De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 16-09-2005, 22:06
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
De F1 heeft zijn poorten gesloten voor de talentvolle jonge coureurs.

De aankoop van Minardi door Red Bull is slecht nieuws voor de coureurs uit de F3, World Series of GP2 series. Als je geen deel uitmaakt van een Driver development programma is de kans verkeken op een zitje in de F1 voor de jonge honden.

Voor de lage landers slecht nieuws dus, geloof dat Ambrosio de enigste is op dit moment. Ene Van der Garde heeft besloten om te stoppen met het Driver development programma van Renault

Als je tijdens je kartingperiode niet door een fabriek geselecteerd word dan zijn je kansen in de F1 zo goed als bekeken

Hoe komen de huidge teams in de F1 aan hun coureurs:
-Ferrari: "koopt" coureurs weg bij teams die een trede lager staan op de ladder. Ze hebben (nog) geen junior-coureurs. Barichello, Irvine, Massa, Schumacher zijn daar de voorbeelden van. Zelfs de testcoureurs zijn geen rookies, denk aan Badoer en Gene.
-McLaren: "koopt" coureurs weg bij teams die een trede lager staan op de ladder. Raikkonen en Montoya zijn daar de voorbeelden van. Ze hebben wel junior piloten maar die halen niet altijd de F1 via McLaren zelf, voorbeeld is Heidfeld. F3-coureur Hamilton kan daar weleens een uitzondering in zijn. Testcoureurs De La Rosa en Wurz waren geen rookies meer toen ze testcoureur werden bij McLaren
-Renault: Uitgebreid Driver Development programma.........daarnaast is mensenhandelaar Flavio B. erg handig in het contracteren van zijn eigen mensen. Blijf het wonderbaarlijk vinden dat Renault geen problemen heeft met de dubbele pet van Flavio. Alonso hebben ze via Minardi laten rijpen, Fisichella is er eentje uit de stal van Flavio. Enkele juniors beginnen langzaam op F1 leeftijd te komen.....denk aan Heikki Kovalainen.
-Toyota: Heeft in zijn beginjaren de ervaren mensen gekocht. Salo, Trulli, Schumacher. De juniors uit het Development programma beginnen langzaam rijp te worden voor F1-avonturen.
-Honda/BAR, Ze kopen de mensen zoals Button of geven talent uit eigen stal een kans zoals Sato.
-Red Bull I + II, Kopt de mensen zoals Coulthard of kijkt eens rond in zijn magazijn van jonge talenten. Ze schijnen er 16 op de plank te hebben liggen.
-BMW/Sauber, Kopt zijn mensen zoals Heidfeld in 2006.......rookies die geen BMW links hebben hoef je daar in de toekomst niet te verwachten. Ze hebben genoeg talent in de F BMW onder de hoede.
-Williams, in voorgaande jaren altijd bezig met grote gevestigde namen zoals Schumacher en Montoya. Webber kwam daar terecht na een rijpingsproces bij Minardi en Jaguar. Button was enkele jaren terug een verrassende keuze van Frank W.
-Midland-Jordan, daar is op dit moment alleen plaats voor de mensen met de grootste beurs Niet noodzakelijk dus de beste rookies. De laatste mogelijkheid die sommige topteams hebben om een junior-coureur een jaartje te laten wennen aan de F1

Dus voor succesvolle en snelle coureurs uit de GP2, World Series of F3, die eventueel zelfs bezitten over goede budgetten maar geen banden hebben met fabrikanten, hebben zo goed als geen kans op een F1-zitje. Simpelweg omdat ze er niet meer ziijn.

Als je naar je eerste of tweede jaar in de formule racerij nog geen deel uitmaakt van een Driver development programma dan kun je beter stoppen met dromen van de F1. Begin dan maar te denken aan Champcar, IRL, DTM, WTCC of iets met Proto's en GT's.

Je kunt in die Junior dagen natuurlijk ook lekker je centjes verdienen i.p.v. te studeren of te werken zoals je leeftijdsgenoten. De quote van Van der Garde is veelzeggend:
Quote:
Coureur lijkt een mooi baantje, maar er komt een hoop meer bij kijken dan af en toe een weekendje veel gas geven. “Zoals ik al zei ben ik elke dag aan het trainen. Daarbij moet ik ook veel dingen laten. Ik kan bijvoorbeeld niet veel gaan stappen en drinken met mijn vrienden. Ik heb weinig tijd voor hen, maar ik heb er alles voor over om de Formule 1 te bereiken. Ik heb maar één doel en daar laat ik alles voor.”

“Wat geld betreft is het nu nog geen vetpot. Ik krijg een leuk bedragje als salaris, maar echt veel is het niet. Ik ben echter nog jong en heb het nog erg goed bij mijn ouders. Zij steunen mij voor honderd procent en ook mijn vriendin, die altijd mee gaat, staat volledig achter mij.”
“Over het algemeen is het leventje als Formule 3-coureur prachtig”, besluit Van der Garde
www.autosport.nl
Die blaag ligt nog te klagen ook dat ie niet veel verdiend, de arrogantie straalt er vanaf. Waar is de opoffering die je vroeger zag bij aanstormende talenten? Die er alles voor over hadden om de top te bereiken, leven in armoede en onzekere omstandigheden om de top te bereiken. Nee, ons Nederlands blaagje ziet zijn activiteiten als een baan!! Vraag eens aan leeftijdsgenoten wat zij verdienen met hun baantje in een fabriek? Die kids moeten meer doen om het hoofd boven water te houden.

Nee, racen is bij de juniors op dit moment een baan Enkele honderdduizenden Euro's aan sponsorgelden binnen halen en daarvan een bepaald aantal procenten doorsluizen als salaris.........tja, zo kan het ook

De enige jonge couerus die kans maken op een zitje in de F1, via enkele testjaren bij een F1 team, zijn te vinden in de Development programma's en niet bij de deelnemers in de GP2, World Series of F3 die wel leuk kunnen rijden maar geen contract op zak hebben van Renault, Toyota of Red Bull.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-09-2005, 22:11
Yannick R's Avatar
Yannick R Yannick R is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Aalst
Posts: 303
Groot gelijk !!!
Om in die F3 te rijden wil ik zelfs MET PLEZIER voor nix rijden of zelfs geld geven (moest ik het hebben ).
__________________
Kimi Raikkonen!
www.yannickroggeman.be
Reply With Quote
  #3  
Old 17-09-2005, 08:48
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by Mark
1. De enige jonge coureus die kans maken op een zitje in de F1, via enkele testjaren bij een F1 team, zijn te vinden in de Development programma's en

2. niet bij de deelnemers in de GP2, World Series of F3 die wel leuk kunnen rijden maar geen contract op zak hebben van Renault, Toyota of Red Bull.
Volgens mij zal talent altijd bovendrijven. Als je in F3 al uw wedstrijden wint in uw eerste seizoen, mag je er zeker van zijn dat de F1-teams aan uw deur staan. Als je het dan nog kan bewijzen met die F1...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #4  
Old 17-09-2005, 22:30
bluelite's Avatar
bluelite bluelite is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2004
Location: Brussel
Posts: 752
Het is de schuld van sommige F1-teams (ik noem geen namen) dat er nu een hele reeks goede piloten zijn die eigenlijk op het punt staan in de F1 te gaan rijden, maar dit niet kunnen omdat alle plaatsen bezet zijn.

Tegenwoordig worden de piloten al meteen uit de F3 of Formule Renault weggeplukt, terwijl tal van anderen FR, F3 en F3000 helemaal doorlopen hebben. Dus zit je met extreem jonge piloten in de F1 en kunnen kampioen uit klassen als GP2, F3000, WSbR niet doorstoten naar de F1, simpelweg omdat de teams hun piloten nog lager gaan zoeken, namelijk F3 en FR (Massa, Klien, Raikkonen,...)

Ik heb het al op ons forum gezegd, dat elke piloot zich moet bewijzen in alle klassen, alvorens in de F1 te geraken. Dan voorkom je dat je een luxeprobleem hebt; namelijk dat je 50 piloten hebt voor 20 zitjes in de F1.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-09-2005, 23:36
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by Bart.Vandecavey
Volgens mij zal talent altijd bovendrijven. Als je in F3 al uw wedstrijden wint in uw eerste seizoen, mag je er zeker van zijn dat de F1-teams aan uw deur staan.
Klopt, die meneer heet Lewis Hamilton en heeft reeds jaren een contract op zak van McLaren. Maar ik snap je punt wel Maar zelfs in de junior klassen zijn de goede teams en zitjes bezet door piloten uit de diverse Driver Development programma's.

De kans dat je in staat bent om "alles" te winnen in de F3 en de World Series en daarvoor nog niet opgemerkt te zijn door een fabriek in de FRenault 2000 en nog eerder lijkt me klein. Zelfs als je alles wint en je hebt de verkeerde nationaliteit of huidskleur.............dan nog kun je naast het potje pissen Een iets minder talentvolle Duitser voor MB of BMW is nog altijd beter dan een talentvolle Belg of Nederlander.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #6  
Old 18-09-2005, 01:06
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Dit was ook meteen één van mijn gedachten toen ik hoorde dat Minardi verkocht was aan Red Bull.

Dat de topteams (of toch vooral McLaren en Ferrari) hun rijders "kopen" is nog wel een normale zaak he. Zeker Ferrari heeft geen junior programma lopen. En hoeveel rijders zijn er al geweest die maar voor één team reden in hun (lange) carriere?

Er staan zeker véél talenten klaar om in de F1 te komen, als we nog maar enkel naar GP2 kijken, komen we zo al veel namen tegen, en de meesten zijn idd ook al gelinkt aan een F1 team:
Rosberg (al veel getest voor Williams)
Kovalainen (Renault Driver Development programma)
Scott Speed (Red Bull)
Carroll (BAR)
Piquet Jr. (ook eens voor Williams getest zeker?)

Buiten Carroll mss verwacht ik bovenstaande rijders toch allemaal wel binnen enkele jaren in de F1.
Het is een jammerlijk feit dat er zo'n 30-40-tal piloten klaarstaan voor de F1 (testpiloten + development programma jongens) en dat er nauwelijks zitjes zullen vrijkomen. 't Is ne harde wereld!
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.