![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hiernet op VRT de zevende dag :
absoluut rookverbod, in het publiek stemt gewoon meer dan 50% voor een algemeen rookverbod, op restaurant, op café, op kantoor, .... ik blijf erbij dat we in een vrije makt leven en als er dan toch zo een grote vraag is naar rookvrije café's en restaurants dat de horeca ondernemers in belgie niet al te slim zijn. Ben ik nu de enige die vind dat we hier stevig aan het overdrijven zijn op vraag van een aantal mensen die hun verveelden en dan maar een anti-tabak actie begonnen zijn of ben ik als roker echt een slecht mens die de dood van vele ( ik geloof dat ze het cijfer 200.000 per jaar aanhaalden ) landgenoten op mijn geweten heb ? |
|
||||
|
||||
Hmm ik ben hevig anti-roker...
En ik stoor mij mateloos aan dat gerook. Als ik in een restaurant zit, en achter mij zijn ze aan het roken, welja dan smaakt mijn eten gewoon niet meer, en daarmee uit. Dus indien ze mij vragen voor of tegen rookverbod, ben ik hevig voorstander. Je kan je het niet inbeelden hoe storend dat roken is als niet roker...
|
||||
|
||||
Oneliner,
ik heb alle begrip voor je standpunt, mijn vraag is echter of de overheid in deze zaken moet ingrijpen. enkele mogelijke scenario's : Mensen die zich storen aan het luidruchtig gezever van zatte mensen die zich verenigen, ik denk dat het aantal doden vooroorzaakt door dronkenschap de competitie wel aankan met het roken. Indien ik mijn eigen bedrijf heb en mijn collega's roken zou ik niet meer mogen roken in mijn eigen bedrijf ? persoonlijke conclusie : Ik zie het eerder als een big brother aanval op mijn vrijheid. En je kan dit misschien niet geloven maar het stoort mij ook als de tafel achter mij zijn cohiba aaansteekt op het moment dat mijn solleke voor mij neus wordt geschoven. Het was echter wel mijn vrije keuze om daar binnen te stappen. Het idee alleen al om tussen twee drankjes buiten een sigaret te gaan roken lijkt me zo onwaarschijnlijk, moesten we nu een meditteraan klimaat hebben zou ik nog zeggen ... ;-) my bottom line : free choice rulez Last edited by NGT Racing; 22-06-2003 at 13:17. |
|
||||
|
||||
Moet de overheid ingrijpen vraag je. Voor mij wel. Als je erin slagen Francorshamps tabaksvrij te maken, kunnen ze dat voor de rest van Belgïe ook.
Free choice rules zeg je. Als ik daar eerst zit, en dan komt die paffer achter mij zitten, is dat dan uw free choice? Je ziet et als een big brother aanval op uw vrijheid? En de onze dan? je suggereert zelf dat we daar dan niet moeten gaan eten. Welke vrijheid hebben wij dan als we zelfs onze restaurants niet kunnen kiezen omwille van enkele rokers?
|
||||
|
||||
jullie hebben er voor gekozen om te roken. Anderen doen dat niet (zoals ik). Dus respecteer de beslissing van diegenen die niet willen roken. Waar je ook bent, het is lastig als er iemand in je buurt staat die rookt. Er zijn natuurlijk plaatsen waar dit moeilijk verboden kan worden. Denk ik maar aan café's of diskotheken en nog van dit soort plaatsen. Maar in een restaurant kan/mag er volgens mij niet gerookt worden. En op het werk, ja, voorzie een extra ruimte waar er gerookt mag worden. Lost dat probleem ook weer op.
|
||||
|
||||
't is daarom dat er in de meeste restaurants ook afdelingen rokers/niet-rokers bestaan.
![]() Ikzelf rook niet, zal het ook nooit doen, maar ik gun de rokers hun 'pleziertje' wel. Ze mogen er anders wel op letten waar en wanneer ze een sigaret opsteken. Ik kan bijvoorbeeld niet goed begrijpen dat je na een maaltijd even gaat uitblazen door wat stinkende rookdampen in je lijf te inhaleren. Het gaat hier niet om het roken zelf, maar de roker op zich. Deze moeten op z'n minst een beetje respect hebben voor hun niet-rokende omgeving. Tenslotte gaat het hier ook om een soort van verslaving, hoe vaak hoor je rokers niet klagen dat ze moeten stoppen, maar het niet kunnen ? Besluit voor mij: geen rookverbod (is trouwens helemaal niet haalbaar), maar rekenen op de goede wil van de rokers om hun omgeving niet te hinderen.
|
||||
|
||||
Als de vraag zo groot is begrijp ik echt niet dat er geen gelegenheden zijn waar het roken verboden is, ze zouden blijkbaar volgeboekt zitten.
Als ik bij mijn ouders op bezoek ga ik buiten om te roken, idem bij sommige van mijn kenissen. Kwestie van respect en afspraken. Indien we samen naar een publieke gelegenheid gaan roken de rokers wel. Persoonlijk hou ik nogal van bewegingen die iets proberen op te bouwen in plaats van iets af te breken. Tegen iets zijn blijft makkelijker dan een alternatief voor te stellen. Richt je kracht op de betrokken uitbaters om hen ervan te overtuigen dat hun zaak beter zal draaien indien ze tabaksverbruik in hun etablissement verbieden. Hopend me hier nie al te fanatiek op te stellen ... |
|
||||
|
||||
ik vind dat men in restaurants idd een niet-roker en roker zone moet hebben, zodat je het zelf kan beslissen waar je gaat zitten
in cafés ligt het anders, dat is daar bijna onmogelijk! en wie durft het aan om klanten te weigeren die een sigaretje willen roken! klanten blijft immers kassa! ik ken een café waar een (in principe) rookvrije hoek is, maar dat is niet té doen. Voor cafés raad ik gewoon aan om een goede afzuiginstallatie te installeren, anders ga je de niet-rokers niet kunnen helpen, want in iedere vriendengroep zitten rokers en als je dan in een niet-rookzone gaat zitten ... dat wordt ook niet altijd geapprecieerd. Praktisch is dat niet haalbaar, je moet gewoon zien dat er genoeg luchtafzuiging en luchtverversing is zodat de niet-rokers er minimaal last van hebben. ik vind het persoonlijk wel gezellig zo een beetje een wazige sfeer in een café, al moet je natuurlijk nog goed kunnen ademen hé ![]()
|
||||
|
||||
Ik heb er niet zo'n moeite mee. Er zijn er die denken dat we idd naar Amerikaanse toestanden moeten evolueren. Mij niet gelaten hoor. Ik ben roker en heb 'altijd' de hoffelijkheid gehad om eerst te controleren of ik niemand stoor. Thuis rook ik in huis en als er bijvoorbeeld niet-rokende vrienden op bezoek komen doe ik dat wel even buiten. Als ik in Amerika ben, dien je overal buiten te roken. Sommige cafe's laten ginder toe om aan de 'toog' te gaan roken. So be it. Maar ik zal het altijd eerst vragen of het al dan niet stoort.
Echter: Aan alle kruisvaarders in deze de volgende bemerking. Dat roken de gezond schaadt, staat wel vast. Maar rokende auto's schaden evenzeer, rokende fabrieken nog meer. Alleen hebben we er nog minder inderecte hinder van en kraait geen hond ernaar. Het is goed een standpunt te hebben, maar extremisme is nooit goed. Iedereen moet ophouden kritiek te spuien over anderen zonder met een gedegen verbeteringsvoorstel te komen. De overheid heeft een dubbel gezicht trouwens in deze. Ze doen of ze het roken willen inperken of zelfs helemaal verbannen. Maar als ze dat doen, leven de mensen langer - dus duurder voor pensioenen - en missen ze jaarlijks miljarden inkomsten aan taksen. Vraag is of ook de niet-rokers bereid zijn om dit gat mee op te vullen door nog maar eens een belastingsverhoging... Als dat het geval is, dan moet je idd deze kruistocht voorzetten tot het bittere einde - tot er niemand meer rookt. Trouwens een niet-roker weet niet wat een roker ervaart als ie geen sigaretten heeft. Ik ben als snot-jochie begonnen en heb al duizenden keren het moment verdoemd dat ik dat deed. Het is trouwens de tabaksindustrie die 'spul' in de sigaretten draait om de mensen aan het roken te houden. Tabak puur heeft zelfs tot op een bepaals niveau een helende werking. Vraag het maar aan de Indianen. Mijn 2 centjes ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
Mijn eten smaakt gewoon niet meer... Dat ge dat in een café niet kunt verbieden, daar kan ik perfect in volgen. Maar dat er mensen zijn die na een heerlijke maaltijd even hun lichaam vol Nicotine pompen, dat kan er bij mij niet in. Quote:
Zo heb ik mij verleden jaar tijdens kerstmis eens heeeel kwaad gemaakt toen een tante, die naast me zat, het riskeerde om vlak na HAAR eten een sigaret op te steken, terwijl ik nog lekker aan het eten was. Die heb ik bij wijze van spreken met stoel en al heb buiten gezet. Maar ik merk dat hier vooral Joviale rokers tussen zitten die rekenign houden met de niet-roker wat ik dus best ook wel apprecieer. Maar geloof me vrij, jullie zijn in de minderheid...
|
|||
|
|||
Ikzelf ben een hevig roker, zal nooit roken als er kleine kinder bij zijn, en nooit als anderen nog zitten te eten.
Gisteren ben ik even naar de City parade geweest, en weet je wat mij mateloos stoort, al die venten die zagen op een sigaret en daar dan joint staan te roken en roekeloos pinten staan te drinken. Ik doe enkel mezelf pijn als ik rook, en heb nog nooit iemand doodgereden door te roken. Stop aub al de herrie hieromtrent, wij rokers betalen zo een 850 miljard euro per jaar aan taksen voor de staat. Als wij stoppen komen ze die bij jullie halen. Ook daarbij hebben jullie nog nooit stilgestaan hé. Laat ons dan de F1 ook maar afschaffen want ook die wordt voor 85% betaald door sigaretten sponsoring. 10 pakjes sigaretten geven net zoveel afvalstoffen als een motor die 3 minuten staat te draaien. Gaan jullie dan ook allemaal thuisblijven van Zolder of Francorchamps. Mijn mening aan zij die tegen roken zijn, de verkiezingen hebben het duidelijk gemaakt, Vlaanderen wil geen groen, mensen willen doen en laten waar ze zelf zin in hebben. Als ik wil roken, dan rook ik, ik kan toch ook niet verbieden dat er weer een zatte naast mij in het restaurant komt zitten !! Last edited by Driesco; 22-06-2003 at 17:18. |
|
||||
|
||||
Het gaat hier niet om roken te verbieden, maar wel roken op openbare plaatsen zoals restaurants etc...
Buiten moogde voor mijn part zoveel roken als ge allemaal wilt, desnoods per twee, want idd betaald de roker veel aan de staat. Dus aan elke roker, steek er niet 1 op, maar 2, maar liefst niet in een restaurant ![]()
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Quote:
Het zal trouwens niet veel uithalen want - laten we ze even de associale rokers noemen - zullen evengoed roken waar het niet mag/past bij een gedeeltelijk verbod als bij een volledig verbod. In het verkeer zijn we er ook al een aantal jaar mee bezig zonder succes : de mensen rijden te snel DUS we verlagen de maximum snelheid ja tot wel 30 km per uur op sommige plaatsen. Een beetje wielerterrorist haalt zelfs 60 met zijn fiets. Ik wil maar zeggen, zij die ervoor veel te hard op die plaats reden doen het nu nog. in plaats van regels te verstrengen ben ik voor redelijke regels die dan door iedereen gevolgd moeten worden. naar analogie met de thread over verkeersagressie : het rijgedrag van de duitsers unlimited op sommige plaatsen, 100 op de autobahn waar het gevraagd wordt. |
|
||||
|
||||
Quote:
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|