die reden er al niet meer...

a ja Mark wil je de tijden van de 24h zien, kijk dan naar www.raceresults.nu , maar gebruik die zeker en vast niet want daar heeft Leinders in een GTB een knaltijd gezet en dat vind ik zeker geen referentie voor te vergelijken...

ps: persoonlijk vind ik ze veel mooier de tourisme wagens dus aub dat niemand denkt dat ik ze weg wil...
Reply With Quote
Old 24-12-2005, 11:38
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular

Even half off-topic gaan. Over die GS V8 BMW, Davy heeft mij 's verteld dat die volgend jaar veel van z'n snelheid gaat moeten inboeten. (motorblok zou meer vooruit moeten, stabilitoren eruit, etc)
Old 24-12-2005, 18:02
El Torro's Avatar
El Torro El Torro is offline
De Paddock Rookie

Puik werk Mark, hier kan de organisatie nog wel wat mee.
Als je inderdaad kijkt naar de eersten uit GTB of TA dan is het verschil te klein, maar de rest dan wordt het al meer vergelijkbaarder, en in het nadeel van de TA's.
Ook in het nadeel van de TA's is dat zij in 2006 door de grote motorinhoud restrictoren zouden gaan krijgen, waardoor zij dan wel eens in serieuzere problemen kunnen komen, dan komen de Silhouettes ook nog héél kortbij...

En wat Jawaddeman zegt dat Penders nog wel eens sneller kon zijn in de V8 van Severich dan in zijn eigen Porsche, dat doet Severich (ex DTM coureur) ook al vaak, als hij geen technische problemen kent tenminste.

Het zou ook duidelijk worden wanneer er een vergelijking gemaakt zou worden onder de rijders, dan bedoel ik meer de hobby-rijders (met niet zo lang ervaring) en de meer "profi" rijders (met een echte race achtergrond) daar zou je nog eens van op kunnen kijken hoe zich dat links en rechts overlapt.

P.S.
voor meer rondetijden kijk je ook op www.ris-timing.be
Old 25-12-2005, 14:44
Jawaddeman's Avatar
Jawaddeman Jawaddeman is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by El Torro
Ook in het nadeel van de TA's is dat zij in 2006 door de grote motorinhoud restrictoren zouden gaan krijgen, waardoor zij dan wel eens in serieuzere problemen kunnen komen, dan komen de Silhouettes ook nog héél kortbij...

[/url]

in de vergadering heeft men niet gezegd dat de de v8 zo wie zo restrictoren zouden krijgen... Indien er een bepaald voertuig in klasse 2 boven uitspringt is het mogelijk dat deze zal bestraft worden met restrictoren!!! Denk hier meer aan porsche RSR of aan ultima...
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules