De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 19-03-2006, 13:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Waarschuwing : opgepast met Tamiya TS-71 Smoke!!!

Ik heb het hier zopas met schade en schande aan den lijve ondervonden : als je onderdelen, die bekleed werden met CF-decals, wil donkerder maken door ze spuiten met "smoke", doe dit dan NIET met de TS-71 "smoke" spuitbus : de inkt waarmee de CF-decals gedrukt zijn lost op en je houdt niets meer over dan het "draagpapier" waarop de structuur gedrukt staat. En het is niet afhankelijk van het merk van decals, want ik heb het voor met een onderdeel van mijn Desmosedici dat in 2 verschillende CF-structuren bekleed was (2 volle avonden werk verdorie) van 2 verschillende merken (Studio27 en ScaleMotorsport).

Na de 2 zijpanelen ligt nu dus ook de airbox van de Desmosedici in de ovenreiniger. Ik ga achteruit ipv vooruit verdorie!

PS : de potjes smoke X-19 in acryl vormen geen bedreiging voor de CF-decals, want daar heb ik al meermaals decals donkerder mee gemaakt. Maar nu wou ik het dus eens proberen met die spuitbus... Niet dus!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 19-03-2006, 15:33
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Spuitbussen wel, potjes met dezelfde lak stellen geen probleem. We hebben hetzelfde probleem al gezien met de clear TS-13 van Tamiya. Ik houd het dus weeral op de drijfgassen en hun reactie met de solventen die in de spuitbussen zitten.
Het enige dat er op zit is inderdaad ófwel de potjes te gebruiken en alles aan te brengen met de airbrush, ófwel de spuitbussen te decanteren en ze zo toe te passen met de airbrush.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-03-2006, 15:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
hmmm, hoogst interessant.

Kan je eens de exacte chronologische volgorde van de exacte verfproducten hier opsommen die je gebruikt hebt, vanaf de blote plastic? Dus begonnen met primer, type, merk, dan verf, type, merk enz.

Misschien dat de TS27 niet een reactie doet met de decals, maar met de verf daaronder... Heb nog maar pas elders een gelijkaardig voorval gezien. 't is vandaar dat ik het even vraag. En als het de volgende keer mis gaat, probeer dan even het hoofd koel te houden (is dan niet makkelijk dat weet ik maar al te goed ) en neem dan eens wat foto's van de averij.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-03-2006, 21:46
Dethor's Avatar
Dethor Dethor is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2006
Location: Limboland ;)
Posts: 10
Quote:
Originally Posted by Huudo
hmmm, hoogst interessant.

Kan je eens de exacte chronologische volgorde van de exacte verfproducten hier opsommen die je gebruikt hebt, vanaf de blote plastic? Dus begonnen met primer, type, merk, dan verf, type, merk enz.

Misschien dat de TS27 niet een reactie doet met de decals, maar met de verf daaronder... Heb nog maar pas elders een gelijkaardig voorval gezien. 't is vandaar dat ik het even vraag. En als het de volgende keer mis gaat, probeer dan even het hoofd koel te houden (is dan niet makkelijk dat weet ik maar al te goed ) en neem dan eens wat foto's van de averij.
Ik heb in het verleden ook al ervaring gehad met hetzelfde probleem. Het is zoals Senna zegt echt de reactie van de TS verf met de onderlaag. Ik werk altijd (zonder uitzondering tegenwoordig) met Tamiya paints en bij de Scooby van Burns had ik hetzelfde met de zonneband van de vooruit Ik wou daar een extra blanke laag over spuiten voor een effect, waardoor de verdunner van de verf inderdaad de decal als het ware vernietigd (waar geen ondere verf in het spel zat). Het punt ligt hem erin dat spuitbus verven net zoals de meeste spuitverven bestaan uit kleurlak, de verdunner en de verharder (daarom dat je altijd goed moet schudden...om deze goed te mengen). Bij sommige verven (voornamelijk transparante en blanke lakken) is de verdunner in een hogere mate aanwezig dan bij andere lakken.

Maar als het gaat om zo'n zaken als een transparante lak op een kleurlak... ....Als dan de kleurlak mee 'aangetast' wordt, dan heb je meestal de kleurlak gespoten vooraleer de primer volledig uitgehard was (kan bijv. bij vochtig weer).

Het is denk ik hier niet van toepassing maar dat kan ook voorvallen als je 2 verschillende types lakken door elkaar gebruikt.

Ik hoop dat ge hier iets aan hebt (alhoewel de schade al geleden is)
__________________
Fly high touch the sky,
never know the reason why you die
Reply With Quote
  #5  
Old 21-03-2006, 23:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo
Kan je eens de exacte chronologische volgorde van de exacte verfproducten hier opsommen die je gebruikt hebt, vanaf de blote plastic? Dus begonnen met primer, type, merk, dan verf, type, merk enz.
Niks primer, gewoon decals op het zwarte plastic, een week laten drogen, en dan TS-71 erover met het gekende resultaat.

Volgende keer spuit ik de acryl-smoke met de airbrush. Lesson learned.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 22-03-2006, 14:45
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake
Niks primer, gewoon decals op het zwarte plastic, een week laten drogen, en dan TS-71 erover met het gekende resultaat.

Volgende keer spuit ik de acryl-smoke met de airbrush. Lesson learned.
't is me ook wat. Buiten de gewone kleurspuitbussen, en dan nog, vertrouw ik toch nog altijd het meest op mijn enamels. Zoals regelmatige bezoekers en lezers hier wel weten heb ik maar al te vaak problemen gehad met kleur spuitbussen, om nog maar te zwijgen van de vernis-spuitbussen, en gebruik ik ze enkel maar wanneer een specifieke kleur enkel in spuitbus verkrijgbaar is (Mica-blue enz.) Blijkbaar hoort de smoke spuitbus dus thuis in de categorie van de vernissen, aangezien ook die zeer aggressief is tov decals. Nu goed, CF-decals smoken is iets wat ik normaal gezien niet doe.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.