De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 08-06-2009, 06:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

GP F1 Turkije 2009

Tiens, nog geen thread? Of heb ik ernaast gekeken?

In elk geval heb ik 2 dingen vastgesteld tijdens de GP:

1) ik dacht dat de zegereeks van Button deze keer wellicht een einde zou nemen, maar dan moet Vettel behalve een snel rondje rijden tijdens de kwalifs ook eens leren op de baan te blijven als hij onder druk gezet wordt. Dat slippertje is de basis geweest van zijn falen, en de verkeerde strategie heeft ervoor gezorgd dat hij zelfs geen 2e werd...

2) als Barrichello graag op gelijke voet behandeld wil worden als zijn teammaat zal hij, met alle respect voor Rubens, ook moet leren van geen onnozeleteiten meer uit te halen: vanop een 3e startplaats terugvallen naar een 13e is een rookie-fout, en hoewel ik weet dat hij geen 7e versnelling bleek te hebben (waarom ging die display van de onboard-camera dan wel telkens door tot 7?) is het onvergeeflijk als hij uit pure frustratie in een gat wil duiken waar er geen is en op die manier zijn neus en elke kans op een puntje verspeelt. Als je dat vergelijkt met de volwassen wijze waarop Button autoritair op het circuit rondrijdt kan ik jammer genoeg alleen maar beamen dat Rubens zichzelf in een 2e-piloot-rol duwt...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 09:10
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

Ik heb niet heel de gp gezien, alleen de fase dat Rubens gedubbeld werd door Button. Als ik nu uw reactie lees kan ik er alleen maar mee akkoord gaan dat Rubens zich in die rol duwt. En dan een paar gp's geleden dreigen om op te stappen als hij de 2de viool zou moeten bespelen.

Last edited by Gèrre; 08-06-2009 at 09:11.
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 13:12
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Start gezien, schuiver van Vettel gezien en de conclusie getrokken dat Jenson vermoedelijk vertrokken was voor een vervolg op het meerdelig sprookje.

Dan maar naar de stembus, en ook nog even langs de bakker. Bij terugkomst, zowat halfweg koers, vastgesteld dat er nog niet veel veranderd was, tot ook nog eens duidelijk werd dat Vettel op een nogal foute strategie stond en Button quasi zeker een 6 op 7 ging scoren.
In de eindfase flink gelachen met de strategisten van Red Bull die Vettel op het hart drukten "Save your car, Mark is faster", opdracht waar de jonge Sebastian zich duidelijk geen fluit van aantrok, 't was trouwens ook gelogen want Mark was helemaal niet faster. Eventjes gevreesd dat Vettel in zijn mogelijke onbesuisdheid kompaan Webber en zichzelf nog uit het veld zou tikken waardoor Trulli en Rosberg onverhoopt op het podium zouden komen...
maar dat zou dan weer een ander sprookje zijn

Uiteindelijk op de BBC nog langer naar de "achterklap" van Coulthard, Jordan en Brundle gekeken dan naar de eigenlijke race en ja hoor, onze Rubens voelde zich weer helemaal tekortgedaan, hij is toch zo voorspelbaar.
Bij Mc Laren zullen ze het ook niet zo fijn gevonden hebben dat hun poulain Lewis en plein public kwam verkondigen dat hun bolide niet meteen een strijdvaardig ros is en dat terwijl hij met het ding worstelt in de bochten, zijn collega's hem met schijnbaar gemak voorbijsteken. Maar hij bracht de boodschap met de glimlach en denkt waarschijnlijk al aan volgend jaar.

Come next time and see: will Jenson survive
(vrije interpretatie van een Britse jeugdserie uit de jaren '70 die zich in Egypte afspeelde en steevast eindigde met "come next week and see, will they survive?")
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 15:11
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Jammer van de stuurfout van Vettel in het begin. De race had er heel anders kunnen uitzien. Opmerkelijk was wel dat Vettel enorm snel kon rijden, maar zodra hij in de slipstream van een andere wagen kwam ging hij trager.
Ik vond de teamorders van Red Bull absoluut niet kunnen. Ze zijn ten eerste verboden en ten tweede was Vettel gewoon sneller dan Webber.
Ik zou het niet als teamorder aanduiden als Webber effectief sneller was geweest.
En voor de eerste keer dit seizoen een opgave voor een Brawn GP. Ze zijn dus niet onfeilbaar.

Op naar de volgende GP in Silverstone. Misschien een natte race? Misschien een overwinning voor Vettel? Of misschien toch weer Button die ook goed kan rijden in de regen?
Old 08-06-2009, 15:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Ottooke View Post
En voor de eerste keer dit seizoen een opgave voor een Brawn GP. Ze zijn dus niet onfeilbaar.
Mogelijk, maar ik had eerder de indruk dat Barrichello er gewoon genoeg van had, en dat het feit dat Button hem dubbelde de maat deed overlopen. Ik had niet de indruk dat de Brawn het liet afweten, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 21:00
Ottooke's Avatar
I need speed !

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Mogelijk, maar ik had eerder de indruk dat Barrichello er gewoon genoeg van had, en dat het feit dat Button hem dubbelde de maat deed overlopen. Ik had niet de indruk dat de Brawn het liet afweten, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Hij had geen zevende versnelling meer. Misschien dat de redenen die jij aanhaalt, samen met de versnellingsbak, zijn (en het team) reden zijn om te stoppen.
Old 08-06-2009, 21:07
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Een ander feit wat opviel was de povere publieksbelangstelling, amper 40.000 bezoekers. In de voorgaande jaren was het drukker tijdens deze GP. Slaat F1 niet aan in Turkije? Een van de beloofde landen van Bernie.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 21:41
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Uittreksel uit een Duits dagblad
"Derweil droht am sonntag eine regelrechte "geisterfahrt" vor leeren Tribünen. Bis Freitagmittag waren gerade mal 9000 Karten für Sonntag verkauft. Die Veranstalter rechnen mit maximal 20.000 Besuchern bei eine Kapazität von 130.000 Plätzen.
Schon am ersten Trainingstag waren die Tribünen nehezu leer. Angeblich hat der Formule 1 Vermarkter FOM bereits zwei Kameras abgebaut, damit im TV nicht die leeren Ränge zu sehen sind. Streckenchef Can Güclü hatte bereits Bedenken geäussert, das wir 2011 zum letzten Mal Gastgeber für die Formel 1 sein könnten.

In Auto Hebdo gelezen dat China er waarschijnlijk binnenkort (op einde Kontrakt) mee stop wegens zeer weinig toeschouwers. Ook Maleisie en het Midden oosten worden voor bijna lege tribunes (uitgezonderd de genodigden) gespeeld. Valencia 25% minder toeschouwers.
En dan moet ik geloven dat er 10 nieuwe teams zich willen aanmelden, ook als het budget tot 30 miljoen Euro zou beperkt worden.
Mij maakt men niet wijs dat de toeschouwersinteresse enorm naar beneden gaat, maar dat de sponsors staan te drummen om kleinere teams met het heilige manna te overspoelen.
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 21:50
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Die toeschouwers langs de baan maken voor de sponsors niet uit. Die zijn alleen belangrijk voor de organisatoren om hun geld een beetje terug te zien. De miljoenen die voor de tv zitten, daar gaat het de sponsors om.

Reply With Quote
Old 08-06-2009, 23:19
Ottooke's Avatar
I need speed !

Nu zeggen Webber en Massa al luidop dat de ticketprijzen omlaag moeten. Ik ga alvast akkoord dat de tribunes voller mogen zitten.
Omdat ik toch wel benieuwd was naar de ticketprijzen en het gemiddelde inkomen heb ik wat zitten zoeken en kom ik op het volgende uit:

Land: Bronze ticket voor 3 dagen (gemiddeld jaarlijks inkomen)

Belgie: 173 EUR (33.000 EUR)
Turkije: 91 EUR (11.500 EUR)
China: 43 EUR (4.500 EUR)

Conclusie:
Vergeleken met Belgie betalen de bezoekers in Turkije maar de helft voor hun ticket. Hun jaarlijks inkomen ligt wel bijna 3 maal lager.

Vergelijken we China met Turkije dan betalen ze in China slechts de helft dan in Turkije, maar hun inkomen is ook gehalveerd.

Vergelijken we Belgie en China dan zien we dat onze tickets 4 maal zo duur zijn, terwijl ons inkomen 7 maal hoger is!

Afgaande op deze cijfers kan ik enkel vaststellen dat wij niet te klagen hebben over dure tickets.
Een andere conclusie is dat ik dringend van werkgever moet veranderen want mijn gemiddeld jaarlijks inkomen ligt toch wat lager...

Als iemand deze cijfers anders interpreteert of andere cijfers heeft om dit te berekenen, laat u horen! Ik heb alles maar overgenomen van het internet en dat is niet altijd even betrouwbaar.

Bronnen:
www.f1tickets.com
newsonf1.com (voor China 2009)
Human Development reports

Last edited by Ottooke; 08-06-2009 at 23:20.
Reply With Quote
Old 09-06-2009, 00:40
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

ergens heb ik gelezen dat een klein percent van de chinese bevolking dollar miljonair is. Toch noch altijd goed voor 10 miljoen mensen.
Als een sponsor ziet dat ganse tribunes leeg zijn, dan stelt hij zich ook wel vragen of er nog honderden miljoenen kijken naar de F1 (volgens Bernie voor enkele jaren zelfs meer dan een miljard).
Mijn indruk is dat de F1 zeepbel snel veel lucht verliest en dat alles binnenkort zich op een veel lager niveau zal afspelen, wat niet betekent dat daardoor de wedstrijden niet het bekijken waard zullen zijn.
Reply With Quote
Old 09-06-2009, 22:12
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by camso belgium View Post
Als een sponsor ziet dat ganse tribunes leeg zijn, dan stelt hij zich ook wel vragen of er nog honderden miljoenen kijken naar de F1 (volgens Bernie voor enkele jaren zelfs meer dan een miljard)
Het was zelfs erger! Er keken volgens de getallen meer mensen naar de F1 dan dat er bewoners waren op de aarde Iedereen die 3 seconden keek naar een flits op CNN of iets dergelijks telde mee als een 1 kijker.

Quote:
Originally Posted by camso belgium View Post
Mijn indruk is dat de F1 zeepbel snel veel lucht verliest en dat alles binnenkort zich op een veel lager niveau zal afspelen, wat niet betekent dat daardoor de wedstrijden niet het bekijken waard zullen zijn.
Laten we het hopen! Het blijft absurd dat bepaalde teams meer dan 600 personen in dienst hebben om 16/17 maal per op een zondagnamiddag twee wagens te laten racen. Niet meer van deze tijd
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 10-06-2009, 00:47
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Het was zelfs erger! Er keken volgens de getallen meer mensen naar de F1 dan dat er bewoners waren op de aarde Iedereen die 3 seconden keek naar een flits op CNN of iets dergelijks telde mee als een 1 kijker.

oei, dan tel ik voor een stuk of 20 mee, want ik heb tijdens de voorbeschouwing en de eerste 10-20 ronden over-en-weer gezapt tussen de BBC en de VRT

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules