De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 07-09-2011, 18:18
RKG RKG is offline
De Paddock Regular

Belgisch autosportlandschap anno 2012

Zoals sommigen onder jullie wel al hebben kunnen volgen via bepaalde profielen op facebook, is er duidelijk een haar in de boter tussen bepaalde partijen die de voorbije jaren het circuit landschap in België gekleurd hebben.

Volgend lijstje ben ik tegengekomen:
- "nieuwe" Belcar(Circuit Zolder)
- "nieuwe" DSMEC(Speedworld)
- BTCS(Speedworld)
- BGDC(?)
- VW Funcup(Speedworld)
- Mazda MX5-Cup(Speedworld)
- BSOT(BRI)
- Westfield cup(BRI)
- Historics(?)
- 24 Hours of Zolder(Circuit Zolder)

Het kan zijn dat ik nog iets vergeten ben, dan mogen jullie aanvullen.

Hoe willen jullie het Belgische autosportlandschap anno 2012 zien. Wat mag erbij komen, wat is teveel, wat zou er samen moeten om van een succes te kunnen spreken?

Post hier je mening, en hou het beschaafd(want de laatste dagen heb ik wat anders gezien...)
Old 07-09-2011, 21:52
Niels Niels is offline
De Paddock Regular

Er wordt heel wat gepraat en gepland rond toerwagen- en GT klasses, maar het merendeel van de huidige toprijders begon ooit in Formulewagens (F Ford later F Renault 1.6), dat is nog steeds beste school voor rijders met ambitie. Dus terug een formule klasse (BNL desnoods).
In Francorchamps tijdens Superstars weekend ging ook het gerucht van mogelijk een Abarth 500 cup in Belgie, kan bij op lijstje.
Speedworld plant geen BTCS meer maar Sprint (GT3 + S1) en Endurance (rest).
Reply With Quote
Old 08-09-2011, 06:49
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor

Ik denk dat alles er staat Kris.
Promotor van de BGDC is BGDC zelf en promotor van de Historics is Bravo.

De discussie gaat hem over de eerste 2 lijnen en wat te doen met de BTCS.

Persoonlijk blijf ik erbij dat een reborn van de DSMEC de beste optie is. Of het nu Speeworld of CZ is die dat moet organiseren is een andere discussie. Deze moet uit het vaarwater blijven van de BGDC. BTCS zou de koningingeklasse moeten worden met daarin alle SS1, SS2, GT3 en GT4

Met de Mazda, Westfield en historics is er voldoende sprint

BSOT zal semi sprint worden (wedstrijden van 50 minuten zoals format Radical Masters)
Reply With Quote
Old 08-09-2011, 08:42
fenixracing's Avatar
fenixracing fenixracing is offline
De Paddock Regular

Volgens mij is het beste een concept zoals de dsc waar teams hun materiaal echt kunnen afschrijven over aantal jaren. Kijk maar naar cor euser hoe oud is die marcos lm 600 niet. En daarbij BSOT en een mooi merkencup en de 24hr als hoofdrace. Zolang dat ze hier in belgie niet begrijpen dat we maar een scheet groot zijn zal er niks veranderen. Ofwel moet CZ zelf het heft in handen nemen en de belcar organiseren. Maar dan wel zonder geluidslimiet enz... Maar dit zal nooit kunnen zolang racb alles afschiet wat niet maken heeft met speedworld. Misschien wordt het toch is tijd dat fans zich toch ook van hun laten horen. Zoals je kan zien in het belcar topic verlangt bijna iedereen naar de goede oude belcar. En speedworld moet stoppen met steeds het aanhalen van het contract met sro, dit zal indertijd wel zijn reden gehad hebben. maar deze is nu voorbij dus kan er eindelijk verandering komen. Op dit moment gaan we naar een. Duits brits concept.

Duitsland Heeft de gt series en daarbij de serie op de nurburgring(ben ff de naam kwijt)met daarbij een extreem goed gevulde 24hr.

Engelland heeft dit ook british gt en daarbij de britcar. Alleen lijkt het niet zo te werken daar. BGT +-25 wagens en de britcar +-30 wagens. Maar aan de andere kant is britcar 24hr wel goed gevuld

Dus gaan we ongeveer de zelfde richting uit. hoofdserie is GT3 en s1 en daarbij het niewe dsmec. Dit gaat hier nooit werken het werkt amper in engelland. En volgens mij is dit toch een groter motorsport land dan belgie.
Ik blijf erbij wij als klein landje moeten meer naar onze noorderburen kijken.

Last edited by fenixracing; 08-09-2011 at 09:03.
Reply With Quote
Old 08-09-2011, 10:39
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

die serie op de nurburgring is de VLN
de oude belcar werkte omdat je topwagens had, maar ook betaalbaardere (zelfgebouwde) wagens zodat de kleinere teams ook aan de bak konden. dààrdoor kreeg je de grotere velden dan wat je nu hebt, en had je vooraan toch nog top-competitie, waardoor het aantrekkelijker was voor guests om af en toe deel te nemen.

ik vind niet dat we moeten kijken naar de grootte van ons landje. het is sinds het einde van WOII altijd even groot geweest, maar Belcar is wel ooit één van de toonaangevende nationale kampioenschappen geweest.
Old 08-09-2011, 10:49
fenixracing's Avatar
fenixracing fenixracing is offline
De Paddock Regular

Ik bedoel meer dat we algemeen minder autosportland zijn tegenover duitsland en engelland. Mijn droomweekend zou zijn, een race oude belcar een race dsc gooi daar de bsot of een anderkampioenschap bij en je hebt een superweekend.

Last edited by fenixracing; 08-09-2011 at 10:49.
Reply With Quote
Old 10-09-2011, 00:10
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Wat ik vooral wil zien in 2012 is een belgisch filiaal van de DNRT of iets wat daarop lijkt. Er moet gewoon een brede amateurlaag komen om de topklassen blijven te voeden. Skylimit had ooit iets wat hierop leek met hun clubraces maar ook dat concept is de nek omgedraaid door de RACB.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 10-09-2011, 17:31
S. Claeys S. Claeys is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Wat ik vooral wil zien in 2012 is een belgisch filiaal van de DNRT of iets wat daarop lijkt. Er moet gewoon een brede amateurlaag komen om de topklassen blijven te voeden.

Skylimit had ooit iets wat hierop leek met hun clubraces maar ook dat concept is de nek omgedraaid door de RACB.

Mee eens en dit is net het probleem. Ik begreep ook niet waarom dit niet kon, heb er zelf eens met Andy over gepraat.
RACB laat amateur races gewoon niet toe. Als er niets naar hun zakken vloeit is het spelletje over voor het begon.

Reply With Quote
Old 10-09-2011, 19:24
Pascal Pascal is offline
A4993

Er zijn toch wel wat advocaten in de autosport. Waarom gaan zij eens niet van start met een zaak tegen de RACB. Redenen genoeg...

De RACB is wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht in de autosport. Van een scheiding der machten is hier niet veel sprake. Ze zijn (als ik me niet vergis) mede-uitbater of mede-eigenaar van het circuit in Mettet. Ze zijn (als ik me niet vergis) promotor of medepromotor van de 24 uur van Francorchamps. Op deze circuits heeft een organisator of promotor geen probleem om een reglement goedgekeurd te krijgen. De circuits liggen trouwens allemaal in het Franse landsgedeelte.

Ook Speedworld is overwegend Franstalig en heeft, al bij al, meestal de wind mee.

Zolder daarentegen wordt zo dikwijls als het kan in een slecht daglicht gesteld. Zou het daarmee iets te maken hebben.

Iedereen weet dat de rechten op Belcar en/of 24 uur van Zolder dit jaar ten einde lopen. Speedworld zou graag een uithoudingswedstrijd toevoegen aan hun kalender en willen een monument (volgens hen toch) de 12 uur van Francorchamps kopiëren naar Zolder. Dat zou hen goed uitkomen. De 24 uur mag dan niet meer georganiseerd worden en Speedworld (alias RACB) is tevreden.

Zoals Thierry Deflandre duidelijk zij in HBVL : "ze heben een dubbele agenda".

Misschien denkt de RACB : "een goede dictatuur is beter dan een slechte democratie". Maar heren van de RACB : wat doe je dan met een slechte dictatuur ?

En dan nu terug naar de advocaten. Waarom eens niet alle regeltjes en malfuncties uitpluizen en naar de rechtbank stappen ? Misschien volgt er dan iets zoals, heel wat jaren geleden, het "Bosman-arrest" in het voetbal. Misschien veroorzaakt dit een even grote tsunami als destijds in het voetbal. Maarja, wie durft zijn nek uitsteken ?

C U

Ohja, sinds de RACB enkele jaren geleden de Vlamingen aan de top buitensmeten, ontvang ik de nieuwsbrief van de RACB in het ééntalig Frans.
Reply With Quote
Old 10-09-2011, 19:34
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Pascal View Post

Ohja, sinds de RACB enkele jaren geleden de Vlamingen aan de top buitensmeten, ontvang ik de nieuwsbrief van de RACB in het ééntalig Frans.
Ik zou al elke keer een mailtje sturen met de vraag naar een nederlands versie. gewoon om wat ambetant te doen.
Maar ze zullen wel slim zijn zeker en da zal z'n adres zijn waar je niet op kan antwoorden. :-)

Reply With Quote
Old 10-09-2011, 19:43
vortex's Avatar
vortex vortex is offline
De Paddock Rookie

Eerst weer een basis kweken in Belgie..zonder dat zal het helemaal niets worden. Moeten wij het hier nu steeds allemaal bedenken...??!!
En de RACB....tja..kunnen ze niet gewoon genegeert worden? Wat is hun macht? het intrekken van een licentie voor een circuit wat 'zwarte' races organiseert?

Iemand die weet wat sec de gevolgen in Belgie zijn van het organiseren van zwarte evenementen voor organisator en circuit???
Reply With Quote
Old 10-09-2011, 19:49
De Paddock Regular

Ja, das gelijk u rijbewijs intrekken als ge geen hebt,...

Reply With Quote
Old 11-09-2011, 01:28
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Originally Posted by vortex View Post
Eerst weer een basis kweken in Belgie..zonder dat zal het helemaal niets worden. Moeten wij het hier nu steeds allemaal bedenken...??!!
En de RACB....tja..kunnen ze niet gewoon genegeert worden? Wat is hun macht? het intrekken van een licentie voor een circuit wat 'zwarte' races organiseert?

Iemand die weet wat sec de gevolgen in Belgie zijn van het organiseren van zwarte evenementen voor organisator en circuit???
Die basis is er zonder meer. Ze kunnen echter nergens terecht, of ze moeten voldoen aan de regels van de RACB. Deze regels zijn echter zo strikt dat het voor niemand haalbaar is. Noch voor rijder noch voor promotor/organisator.

De RACB heeft dus iedereen in zijn macht. Inderdaad een promotor zal door geen enkel circuit toegelaten worden indien hij "zwarte races" wil organiseren. De RACB zal dan de licentie van het circuit in kwestie intrekken en klaar is kees.

De RACB mag er zijn maar dan moet ze zichzelf en zijn partners wel au serieus nemen. Dat doen ze nu absoluut niet.

Op een gegeven moment doet het volgende zich voor. Men is een gesprek bezig met enkele hoge pieten van de RACB. De aantrekkelijkheid van de Belcar van destijds wordt aangehaald. Er wordt geopperd om terug te grijpen naar een dergelijk "liberaal" reglement. Hierop zegt één van deze hoge pieten : "kan je me dat eens uitleggen want ik kom nog maar vijf jaar naar het circuit. Ik weet helemaal niet hoe het er daarvoor aan toeging." Die man kan zichzelf toch niet au serieus noemen.

C U
Reply With Quote
Old 11-09-2011, 13:49
De Paddock Regular

Da zijn zaken mensen, dus zaken vullers, geen autosport liefhebbers. Go figure.

Reply With Quote
Old 11-09-2011, 23:04
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

http://www.racingworld.be/news/8152/...e-amateur.html

Komt het dan toch goed?
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules