![]() |
|
|
|||
|
|||
First Motorsport: Belcar Holiday Race & 24 Hours of Spa
First Motorsport na succes op EuroSpeedway aan de start in de 24 Hours of Spa
Teambaas Jo Jamers kwam afgelopen weekend met twee Porsches 996 GT3 Supercup aan de aftrap van de vierde manche van de Mediagroep Belcar Original op EuroSpeedway in het Duitse Lausitz. Bedoeling was om met het duo Haane-Meert, die voor de wedstrijd de tweede plaats bekleedden in de Klasse 3, zoveel mogelijk punten af te knabbelen van de leidende Ultima van Belgium Racing. In de tweede wagen, die normaliter wordt bemand door Kelly Jamers en Dirk Van Rompuy, stond Kelly haar zitje af aan haar levensgezel en immer snelle François Verbist. Even leek het erop dat het weekend voor First Motorsport volledig in het water zou vallen toen de oplegger vuur vatte door een kortsluiting. Jo Jamers: “Dankzij de snelle interventie van Danny Werckx is een ramp vermeden. Beide wagens stonden in de trailer, samen met enkele vaten benzine. Terwijl ik in ijltempo de wagens in veiligheid bracht heeft Danny, samen met enkele andere mensen grote risico’s genomen om verder onheil te voorkomen. Ik mag er niet aan denken aan welke catastrofale gevolgen ik ontsnapt ben. Ik ben die mensen dan ook eeuwig dankbaar”. Tijdens de kwalificaties moest First Motorsport zich tevreden stellen met een 5de en 8ste plaats in de Klasse 3. Op zich geen ramp als je weet dat tussen de pole en de 5de plaats amper een verschil was van 8/10 seconde. Net zoals de voorgaande wedstrijden leunen de toppers dus héél dicht bij elkaar aan. Haane en Verbist lukten een kanonstart en na enkele ronden konden beide wagens zich nestelen in de top 3. Na een bloedhete wedstrijd over 125 minuten werd het duo Haane-Meert als derde afgevlagd, terwijl Verbist-Van Rompuy de vijfde stek veroverden die na een lichte aanrijding met Stefanie Boden problemen kenden met de stuurinrichting. “Ik denk dat we een goede zaak doen voor het kampioenschap”, gaat de Zolderse tuner verder. “De twee wagens die voor ons eindigen spelen momenteel weinig rol van betekenis in het kampioenschap, terwijl we de Ultima naar de 4de plaats verwezen en zodoende 2 punten van onze achterstand afknabbelen. Een klein minpunt op EuroSpeedway was de korte prijsuitreiking op het grote podium waarbij de Klassen over het hoofd werden gezien. De komende Euphony 24 Hours of Zolder wordt zoals ik reeds eerder zei de belangrijkste afspraak van het seizoen. Belgium Racing wou als leider naar de 24 Hours of Zolder en ik wil als nieuwe leider deze etmaalrace afsluiten. Dat is onze ambitie. We zullen dan ook kosten noch moeite sparen om onze wagens in optima forma aan de start te brengen. We eindigen nu driemaal op rij als derde op het podium. De Euphony 24 Hours of Zolder wil ik winnen”. Maar voor het zover is gaat First Motorsport eerst richting Francorchamps voor de Proximus 24 Hours of Spa waar Jo Jamers een Porsche 996 GT3 Supercup inschreef in Groep 3. In deze groep worden ook de FIA GT3-wagens ondergebracht. Het is zéér moeilijk om enige prognose te maken. Maar gezien het feit dat nog andere Belgische teams één of meerdere Supercups inzetten is het misschien mogelijk dat er een wedstrijd in de wedstrijd ontstaat. En in geval van regenweer is een podiumplaats niet uit te sluiten. De ploeg die de kleuren van First Motorsport verdedigt bestaat uit Peter Van Delm en Jean-Claude Meert die reeds het Belcarkampioenschap aansnijden met First Motorsport. Zij worden bijgestaan door Maxime Martin, zoon van viervoudig winnaar Jean-Michel en momenteel aktief in Formule Renault 1600. Maxime Martin kan nauwelijks wachten en zal trouwens bij zijn debuut meermaals zijn vader tegenkomen die bij zijn comeback een Ferrari 430 van JMB-Gruppe M Racing bestuurd in GT2. Dries Heyman is de vierde pion en deed reeds eerder ervaring op met Porsches in de Euphony 24 Uren van Zolder. Voor Heyman is dit de eerste 24 Hours of Spa. Maar hij eindigde onlangs 8ste algemeen in de 25 Uren VW Fun Cup, waardoor hij de Ardeense omloop reeds goed kent in donkere omstandigheden. En Heyman wordt beschouwd als een piloot die tijdens de nacht even snel is als overdag. Afspraak komende zaterdag in Francorchamps. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|