De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 20-02-2005, 20:24
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Honda Ra272 - Tamiya 1/20

Met al die rally-bolides die hier aan de lopende band geproduceerd worden, is het tijd dat ik weer eens evenwicht in de zaak breng met een F1-wagen.

Onderwerp is de Honda Ra272 uit 1965. De kit is die van Tamiya, schaal 1:20. Ik bouw de wagen van Ginther uit de GP van Mexico en wel om 2 redenen:
- 1ste overwinning van Honda in de F1
- de kit is correct voor deze GP, voor elke andere GP moet ik de hele achterkant van de wagen ombouwen

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen en een reeks foto's posten. Achtereenvolgens:

- droge montage van ongelakte delen
- grijze primer
- witte primer
- interieur in wit aluminium
- interieur met zwarte toplaag
- koetswerk met spuitbus gespoten in 'racing white' (Tamiya TS-7)
- afplakwerk van de onderkant
- onderkant in alu-kleur

(PS: van deze kit zijn de panelen rond de motor transparant, maar ik heb ze toch meegespoten)















Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Ra272_4.jpg
Views:	8
Size:	33.2 KB
ID:	6164   Click image for larger version

Name:	Ra272_5.jpg
Views:	7
Size:	35.4 KB
ID:	6165   Click image for larger version

Name:	Ra272_6.jpg
Views:	7
Size:	27.4 KB
ID:	6166   Click image for larger version

Name:	Ra272_7.jpg
Views:	7
Size:	21.3 KB
ID:	6167   Click image for larger version

Name:	Ra272_8.jpg
Views:	8
Size:	19.9 KB
ID:	6168  


Last edited by HHugo; 19-04-2008 at 17:23. Reason: Foto's teruggezet
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2005, 20:43
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Mooi werk. Ik heb ooit ook een wagen gespoten met Tamiya Racing white (mijn focus btw) en die sloeg na een tijd redelijk geelachtig uit. Sindsdien gebruik alleen nog maar pure white. Ik hoop dat het bij jou beter lukt.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 21-02-2005, 01:01
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Die F1's van vroeger,da waren pas racewagens.Da gaat hier eh ferm model worden.Ik wacht vol ongeduld op verdere vorderingen van dit model.Wat betreft die Racing White(TS 7),die heeft inderdaad een wat ''geliger'' uitzicht.Er is inderdaad een verschil met Pure White (TS 26)
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-02-2005, 08:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Racing White is het enige juiste wit voor de Japanse racewagens van die tijd. Dat wit, in combinatie met de rode bol, was de nationale racekleur van Japan destijds. Ik wist dat vroeger ook niet en heb me op die manier een busje of 6 TS7 aangeschaft, en er eens een McLaren mee gespoten. Toen pas werd me duidelijk dat er een verschil was tussen Racing White en Pure White.

Probleem is wel dat TS7 enkel en alleen voor Japanse F1's van de jaren '60 kan gebruikt worden, dus ik ga nog veel Jappen moeten bouwen om mijn busjes op te krijgen

Zeer mooi model trouwens Hhugo. Je doet me goesting krijgen om aan mijn Lotus 25 van Tamiya te beginnen. De Honda heb ik ook nog liggen, maar om nu 2 dezelfde modellen tegelijk te bouwen op De Paddock lijkt me wat overdreven. Bovendien heb ik dat model al eens gebouwd in 1/24 van Hasegawa, en heb ik me de 1/12 diecast versie van Tamiya aangeschaft :

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 21-02-2005, 18:32
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by Sennake
Je doet me goesting krijgen om aan mijn Lotus 25 van Tamiya te beginnen.
Hou U vooral niet in, zou ik zo zeggen...
Reply With Quote
  #6  
Old 02-03-2005, 22:21
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen: ik ben nu begonnen met luchtinlaten te draaien voor de 12-cilinder.
Basis is volle staaldraad van 2,5mm die ik afdraai op mijn dremelke (ttz namaak-dremel) met een slijpsteentje.
Eén zo'n buisje is 2,5 mm hoog met een diameter die concaaf verloopt van 2 naar 2,5mm.

1 down, 11 to go...

Reply With Quote
  #7  
Old 02-03-2005, 22:47
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Hoe lang doet ge eigenlijk op zo 1 trompet?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 02-03-2005, 22:56
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by Dominique
Hoe lang doet ge eigenlijk op zo 1 trompet?
Dat moet een 2tal uur geweest zijn.
10 à 15 minuten eer ik een opspanning zonder slag had, en dan slijpen, kijken, meten, slijpen, kijken, meten, machine laten afkoelen, terug concentreren, slijpen, kijken, meten, enz...
Reply With Quote
  #9  
Old 03-03-2005, 00:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally posted by HHugo
Dat moet een 2tal uur geweest zijn.
10 à 15 minuten eer ik een opspanning zonder slag had, en dan slijpen, kijken, meten, slijpen, kijken, meten, machine laten afkoelen, terug concentreren, slijpen, kijken, meten, enz...
Niet voor 't een of 't ander hoor HHugo, maar je kan die ook kopen op de "aftermarket" markt... Ik zit echt in met uw ogen jong.

Maar je wil misschien werkelijk zelf de uitdaging aangaan, alle respect daarvoor natuurlijk
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 03-03-2005, 00:26
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Sennake,
Als ge toch nog een (over)stock TS7 hebt, en ge weet niet goed wat ermee aan te vangen, kan je er nog de volgende modellen mee maken :
Toyota 2000 GT "1967 Fuji 24 Hour Race Winner" (Hasegawa - HSGHR1)
Mazda Cosmo Sport "1968 Marathon De La Route" (Hasegawa - HSGHR3)
Niet zo voor de hand liggende bolides, maar wel hele speciale modellekes ... en 'k vind dat ge die ook in "Racing White" mag spuiten ...
555
__________________
I love the smell of plastic in the morning ...
Reply With Quote
  #11  
Old 03-03-2005, 18:34
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by Sennake
Niet voor 't een of 't ander hoor HHugo, maar je kan die ook kopen op de "aftermarket" markt... Ik zit echt in met uw ogen jong.

Maar je wil misschien werkelijk zelf de uitdaging aangaan, alle respect daarvoor natuurlijk
Dat weet ik, maar voorlopig zie ik dat nog zitten om ze zelf te maken. (misschien na een stuk of 8 niet meer )
Reply With Quote
  #12  
Old 04-03-2005, 13:33
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
Quote:
Originally posted by HHugo
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen
We mogen het als gefascineerde toeschouwers hopen ...

Jimbo
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #13  
Old 14-03-2005, 13:51
fomoco90's Avatar
fomoco90 fomoco90 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Location: Nieuwpoort aan zee
Posts: 59
alle hop nog een complimentje erbij, preices goe bezig!!
Is dat Alclad2 dat je in die ene foto gebruikt? Zoniet kun je me het merk van verf ff geven, da chroom/zilver/alu ziet er geweldig uit, succes
__________________
Blue Oval rules
Reply With Quote
  #14  
Old 14-03-2005, 18:20
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ja, dat is Alclad II
Reply With Quote
  #15  
Old 18-07-2005, 17:53
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally Posted by HHugo
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen.
Ja dus, die 4 maanden sinds de vorige post zijn voornamelijk daaraan te wijten (en ook het feit dat ik naar te veel koersen ga kijken).

Ondertussen zijn die luchtinlaten af, en heb ik extra detailonderdelen geëtst.

Momenteel werk ik verder aan de motor. Op de eerste foto hieronder zie je het stukje met de originele luchtinlaten: gewone rechte buisjes. Omdat dit gedeelte te veel in het oog springt, heb ik die dus verwijderd en ga ik ze vervangen door meer getrouwe exemplaren.
Op de plaats boven de groene pijl heb ik telkens een gaatje geboord voor de brandstoftoevoer. Die zijn nu reeds afgewerkt met geëtste flenzen. (zie foto 2)






Andere foto's van de motor:








En een tipje van de sluier ivm andere geëtste onderdelen:





Ik hoop van in de komende weken wat meer vooruitgang te maken...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Ra272_13.jpg
Views:	19
Size:	42.8 KB
ID:	6169   Click image for larger version

Name:	Ra272_14.jpg
Views:	12
Size:	51.0 KB
ID:	6170   Click image for larger version

Name:	Ra272_10.jpg
Views:	8
Size:	29.5 KB
ID:	6171   Click image for larger version

Name:	etsset1.jpg
Views:	7
Size:	59.4 KB
ID:	6172   Click image for larger version

Name:	etsset2.jpg
Views:	7
Size:	60.3 KB
ID:	6173  


Last edited by HHugo; 19-04-2008 at 17:26. Reason: Foto's teruggezet
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.