De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 01-04-2006, 23:55
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Preview Belgium Racing: Belcar First Race

Belgium Racing zéér ambitieus

Komend weekend wordt op het Circuit van Spa Francorchamps het startschot gegeven van het Belgisch omloopkampioenschap. Belgium Racing komt in de Mediagroep Van Dyck Belcar met de Ultima uit in Klasse 3 en knipoogt reeds richting podium. Ondanks het feit dat de Ultima door de recente reglementswijziging 100 kg. moet aandikken wordt dit voor Belgium Racing niet noodzakelijk een negatieve ervaring. Na twee seizoenen van bloed, zweet, tranen en vooral grote investeringen was de Ultima van Belgium Racing opgeklommen tot de hogere regionen in de Klasse GTB. De vierde plaats algemeen en 2de in GTB tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder en nog een podiumplaats (2de GTB) tijdens de seizoensafsluiter waren de kers op de taart voor het ganse team. Na de laatste wedstrijd werd de Ultima meteen volledig gestript om de Britse bolide in 2006 nog competitiever maken. Na het bekend maken van de reglementen voor 2006 werd resoluut beslist om in 2006 in Klasse 3 te rijden. Het feit dat binnen de nieuwe reglementen ruimte werd gecreëerd om ex GTB-wagens met een maximale cilinderinhoud van 3.200cc toe te laten in Klasse 3 opende perspectieven voor Belgium Racing. De Ultima moest dan wel 100 kg. zwaarder wegen dan vorig seizoen.

Patric Derdaele: “Het extra gewicht hoeft niet direct als een nadeel worden beschouwd. Door het versterken van de bodemplaat kunnen we lood bijplaatsen waar we zelf willen om zodoende de stabiliteit van de wagen te garanderen. Al het gewicht van de wagen rust op de bodem op amper 5 centimeter boven het asfalt. We hebben terug niets aan het toeval overgelaten. Motor en versnellingsbak zijn vernieuwd en ook het chassis werd onder handen genomen. Verder werd ook de achillespees van de Ultima onder de loep genomen. De beperkte levensduur van de wielnaven werd opgelost door het monteren van exemplaren uit de Marcos LM600. Daardoor moesten we wel de achterophanging volledig hertekenen en ook sterker maken. De Porsches en de toerismewagens, die nu met ons de Klasse 3 delen hebben vorig seizoen nooit een bedreiging gevormd. De Porsches moeten zich strikt houden aan de reglementen van de Supercup. Wij hebben ruimte voor creativiteit. Het enige verschil tegenover vorig seizoen is dat we naast het extra gewicht ook de achterspoiler moesten verkleinen. Vorig seizoen hebben we bewezen dat we echt competitief zijn met de 24 Uren en de Belcar Masters als hoogtepunten. Op een hendeltje van de versnellingsbak en twee defecte wielnaven na hadden we geen problemen. Het probleem met die wielnaven zou nu moeten opgelost zijn. Het feit dat we opteren voor de Klasse 3 is omdat wij daar ons inziens ook thuishoren.

De reglementen zijn nieuw en 2006 wordt een overgangsjaar. Met de Ultima kunnen we in de toekomst nog altijd terug richting Klasse 2. Op papier moeten we een rol van betekenis spelen in Klasse 3 en binnen de top 10 rijden algemeen. En mogelijk gaan we ook enkele malen richting BTCS”.

Net zoals vorig seizoen blijft teameigenaar Patric Derdaele de spilfiguur en zal beurtelings worden bijgestaan door Johan Empsen en Stefan Verhoeven. Wie van beiden Derdaele zal flankeren tijdens de eerste wedstrijd is nog niet beslist. Empsen heeft afgelopen donderdag samen met Patric uitgebreid getest en beiden hadden niets dan lof over de gedane evoluties.

Johan Empsen: “Een pluim voor de crew van Belgium Racing. Ondanks de doorgedreven evolutie aan de ophanging achteraan en de kleinere achtervleugel hebben we met een oude reservemotor snellere chrono’s gedraaid dan vorig seizoen in identieke weers-omstandigheden. Het chassis is versterkt en daardoor ook stijver geworden. Het extra lood was nog niet aanwezig, maar door te trainen met 100 liter benzine hebben we een soort simulatie kunnen doen. En als we het lood doordacht plaatsen zal de wagen niet aan stabiliteit moeten inboeten. Ik heb er véél vertrouwen in en ben ervan overtuigd dat we in Klasse 3 een belangrijke rol zullen spelen”.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.